Larsemão Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Landevei er ikke så stress, bare vær oppmerksom på at det kan skje noe og hvis du kan det som står i teorien om landeveiskjøring går det fint Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 En uke til jeg skal ha oppkjøring, dagen jeg fyller 18. Skal ha oppkjøring i Arendal, gleder meg, samtidig litt nervøs. Noen tips til oppkjøring i Arendal, noe man burde spesielt passe på i området? Skal vi se.. Hvis du får bykjøring, husk alltid å kjøre rolig ned til kryssene, da du vil ha vikeplikt for de fra høyre. Det er jo mange bygninger slik at sikten blir dårlig, så vær obs her. Husk også plassering når du kjører på den enveiskjørte veien bak kulturhuset, spør gjerne sensor om hvor du skal etterpå når han sier at du skal inn bak, med mindre han spesifiserer det. Da viser det at du tenker fremover og planlegger kjøringen. Hvis du kjører over Myra (fra Stoa til Harebakken), husk at du har to veier som kommer ut der du har vikeplikt. Disse er jo naturligvis merket med gult skilt, så de er ikke vanskelig å se. Den ene er vel Romstølen, og det er vel alt jeg husker av navn. Pass også på farten der de holder på å bygge om. Uhm, ser nå at du allerede har hatt oppkjøring. Hvordan gikk det? Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Hehe, akkurat hva er det du tenker på mtp teorien? Og neinei, er jo ikke stress, men å ha veiledningstimen, også landevei også kart på 3 dager blir mye. Også er jeg litt stresset mtp kart da, siden jeg ikke helt velt hvor flere av disse stedene på mitt ark ligger egentlig. Jaja, går vel greit til slutt. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Tenker på som at hvis du skal ta en sving til venstre på en sidevei (som kan komme litt brått på), vil de som kjører bak deg kanskje ikke oppfatte det tidsnok, og da kan det iblant være lurt å fortsette kjøringen for så å snu senere. Bare et eksempel, er jo ikke ofte det skjer. Men du skal jo sikkert ha en liten teoribit før du drar ut på landeveiskjøringen. Det hadde ihvertfall vi. Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Hehe åja. Ja, nå er jeg på samme linje som deg. Men ja, hadde innledningen til teorien forrige uke på fredagen, også måtte jeg improvisere litt med resten av kjøringen denne uken siden jeg ikke kunne ta landevei biten som planlagt på den fredagen i forrige uke og kartbiten denne mandagen pga. fotballkamptur til London i helgen. Så da ble det sånn at jeg tok innledningen tidlig på fredag og at jeg tar landevei og kart nå på torsdag og fredag. Endret 3. februar 2010 av tc47 Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Og, jeg har aldri lukeparkert. Bør jeg øve på dette før oppkjøring? Kjørerlæreren min sa at jeg garantert ikke kom til å få det som en oppgave på oppkjøringen. Dette er ikke noe du stryker på uansett, med mindre du virkelig ikke har et ørlite snev av peiling på hvordan du skal klare det. Så lenge du vet at du rygger inn og vrir på rattet så er du safe. Jeg har aldri øvd no spesielt på det, men har gjort det et par ganger. Hadde overhode ikke brukt for det. Ta heller å øv på plassering i rundkjøring osv. Da det er MYE viktigere å kunne godt. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Men har hørt at man ofte får beskjed om å parkere på oppkjøring. Hva om den veien du får beskjed om å parkere på, kun har en ledig plass - og det er en plass som du må lukeparkere på. Da har man jo ikke noe annet valg akkurat. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Men har hørt at man ofte får beskjed om å parkere på oppkjøring. Hva om den veien du får beskjed om å parkere på, kun har en ledig plass - og det er en plass som du må lukeparkere på. Da har man jo ikke noe annet valg akkurat. Det er mulig, men jeg regner med at de fleste steder der det er biltilsyn eller hva det heter der man kjører opp, at det er mer en bare en liten gate utenfor. På Risløkka så er det jo en stor parkeringsplass, hvor jeg fikk beskjed om å rygge inne. var omtrent 10 biler der, så jeg parkerte meg selv i god plass unna alle andre biler. Så da kunne man verken se om det var rett eller om jeg var inni "ruta" (pga snøen dekka alt det). Altså det er veldig smart å kunne lukeparkere så det må du gjerne gjøre, men ikke tenk på mye på det sånn at det går utover annen kjøring. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Så da kunne man verken se om det var rett eller om jeg var inni "ruta" (pga snøen dekka alt det). Eneste parkeringa som er garantert er den du gjør utenfor trafikkstasjonen når du er ferdig. I Oslo tror jeg alle får beskjed om å rygge inn på den plassen (siden både jeg og alle jeg kjenner måtte det). Når det gjelder lukeparkering er det veldig sjeldent man får det slik jeg har forstått det. Spurte kjørelæreren min om det var vanlig å ha det og han svarte at jeg skulle være forberedt på at sensor kunne finne på å be meg om å finne et passende sted å parkere. Tror det kommer litt an på hvor man kjører opp egentlig. Om man er i en større by vil jeg tro at man ikke gidder å bruke tid på det (på grunn av mer trafikk og viktigere trafikkelementer som må gås igjennom osv) Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Bestod oppkjøringen som var i går btw:D Den ble først avlyst 9:20 pga dårlig vær, som min kjørelærerer var fult uenig i, så når vi var på vei tilbake til kjøreskolen fikk han en telefon av sjefen på vegstasjonen at han hadde tid til en oppkjøring, så det var jo like greit:) Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Gratulerer. Hva fikk du som teknisk spørsmål, og hvordan rute fikk du? Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Gratulerer. Hva fikk du som teknisk spørsmål, og hvordan rute fikk du? takk:) Fikk spørsmål hvordan fjerne dugg, altså defroster. Åsså kjørte jeg til Blakstad, og så videre til arendal sentrum, videre tilbake til traffik stasjonen Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Oppkjøring fredag 12. februar her :O. Noen korte kjappe tips jeg bør huske på? Skal kjøre opp i Drammen ! Lenke til kommentar
MGS3 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) En ting dere som skal ha oppkjøring må huske, er å slappe av, og å ikke ta det så høytidelig. Kjør som dere har kjørt hjemme og med lærer! Det er i utgangspunktet ikke meningen at oppkjøring skal være en annen type kjøretur enn hvilken som helst. Med det sagt må jeg innrømme at jeg nok ikke kjører like fint nå som jeg gjorde under (og før) oppkjøring, hehe. Det er nok noe som kommer etthvert det også, selv om jeg bare har hatt lappen i et par uker.. I grunnen er ikke oppkjøring noe å grue seg til, selv om det nok blir sånn (automatisk?) for de fleste.. Eller hvertfall å være nervøs er vel et mer brukende begrep, det er jo en eksamen! Husk at sensor vil at du skal stå like mye som du vil selv. Sensor er på laget ditt, ikke motstander Endret 5. februar 2010 av MGS3 Lenke til kommentar
Dimzo Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Har oppkjøring tirsdag 9. Februar i Drammen, Grugleder meg :o Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Oppkjøring 13.50 i Bergen i morgen folkens! Wææææ! Grugleder meg! Noen gode tips ang. selve oppkjøringen eller av de som vet detaljer om hvordan det er på førerprøven i Bergen osv? Noen andre tips om hva slags ting jeg kan øve på i dag siden jeg har tenkt å ta en liten kjøretur senere i dag osv? Setter pris på svar! Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Ta det rolig, følg med på skilt, hør på hva sensor sier osv. Og ikke stress om du ser du har gjort en feil. Lenke til kommentar
Chiraen Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Da jeg kjørte opp, hadde bilen punktert under oppvarmingstimen, dette førte til at under prøven så måtte jeg fylle luft i dekkene siden vi så det var lite. Det gikk greit siden jeg hadde gjort det en gang før med pappa. Til meg var sensoren veldig grei. Jeg lå i 70 i 80 sonen siden jeg var usikker på om det var 80, i tillegg svingte jeg nesten inn i feil kjørebane i et kryss, hvor kjørebanene faktisk var skilt fra hverandre med et gjerde. Men jeg sto Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) En kompis kjørte 5 min på oppkjøring før han punkterte, oppkjøringen ble avbrutt og han besto... Endret 7. februar 2010 av Eksentron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå