Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Da er det snart min tur... tenker egentlig ikke så mye på det egentlig. Mandag kl. 12.00 på Billingstad braker det løs. Kjørte 3 timer med kjørelæreren i går, og han var imponert. Hadde 1 time i dag og, og han sier det bare er småting igjen og at sjansene er store for at jeg står.

MEN han sier også at jeg kan være uheldig og få en vanskelig rute hvor jeg gjør en "grovis" som han kaller det. "Små feilene" jeg gjør er at jeg bør være litt mer oppmerksom på skilt som bussfelt ved avkjørsel, bremseberedskap inn mot kryss, plassering ved venstresving, og utnytte akslerasjonsfeltet bedre ved påkjørsel.

hmm.. jaja. kjører nesten hver dag nå så jeg får håpe dette går greit. Alle jeg kjører med sier de føler jeg helt trygge osv :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva menes det med bremseberedskap inn mot kryss...? Vil det si at man holder foten over bremsen når man kommer inn mot kryss, eller bare er klar til å flytte foten over å bremse? Jeg bruker som regel å gire ned til andregiret og bremse kraftig ned mot kryssene og regner med at det er greit nok...

Lenke til kommentar

Sikkert har spurt det en gang før, men lurer på hvor mange kommer øvelseskjøring med lærer og oppkjøring til å koste meg? Som ca.?

Har kjørt automat i nesten 1 år, har kjørt 6 timer i hele tatt med manuelt gir. Mangler også litt rygging, osv. De som hadde oppkjøring, hvor mye penger har dere betalt i alt?

:)

Lenke til kommentar
Hva menes det med bremseberedskap inn mot kryss...? Vil det si at man holder foten over bremsen når man kommer inn mot kryss, eller bare er klar til å flytte foten over å bremse? Jeg bruker som regel å gire ned til andregiret og bremse kraftig ned mot kryssene og regner med at det er greit nok...

6522803[/snapback]

Bremseberedskap er at man holder foten på bremsen og viser sensor tydelig at det kan dukke opp en bil/fotgjenger og at du er klar. Gjerne bremse bittelitt så sensor føler seg trygg, men du må ikke finne på å bremse ved hvert lille kryss. Da kan du få minus for trafikkflyt fordi de bak også må bremse osv. Er en balansegang det der... ikke helt lett :no:

Lenke til kommentar
Sikkert har spurt det en gang før, men lurer på hvor mange kommer øvelseskjøring med lærer og oppkjøring til å koste meg? Som ca.?

6526304[/snapback]

Minimum 15 tusen tenker jeg :(:(

6529455[/snapback]

Tenkte også at 15 "grans" var nok. Kanskje enda mer.. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg fikk lappen 19. Juli, og jeg regner med å ha brukt mer enn 20 og mindre enn 25 på hele lappen. Strøyk en gang på teoriprøven, og stod på oppkjøring på første forsøk, så jeg har nesten klart det billigst mulig for min del.

6535914[/snapback]

Jesus. ca 25? Da hadde du aldri kjørt før? :p

Lenke til kommentar

Da var det min tur til å stå på lappen :D Gikk veldig rolig for seg. Fikk i oppgave å sjekke etter skader på felg og dekk og mønsterdybde. Gikk helt greit det. Kjørte ut fra Billingstad og ut på E18 mot Oslo. Tok av ved Ullevål og fortsatte mot Bislett, og så inn på Bogstadveien og ned på Slottet. Så gjennom Vika og ut på E18 igjen og ut mot Billingstad igjen. Helt grei rute og det var lite biler i byen. 20 minutter på E18 er vel heller ikke å klage over.. :p

Fikk 1 feil og det var feilplassering i en litt kronglete rundkjøring. Det påpekte jeg da jeg var ferdig og han ga meg bare litt tips ang det. Så sa han at kjøringen stort sett var bra hele tiden og at jeg har bestått. Ble sinnsykt lettet da.. :) Er stolt nå :w00t:

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Bravo! Godt gjort, moestue :thumbup:

6549317[/snapback]

Takk :) Lykke til til alle andre.. er ikke så vanskelig som en skal ha det til (hvertfall min erfaring). Trodde faktisk den ene feilen jeg gjorde var nok til å stryke så jeg var ganske nervøs resten av turen... :dribble:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jaja da var dte kun et døgn igjen, i morra klokka halv 10 skal jeg ha min andre oppkjøring, menjeg har heldigvi sfått greie på at jeg får en mann og ikke hu meggepurka jeg hadde forrige gang,, yesss yess yess, så får vi se da om jeg klarer det denne gangen, er ikke så nervøs nå heller, veit jo hva dt egår ut på, litt nervøs er jeg jo da, er jo livredd for å stryke, da begynner jeg å grine......................

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...