emeritus Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Risikoteori er en obligatorisk del av sikkerhetskurs på vei. Der tar man ikke for seg sikkerhetskontrollen. Det gjør man gjerne i oppvarmingstimen før oppkjøring. Iallfall det jeg gjorde. Lenke til kommentar
KristianM1 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvertfall den trafikkskolen jeg har - går over noe i sikkerhetskontrollen som er spesielt for de trafikkskolebilene, på landeveiskjøringa. Hvordan åpna panseret, hvor er varseltrekant, og sånne ting. Lenke til kommentar
direkte Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvor mange kjøretimer er det vanlig å bruke? Lenke til kommentar
koots Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg har brukt 6 timer, det er medregnet de to veiledningstimene. Har nå bare glatt- og langkjøring igjen før oppkjøring (har en oppvarmingstime rett før). Har kjørt ganske mye privat. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Vet ikke antall timer, men tror jeg brukte 8 dager. Lenke til kommentar
Per-Inge-2613 Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Har bestillt oppkjøring 16.6 klokka 12:30... Passe nervøs, allerede :-) Satser på å kjøre masse, både med kjørelærer og min far, innen da :-) Går helst bra, håper jeg :-D Lenke til kommentar
wiccasverden Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hurra! Jeg har endelig fått førekort i dag! Det var andre forsøk for meg. Hadde oppkjøring kl. 08.05 i dag,var litt nervøs men alt gikk bra. Hadde en feil med plassering på feil felt(taxi,buss) men oppdaget det med en gang og klarte å skifte felt selv om det var ganske tett trafikk på det. Sensoren sa at det var bra gjort. Også en gang kjørte på gult,ble så nervøs på grunn av det og begynnte å forklare hvorfor jeg gjore som jeg gjore og han bare sa,slapp av,du har ingenting å bekymre deg om,kjør videre og ikke tenk på det! Så da var vi tilbake måtte jeg fortelle om hva som var galt eller bra,så etterpå han sa gratulerer! Herlig gud, det var så deilig å høre det han sa! (Det var det samme sensoren som strøk meg første gang forresten). Jeg tror det som hjalp meg mye er at jeg kastet stress ut av vinduet da jeg begynnte å kjøre,var forsiktig mot rungkjøringer,hadde mye observasjon hele tiden og vurderte situasjoner tidlig og visste vurderingene tydelig. Ja,sånn var det. Ønsker alle lykke til! Don`t give up og stå på!!! (spørsmål var 1. hvor stor last kan jeg ha på taket 2. er det noe i bilen/bagasjeromet som er løst og om det trengs å feste det fast. ) Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Veldig mange spørsmål som går igjen som ikke direkte gjelder oppkjøring. Tenkte jeg kunne notere noen svar på noen av spørsmålene. Før øvelseskjøring trenger du å ha gjennomgått trafikalt grunnkurs. Du må være 16 for å øvekjøre med bil, 15 for moped. Til øvelseskjøring må du ha med deg legitimasjon (pass, bankkort) i tillegg til bevis for at du har vært igjennom trafikalt grunnkurs. Før oppkjøring må du ha: 1) Bestått teorien 2) Vært på 2x teoriseminarer på kjøreskolen din (glattkjøring og landevegskjøring) 3) Deltatt på glattkjøring (les: deltatt, det er ikke bestått/ikke bestått) 4) Deltatt på landevegskjøring (OBS! Noen nevnte noe om at man kan "stryke" på landevegskjøring, dette har jeg ikke hørt om, men det skal dog veldig mye til får at dette skal skje, som f. eks nevnt å sovne bak rattet) 5) Oppsummering. Dette er det siste steget mitt før min oppkjøring. Jeg vet ikke hva dette innebærer, men kjørelæreren min sier at jeg må møte på trafikkskolen min og sitte der i 1 time for ett eller annet. 6) * Mørkekjøring? 7) Bestille oppkjøring. Dette gjøres via nett (vegvesen.no) ved bruk av referanse nummeret du fikk da du registrerte din søknad av førerkort) (som forøvrig gjøres her). Dette kan du gjøre på egen hånd. Bare sørg for å gi beskjed til din kjørelærer om dato og klokkeslett, så du kan få bruke hans/hennes bil til disposisjon, og evt. sette opp en kjøretime rett før (som hjelper meget på det psykologiske). * Jeg tok trafikkalt grunnkurs i 2005 såvidt jeg husker, FØR den nye regelen om mørkekjøring ble satt inn. Jeg vet ikke helt hva regelen sier - jeg trenger ikke å ta mørkekjøring før til vinteren ihvertfall, og kan ta oppkjøring før det. 2-6 er det din trafikkskole/kjørelærer som har ansvar for å bekrefte til biltilsynet at du har vært igjennom. Til oppkjøring må du ha med deg 720-1000 kroner i gebyr (min trafikkskoles nettside sier en pris, og et papir jeg har sier en annen), gyldig legitimasjon, kursbevis for trafikalt grunnkurs, optikerattest og ha lykke til! 15 dager igjen til oppkjøring for min del! Endret 11. mai 2010 av Toppris 1 Lenke til kommentar
KristianM1 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Du trenger ikke kursbevis for Trafikalt Grunnkurs med på oppkjøringa. På lappen jeg fikk står det: Gyldig leg, 720,- praktisk prøve og 200,- for førerkort. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Står på min lapp at jeg må ha med trafikalt grunnkurslappen.. Men jeg tenker likeså at dette ligger inne i systemet til biltilsynet. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Og dersom du vil ha nytt bilde på førerkortet tar du med 62 kroner. Ellers blir det det bildet du tok da du hadde teoriprøven. Kan være greit å ha et mer oppdatert bilde hvis du tok teorien da du var 16 (gjerne et der du gliser etter å ha bestått) Du får velge hvilket du får på førerkortet. Så hvis du tar nytt etter oppkjøringa kan du velge mellom 4 bilder (de 2 gamle og de 2 nye). Mørkekjøring: Hvis du ikke har gjennomført mørkekjøringsdelen, vil retten til å øvingskjøre kun være gyldig fram til og med 31. januar året etter. Dette vil framgå av beviset. Når mørkekjøringen er gjennomført vil det ikke være noen tidsbegrensning på beviset. Mørkekjøring innebærer en demonstrasjon av hvordan det er å kjøre i mørket. Som oftest er det sånn at du og to andre sammen med kjørelærer kjører rundt (da jeg hadde det var det bare kjørelærer som kjørte bilen mens elevene blant annet skulle si ifra når fjernlysene skulle av og på). Jeg tok med lappen med bestått teoriprøve samt legitimasjon og penger, men trengte kun de sistnevnte, så om du har rota bort papirene er det ingen fare Lenke til kommentar
gatesof Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Kjørte opp i Kristiansand i dag, og besto. Men hvis noen andre er interessert i rutene de kjører. Dette er rute 4 i Kristiansand: Start på Biltilsynet på Rige->Ta E-39 retning Kristiansand->Følg skilt mot Vågsbygd (Husk full stopp ved påkjøringen til Vågsbygdveien)->Ta første avkjøring til venstre på Vågsbygdveien (skiltet Hannevik industriområde)->Kjør ut på E-39 igjen retning Kristiansand->Følg skilt mot sentrum->Ta av fra E-18 mot sentrum i Baneheitunnellen->Kjør inn i Festningsgata->Ta til høyre i Tordenskjoldsgate->Ta til venstre i Kirkegata->Ta til venstre i Henrik Wergelandsgate (Husk enveiskjøring og buss/taxi-felt i høyre felt)->Ta til venstre i Festningsgata->Følg skilt mot Oslo->Kjør inn på E-18 retning Oslo i Baneheitunnellen->Følg skilt mot Vennesla/Lund->Ta til høyre inn på Torridalsveien i rundkjøringen->Ta til venstre inn Marcus Thranes Gate->Ta til høyre inn Sommerogata->Ta til venstre inn på Torridalsveien->Ta til venstre lyskrysset inn på Østerveien->Ta rett fram i neste lyskryss (fortsett på Østerveien)->Ta til høyre inn Kongsgård Allé(MERK: Sensor sier ikke dette, men det er kjøring kun til eiendommene videre på Østerveien i dette krysset)->Ta til venstre på Østre Ringvei->Følg skilt mot Oslo i rundkjøringen->Kjør inn på E-18 retning Oslo->Følg skilt mot Søm (avkjøring i enden av Varoddbroa, før tunnellen)->Ta til høyre på Sømsveien (skiltet til E-18)->Følg skilt mot Kristiansand (første avkjøring til høyre)->Kjør inn på E-18 retning Kristiansand (innkjøring direkte inn på Varoddbroa (OBS: skummel påkjøringsfil)->Ta av fra E-18 mot Vennesla-Lund->Ta til høyre (retning Lund) inn på Torridalsveien->Følg Torridalsveien videre i neste rundkjøring-> Ta til høyre i lyskrysset og kjør over Lundsbroa->Ta til høyre i Elvegata->Ta til venstre i Tollbodgata->Ta til venstre i Kronprinsensgate (Husk enveiskjøring ett kvartal)->Ta til høyre i Kongensgate (Husk enveiskjøring)->Ta til venstre i Holbergsgate (Husk enveiskjøring)->Ta til høyre i Østre Strandgate->Ta til høyre i Festningsgata->Ta til venstre i Tollbodgata (husk enveiskjøring)->Ta til venstre i Kirkegata (husk enveiskjøring)->Ta til høyre i Dronningensgate->Ta til høyre i gata nedenfor kinoen (tror den heter Havnegata)->Følg denne så langt det er mulig (slutter i Vestre Strandgate tvers overfor utkjøringen av Gyldenløvesgate)->Ta til venstre i Vestre Strandgate->Følg skilt mot Stavanger->Kjør inn på E-39 retning Stavanger->Ta av fra E-39 mot Rige->Kjør inn på parkeringsplassen til Biltilsynet. Lenke til kommentar
JACKY Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg skal kjøre opp i Bergen omårde to uke senere. Har noen kan gir meg tips om mest brukt rutene? Bli jeg ikke så veldig kjent av byen. Då få håpe noen kan helpe meg. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
KristianM1 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Skal ha oppkjøring imorra kl 10:50 Tønsberg området.. Vil ha Rute 7, tror det er den som går til Horten.. lol. Lenke til kommentar
willuv Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg strøk på førerprøven i Oslo i morres. Følte egentlig at jeg tok det med ro, men skjønner nå i ettertid at jeg ikke tok det nok med ro. Sensor krevde mer varsomhet v feltskifte på motorvei, v girskifte, og køkjøring. Dermed blir det et andre forsøk på meg 15. juli. Så mitt eneste tips er: overdriv litt på varsomhet/synlighet. Gjør det helt klart at du er aktpågivende og varsom. edit igjen (skrivefeil først, nå litt ekstra). jeg fikk sikkerhetsspørsmål om belter, av alle ting. hvordan sjekke at de sitter riktig og hvorfor det er viktig at de ikke er slappe. veldig enkelt om man bare var litt våken på sikkerhetskurset;) Endret 19. mai 2010 av willuv Lenke til kommentar
Random Hero Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hei, Noen som har tatt oppkjøring i Arendal den siste tiden som har noen tips? Skal kjøre opp om en uke.. Lenke til kommentar
KristianM1 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Om 11 timer skal jeg kjøre opp.. Er litt nervøs, men gleder meg mest! Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Lykke til! Ja, gled deg, sånn det skal være. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 En uke til jeg skal ha oppkjøring, dagen jeg fyller 18. Skal ha oppkjøring i Arendal, gleder meg, samtidig litt nervøs. Noen tips til oppkjøring i Arendal, noe man burde spesielt passe på i området? Skal vi se.. Hvis du får bykjøring, husk alltid å kjøre rolig ned til kryssene, da du vil ha vikeplikt for de fra høyre. Det er jo mange bygninger slik at sikten blir dårlig, så vær obs her. Husk også plassering når du kjører på den enveiskjørte veien bak kulturhuset, spør gjerne sensor om hvor du skal etterpå når han sier at du skal inn bak, med mindre han spesifiserer det. Da viser det at du tenker fremover og planlegger kjøringen. Hvis du kjører over Myra (fra Stoa til Harebakken), husk at du har to veier som kommer ut der du har vikeplikt. Disse er jo naturligvis merket med gult skilt, så de er ikke vanskelig å se. Den ene er vel Romstølen, og det er vel alt jeg husker av navn. Pass også på farten der de holder på å bygge om. Lenke til kommentar
KristianM1 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Og jeg bestod med glans! Sensor hadde ingenting å si, utenom at den var bestått med glans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå