Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, nå er det 30 timer til jeg skal i ilden. Jeg har en god følelse, etter den kjøretimen min idag :) Gjorde alt feilfritt. Øvde på inn og utkjøring av forkjørsvei, rygging, kjøring i boligområde osv ... Står jeg i morgen, har jeg brukt 2151 kroner på oppkjøringa (Lenge leve min kjørelærermamma :)) Å mamma vet jo hvor mange av de rutene går, så vi har terpet endel på det.

Gleder meg egentlig til å hilse på sensoren min, og sette meg inn i bilen å kjøre, selv om jeg har en spent og nervøs stemning! Mamma sa at hun jeg får er ganske sur og krass, men det skremmer meg ikke! Stryker jeg, blir det lenge til neste gang, siden jeg flytter bort å skal gå skole fra og med lørdagen!

Lenke til kommentar
Hmm, nå er det 30 timer til jeg skal i ilden. Jeg har en god følelse, etter den kjøretimen min idag :) Gjorde alt feilfritt. Øvde på inn og utkjøring av forkjørsvei, rygging, kjøring i boligområde osv ... Står jeg i morgen, har jeg brukt 2151 kroner på oppkjøringa (Lenge leve min kjørelærermamma :)) Å mamma vet jo hvor mange av de rutene går, så vi har terpet endel på det.

Gleder meg egentlig til å hilse på sensoren min, og sette meg inn i bilen å kjøre, selv om jeg har en spent og nervøs stemning! Mamma sa at hun jeg får er ganske sur og krass, men det skremmer meg ikke! Stryker jeg, blir det lenge til neste gang, siden jeg flytter bort å skal gå skole fra og med lørdagen!

6676650[/snapback]

Slapp helt av. Med mamma som kjørelærer ligger du nok godt an. prøv å ikke tenk på den som sitter på siden av deg for da kan du få problemer hvis vedkommende er ett dass. Tenk slik at det bare er en liten tur med en person som kun skal sitte på disse minuttene ,og siden har du ingenting mer med vedkommende å gjøre. Går det ikke så er det vel bare å finne noe annet å gjøre frem til neste oppkj.så vil du nok helt sikkert stå da. Lykke til og håper virkelig det lykkes for deg ! :w00t:

Lenke til kommentar

Ok først og fremst, sensoren min var ikke sur slik som min mor hadde sagt. Det var vist bare en kødd fra hennes side for å skremme meg :p Hun var en hyggelig dame i 50 årene som jeg fikk en god kontakt med. Jeg var litt nervøs i det jeg kom inn på trafikkstasjonen og satte meg. Men når jeg hadde fått hilst på sensoren forsvant nervøsiteten totalt! Før vi kom til trafikkstasjonen hadde vi en lite oppvarmingstime.

Vi satte oss i bilen, og hun forklarte hvordan dette skulle gå for seg. Så kom hun fram med en bunke kort med spørsmål om sikkerhetskontroll osv. Jeg trakk en der det stod; Finn nyttelast, total tillat egenvekt på tilhenger, og antall tilatte personer i bilen. Jeg sa bare at jeg måtte få vognkortet, så sang jeg ut rett svar - God start på førerprøven.

Så satte jeg igang å kjøre, så meg godt for når vi kjørte ut. Jeg var helt rolig, så dette var mer behaglig enn å kjøre med min mor =) I fortid hadde jeg øvd mye på rutene til førerprøven, siden mamma vet hvor de går, så jeg har lært litt tips osv. Jeg gjorde ingen merkbare feil når jeg kjørte, clutchet bedre enn jeg noen ganger hadde gjort før, og aksellerasjonen satt som et skudd! Jeg var veldig årvåken og fikk med meg alt, og gjorde aldri en feil beslutning. Hun sa da etter 45 minutters kjøring at jeg bare skulle kjøre tilbake til trafikkstasjonen, noe som selvsagt ikke var noen problem. Jeg parkerte der og var meget spent. Hun nevnte bare én ting som jeg burde ha gjort, det var da jeg kjørte inn på en parkeringsplass og skulle parkere ved siden av en annen bil. Jeg plasserte bilen og begynte å rygge, jeg så bakover, fremover, til høyre men ikke til venstre. Det var det eneste hun kunne utsette på meg...! Så rakte hun ut handa og sa gratulerer, jeg kunne ikke holde meg, og måtte gi henne en klem =)

På det vurderingsskjemaet skrev hun; God observasjon og planlegging fører til bra fart og plassering. Lykke til.

Samla vurdering: BESTÅTT

Jeg har også vært ute å tatt min første kjøretur uten lærer ved min side, det var villt! Friheten var endelig kommet til meg. Nå er jeg overlykkelig, og ønsker videre andre lykke til med oppkjøringa.

(Vil bare gi de som føler seg nervøs før oppkjøring et lite tips; Du mister som regel nervøsiteten idet du skal sette deg inn i bilen, og greier du det går oppkjøringa som smurt!)

Lenke til kommentar
Ok først og fremst, sensoren min var ikke sur slik som min mor hadde sagt. Det var vist bare en kødd fra hennes side for å skremme meg :p Hun var en hyggelig dame i 50 årene som jeg fikk en god kontakt med. Jeg var litt nervøs i det jeg kom inn på trafikkstasjonen og satte meg. Men når jeg hadde fått hilst på sensoren forsvant nervøsiteten totalt! Før vi kom til trafikkstasjonen hadde vi en lite oppvarmingstime.

Vi satte oss i bilen, og hun forklarte hvordan dette skulle gå for seg. Så kom hun fram med en bunke kort med spørsmål om sikkerhetskontroll osv. Jeg trakk en der det stod; Finn nyttelast, total tillat egenvekt på tilhenger, og antall tilatte personer i bilen. Jeg sa bare at jeg måtte få vognkortet, så sang jeg ut rett svar - God start på førerprøven.

Så satte jeg igang å kjøre, så meg godt for når vi kjørte ut. Jeg var helt rolig, så dette var mer behaglig enn å kjøre med min mor =) I fortid hadde jeg øvd mye på rutene til førerprøven, siden mamma vet hvor de går, så jeg har lært litt tips osv. Jeg gjorde ingen merkbare feil når jeg kjørte, clutchet bedre enn jeg noen ganger hadde gjort før, og aksellerasjonen satt som et skudd! Jeg var veldig årvåken og fikk med meg alt, og gjorde aldri en feil beslutning. Hun sa da etter 45 minutters kjøring at jeg bare skulle kjøre tilbake til trafikkstasjonen, noe som selvsagt ikke var noen problem. Jeg parkerte der og var meget spent. Hun nevnte bare én ting som jeg burde ha gjort, det var da jeg kjørte inn på en parkeringsplass og skulle parkere ved siden av en annen bil. Jeg plasserte bilen og begynte å rygge, jeg så bakover, fremover, til høyre men ikke til venstre. Det var det eneste hun kunne utsette på meg...! Så rakte hun ut handa og sa gratulerer, jeg kunne ikke holde meg, og måtte gi henne en klem =)

På det vurderingsskjemaet skrev hun; God observasjon og planlegging fører til bra fart og plassering. Lykke til.

Samla vurdering: BESTÅTT

Jeg har også vært ute å tatt min første kjøretur uten lærer ved min side, det var villt! Friheten var endelig kommet til meg. Nå er jeg overlykkelig, og ønsker videre andre lykke til med oppkjøringa.

(Vil bare gi de som føler seg nervøs før oppkjøring et lite tips; Du mister som regel nervøsiteten idet du skal sette deg inn i bilen, og greier du det går oppkjøringa som smurt!)

6690408[/snapback]

Jeg må bare si, gratulerer :D

Jeg lærer mye fra deg nå, så håper det får gå bra med meg også.

Lenke til kommentar
Kjørte opp på mandag, var unødvendig nervøs. Kjørte mye bedre med sensor enn med kjørelæreren, så jeg stod uten de helt store problemene. Dagen før var verre enn selve oppkjøringen...

6692444[/snapback]

Den kjenner meg igjen på ass!! Fy faen så nervøs jeg og var! Når jeg la meg å sov, var jeg så spent at øynene bare ikke ville gli igjen.

Lenke til kommentar
Hverken rygget eller lukeparkerte på oppkjøringen min. Tydeligvis ikke så viktig, men du kan jo aldri være sikkert. Best å kunne det uansett..

6713084[/snapback]

det er jo piss fette vanskelig da..

6715828[/snapback]

Jojo, hvilket gjør at det er større grunn til å lære seg det. Så slipper du å krasje når du får bruk for det.... *moral*

For å være helt ærlig, er lukeparkering noe av det jeg er verst på, så det gleder meg stort at jeg slapp.

Lenke til kommentar

Lukeparkering er som mye annet i trafikken en vanesak. Er du vant med det er det no problemo, gjør du det skjeldent kan det være vanskeligere. Like greit å øve seg på det først som sist, jeg fikk lukeparkering på min oppkjøring, men siden jeg hadde god øvelse fra en vrien innkjørsel hjemme gikk det som smør.

Lenke til kommentar

JEG BESTOD!

Så mitt tips til dere fremtidige nervervrak er å se på det som en kjøre tur. Sensoren er der egentlg bare for å skremme det. De fleste har jo kjørt lenge med foreldre ol. så tenk heller på hvordan du ville kjørt med dem.

Følg skilting og veioppmerkin osv. Kommenter også for sensor når du gjør noen feil, spesielt viss det bare er slurvefeil, siden disse jo i mange tilfeller egentlig ikke teller, men sensor liker at man viser interesse og er obs.....

Ellers vel jeg bare ønske lykke til til andre dere andre der ute som enda ikke har lappen. Det var en helt vill opplevelse å kunne kjøre på jobb dagen etterpå.....NAIZZZZZzzz

Lykke til folkens... Denne tråden har vært til stor inspirasjon, takk til alle konstruktive innlegg!!

Grattis Antarctica! hehe... Hadde kjørt igår på glattkjøringbane - var svin artig!!

Det som er igjen er - forbikjøring og kjøre etter kart - det er noe nytt de har laget! Noen som har det samme? :)

6742863[/snapback]

Kjøring etter kart er enkelt dersom du er kjent. Læreren sier et sted/bygning ol. og dit skal du kjøre. Kan du veien så kjører du dit. Kan du ikke veien så spør du etter kart. Du må også tenke å velge den beste ruten ettersom du skal legge vekt på økonomi, miljø, sikkerhet og ikke minst tid.

Endret av The President
Lenke til kommentar
Kjøring etter kart er enkelt dersom du er kjent. Læreren sier et sted/bygning ol. og dit skal du kjøre. Kan du veien så kjører du dit. Kan du ikke veien så spør du etter kart. Du må også tenke å velge den beste ruten ettersom du skal legge vekt på økonomi, miljø, sikkerhet og ikke minst tid.

6742937[/snapback]

Heldigvis kan man ikke "stryke" på noen av landeveiskjøringene/kartkjøring, men greit å følge med. Det er slik som glattkjøring

Lenke til kommentar

6742937[/snapback]

Heldigvis kan man ikke "stryke" på noen av landeveiskjøringene/kartkjøring, men greit å følge med. Det er slik som glattkjøring

6743463[/snapback]

Bare at glattkjøring mey artige! :D

Forresten gratulerer med lappen The President :)

Hvor lang tid tar det som ca for å få oppkjøringstime?

Lenke til kommentar
Fikk du noen feil? Hvordan var sensor? Tell tell :)

6649782[/snapback]

joda noen småfeil ble det jo, så litt for lite i blindsoner og speil og svingte ikke langt nok unna en fotgjenger som gikk på veien, men jeg besto, sensor var kjempekoselig, en helt annen opplevelse enn med den meggepurka jeg fikk forrige gang

Lenke til kommentar

Nå ble det min tur..

Har oppkjøringen på mandag den 11 september kl. 10 om morgen... Gleder meg sykt... can't wait! :D

Litt rar dato... alle vet jo hva skjedde den 11. september :(

Men jeg tror d går bra! :p Hvis jeg står - så skal jeg huske den dato resten av livet mitt.

Endret av Leasch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...