Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du setter bilen i gir før eller etter du har satt på håndbrekket har da ingenting å sei?

Parkerar du slik at du må rygge ut, setter du den selvfølgelig i reversj.

 

Jo? Håndbrekket kan svikte det vet du.ir.

 

Det virker som du blander sammen sensor og kjørerlærer, DoffenPHP.

 

Var en skrivefeil, tror de fleste skjønte det.

Endret av DoffenPHP
Lenke til kommentar
Ingen grunn til bekymring, Svampebob. For alt du vet kan du få en rute som gjør at du slipper fotgjengere. Jeg hadde min oppkjøring rundt skoleslutt for barne- og ungdomsskolene, men var heldig med ruten og tok bare en svipptur innom sentrum og deretter var det landeveikjøring resten. Og selv om du må kjøre i tettbygd strøk med mange fotgjengere, så er det ikke noe å stresse over. Bare ta det med ro og vis sensor at du har kontroll på fotgjengerne, så vil det tale til din fordel.

Er det at Vegvesene/biltilsynet ligger midt i knarvik sentrum :p Så får jo uansett noe fotgjengere på vei ut i vært fall, får vel bare roe ned og bevege blikket mye.

Lenke til kommentar
Ingen grunn til bekymring, Svampebob. For alt du vet kan du få en rute som gjør at du slipper fotgjengere. Jeg hadde min oppkjøring rundt skoleslutt for barne- og ungdomsskolene, men var heldig med ruten og tok bare en svipptur innom sentrum og deretter var det landeveikjøring resten. Og selv om du må kjøre i tettbygd strøk med mange fotgjengere, så er det ikke noe å stresse over. Bare ta det med ro og vis sensor at du har kontroll på fotgjengerne, så vil det tale til din fordel.

Er det at Vegvesene/biltilsynet ligger midt i knarvik sentrum :p Så får jo uansett noe fotgjengere på vei ut i vært fall, får vel bare roe ned og bevege blikket mye.

Det er ikke så gale, for fotgjengerene har en undergang under veien å bruke, så det eneste stedet du møter på fotgjengere er akkurat i krysset ut i hovedveien fra trafikkstasjonen, og der er det nok kø uansett, så bare husk å ikke stopp oppå overgansfeltet.

Lenke til kommentar
Om du setter bilen i gir før eller etter du har satt på håndbrekket har da ingenting å sei?

Parkerar du slik at du må rygge ut, setter du den selvfølgelig i reversj.

 

Jo? Håndbrekket kan svikte det vet du.

Eg sa ikkje at du ikkje skal sette på håndbrekket, men at det ikkje har noko å sei om du setter den i gir før eller etter du har satt på handbrekket.

Lenke til kommentar
Om du setter bilen i gir før eller etter du har satt på håndbrekket har da ingenting å sei?

Parkerar du slik at du må rygge ut, setter du den selvfølgelig i reversj.

 

Jo? Håndbrekket kan svikte det vet du.

Eg sa ikkje at du ikkje skal sette på håndbrekket, men at det ikkje har noko å sei om du setter den i gir før eller etter du har satt på handbrekket.

 

Ok da misforstod vi hverandre, spiller ingen rolle hva man gjør først men håndbrekket skal på og bilen skal stå i første gir for at sensor skal bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Det er veldig viktig at du da husker å sette bilen i førstegir før du tar på håndbrekk og slår av tenningen.

 

heisann, nei det er ikke veldig viktig. faktisk så ble jeg lært oppi å sette bilen i nøytral når jeg slo av tenningen....med mindre bilen stod på en skikkelig oppover bakke. og jeg satte bilen i nøytral under oppkjøring....

glemte faktisk å sette på håndbrekket når jeg hadde parkert, men jeg trakk på P knappen sakte og forsiktig mens hun skrøt av hvor flink jeg hadde vært... lol....

Lenke til kommentar
Det er veldig viktig at du da husker å sette bilen i førstegir før du tar på håndbrekk og slår av tenningen.

 

heisann, nei det er ikke veldig viktig. faktisk så ble jeg lært oppi å sette bilen i nøytral når jeg slo av tenningen....med mindre bilen stod på en skikkelig oppover bakke. og jeg satte bilen i nøytral under oppkjøring....

glemte faktisk å sette på håndbrekket når jeg hadde parkert, men jeg trakk på P knappen sakte og forsiktig mens hun skrøt av hvor flink jeg hadde vært... lol....

 

Da lurer jeg veldig på hvem som har lært deg opp, for dersom du blir bedt av sensor å sikre bilen når du parkerer skal den stå i gir.

Lenke til kommentar
Min sensor spurte meg før vi startet hvordan jeg foretrakk det - prate litt, høre på radio eller ha det helt stille.

Jeg hadde radioen på svakt, og småpratet litt iblant. Veldig greit, slapp også de flaue pausene når ingen prater. :p

 

Hadde det helt likt. Han sa at jeg hadde annsvar for alt slikt som AC radio osv. :)

Lenke til kommentar
[quote name='Thor.' post='14740055' date='25/11-2009 : 17:31'

 

Du får ingen kritikk eller tilbakemelding underveis, alt dette kommer til slutt etter oppkjøring. Du kan velge om du vil småprate litt med kjørelærer (noe som er ganske greit etter min mening), høre på musikk eller ha det helt stille. Alt etter hva du foretrekker.

 

Nja... Ikke helt enig at sensor aldri kommer med tilbakemeldinger under kjøringa. På min oppkjøring kom sensor med kommentarer mens jeg kjørte. Noe som gjorde meg mer stressa... :p

Lenke til kommentar
Da lurer jeg veldig på hvem som har lært deg opp, for dersom du blir bedt av sensor å sikre bilen når du parkerer skal den stå i gir.

 

du for lure videre, men han som lærte meg opp har jobbet som kjørerlærer i godt over 20 år. sensoren så klart og tydelig at jeg satt bilen i nøytral helt på slutten av oppkjøringen. hvis man står på en helt flat parkeringsplass ser jeg ikke poenget med å sette bilen i første gir.

Lenke til kommentar
Da lurer jeg veldig på hvem som har lært deg opp, for dersom du blir bedt av sensor å sikre bilen når du parkerer skal den stå i gir.

 

du for lure videre, men han som lærte meg opp har jobbet som kjørerlærer i godt over 20 år. sensoren så klart og tydelig at jeg satt bilen i nøytral helt på slutten av oppkjøringen. hvis man står på en helt flat parkeringsplass ser jeg ikke poenget med å sette bilen i første gir.

 

Giret holder mer på bilen enn håndbrekket. Uansett hva er poenget med å ha den i fri? Tjener ikke noe på det?

Lenke til kommentar

{Sette i gir, slipp clutch, slipp brems} skal da komme før man setter på håndbrekket? Mener å huske at sist gang jeg prøvde, sto spaken tryggere når den hadde "trillet" inn i giret først, om den sto stille før man satte bilen i første, kunne spaken potensielt hoppe ut dersom håndbrekket ble sluppet.

Forandrer ikke at det er lite å bry seg med, men ved parkering i bratte bakker ville jeg hatt dette i bakhodet.

 

(Å ha bilen i fri ved parkering er kanskje litt nyttig om clutchen ryker mens bilen står stille.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...