mopani Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Woho, besto 16.11.09, kl 10.00 Gikk ikke opp for meg først, satt bare og stirra i lufta når han sa "Gratulerer, prøven bestått !" Var ute og kjørte alene for første gang ista, herregud for en syk følelse, samtidig litt creepy. Grattis! Veit åssen den følelsen er! Utrolig frihetsfølelse å kjøre alene for første gang! Men, samtidig veldig rart også! Lenke til kommentar
MGS3 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Takk for alle svar, men dette var forvirrende.. La meg se, jeg kan altså med klasse B førerkort kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg (3500 kg bil + 750 kg. tilhenger) men jeg kan IKKE kjøre med tilhenger om tilhengeren er over 1000 kg. (Eller over bilens tillate totalvekt?) SELV OM vogntogets totale vekt blir 4250 kg? Altså feks. 2500 kg. bil + 1750 kg. tilhenger. Har jeg forstått det riktig? (Beklager om jeg feildefinerer "vogntog" - jeg mener selvfølgelig bil + tilhenger!) Lenke til kommentar
HValder Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Tungvindt måte du skriv det på, men mogleg at du har forstått det. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Takk for alle svar, men dette var forvirrende.. La meg se, jeg kan altså med klasse B førerkort kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg (3500 kg bil + 750 kg. tilhenger) men jeg kan IKKE kjøre med tilhenger om tilhengeren er over 1000 kg. (Eller over bilens tillate totalvekt?) SELV OM vogntogets totale vekt blir 4250 kg? Altså feks. 2500 kg. bil + 1750 kg. tilhenger. Har jeg forstått det riktig? (Beklager om jeg feildefinerer "vogntog" - jeg mener selvfølgelig bil + tilhenger!) 1. Du kan kjøre med en henger med tillatt totalvekt på 750 kg uavhengig av bilens og vogntogets vekt (så lenge bilen er godkjent for det). 2. Du kan KUN kjøre med henger godkjent for mer enn 750 kilo dersom a) Bilen og hengerens sammenlagte tillatte totalvekt ikke er mer enn 3500 kg. OG b) Hengerens tillatte totalvekt er lavere enn bilens egenvekt med fører. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Oppkjøring i morgen i Bergen.. Strøk første gangen og er mye mer nervøs nå. Å stryke en gang er en ting, men to ganger blir jo rett og slett pinlig.. Lenke til kommentar
Andreas0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Bestod 23.11 Var nervøs og gjorde masse feil underveis i oppvarmingstimen, men klarte å roe ned på oppkjøringen og kjørte sikkert og effektivt, står det på papiret her :!: Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Har oppkjøring 18/12 kl 8.10 i knarvik området, huff kjenner jeg er nervøs allerede, er mange fotgjenere ute å går på den tiden :S EDIT: Er på bursdagen min og, så kan jo bli en dårlig eller bra bursdag det Endret 24. november 2009 av Svampebob Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ingen grunn til bekymring, Svampebob. For alt du vet kan du få en rute som gjør at du slipper fotgjengere. Jeg hadde min oppkjøring rundt skoleslutt for barne- og ungdomsskolene, men var heldig med ruten og tok bare en svipptur innom sentrum og deretter var det landeveikjøring resten. Og selv om du må kjøre i tettbygd strøk med mange fotgjengere, så er det ikke noe å stresse over. Bare ta det med ro og vis sensor at du har kontroll på fotgjengerne, så vil det tale til din fordel. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Besto i dag Var dritnervøs og fikk en ganske vanskelig kjørerute, men han hadde ingenting å pirke på etter oppkjøringen. Lenke til kommentar
snape Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Besto i dag Var dritnervøs og fikk en ganske vanskelig kjørerute, men han hadde ingenting å pirke på etter oppkjøringen. hei gratulerer så mye kjør forsiktig husk jomfruturen kommer du aldri til å glemme =) hehe Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Takk for det ^^ Tenkte å ta turen etterpå, gleder meg! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Forresten: Jeg sto på oppkjøringa på mandag! Litt funny story: Jeg og kjørelærern tok oss en oppvarmingstur 2 timer før oppkjøringa, og jeg kjørte elendig. Stoppet ikke helt ved stoppskilt, kutta svinger, glemte høyreregler og masse annet. Men på selve oppkjøringen kjørte jeg helt perfekt. Sensor hadde kun 1 ting å påpeke, at hodestøtten min var for langt nede. Men det viste seg at den var helt perfekt. Så jeg må nok kjøre ekstra forsiktig i tiden fremover Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 noe dere kan gjøre for å få ett ekstra pluss er å stramme beltet igjen ETTER at dere har satt dere inn og tatt det på. Jeg gjorde dette av ren refleks da jeg hadde oppkjøring. Sensoren så på meg og sa "nå ble jeg glad. Endelig noen som viser ansvar". Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Heisann. Det nærmer seg oppkjøring hos meg. Blir vel rundt jul/nyttår. Jeg lurte på to ting. Det første er om dere kan henvise til en post/side om hvordan hele oppkjøringsdagen er, hva som blir gjort fur, under og etter oppkjøring. Det andre er enkelt og greit. I hvor stor grad skal/er det en dialog mellom kjørelærer og elev? Snakker de sammen løst og fast mens man kjører? Får man noen som helst tilbakemelding og kritikk underveis i kjøringen? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 preik mannskjit på en hyggelig måte. Slår aldri feil, bare du klarer å fokusere på kjøringa med det samme. Det klarte ikke jeg i så stor grad så jeg dro med kjørelærern på oppkjøringa. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Min sensor spurte meg før vi startet hvordan jeg foretrakk det - prate litt, høre på radio eller ha det helt stille. Jeg hadde radioen på svakt, og småpratet litt iblant. Veldig greit, slapp også de flaue pausene når ingen prater. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Heisann. Det nærmer seg oppkjøring hos meg. Blir vel rundt jul/nyttår. Jeg lurte på to ting. Det første er om dere kan henvise til en post/side om hvordan hele oppkjøringsdagen er, hva som blir gjort fur, under og etter oppkjøring. Det andre er enkelt og greit. I hvor stor grad skal/er det en dialog mellom kjørelærer og elev? Snakker de sammen løst og fast mens man kjører? Får man noen som helst tilbakemelding og kritikk underveis i kjøringen? Er vanlig å ha en oppvarmingstime med kjørelærer rett for oppkjøringen. Det er ihvertfall veldig lurt, hjelper masse på nervene osv. Da går man også gjennom denne sikkerhetskontrollen som man får spørsmål om på oppkjøring. Første du gjør når du kommer ned til statens veivesen er å gå inn og betale gebyret på 720 kroner, uten dette får du ikke kjøre opp. Når sensorkommer forteller han om hvordan oppkjøringen vil foregå. Først er det sikkerhetskontroll hvor du får et spørsmål om bilen, deretter selve kjøringen som i tillegg til å kjøre en rute også inneholder en oppgave hvor du skal finne et egnet sted å snu samt en liten ryggeoppgave. Etter du er ferdig med kjøreruten og skal parkere ved statens veivesen igjen sier sensor ofte at du skal parkere samt sikre bilen. Det er veldig viktig at du da husker å sette bilen i førstegir før du tar på håndbrekk og slår av tenningen. Da er bilen sikret og sensor bør være fornøyd. Etter dette vil sensor bruke et minutt eller to på å skrive en tilbakemelding før du til slutt får resultatet. Ved ikke bestått er det bare å dra, men hvis du består må du inn og betale 250 kroner eller noe for selve førerkortet. Da tar du også bilde og får et midlertidig førerkort som kan brukes til du etter ca. en uke får førerkortet. Du får ingen kritikk eller tilbakemelding underveis, alt dette kommer til slutt etter oppkjøring. Du kan velge om du vil småprate litt med kjørelærer (noe som er ganske greit etter min mening), høre på musikk eller ha det helt stille. Alt etter hva du foretrekker. Håper dette hjalp litt. Vet ikke om alt er helt riktig, men dette er fra egen erfaring og det jeg har lest tidligere i tråden her. Lykke til Endret 25. november 2009 av DoffenPHP Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Om du setter bilen i gir før eller etter du har satt på håndbrekket har da ingenting å sei? Parkerar du slik at du må rygge ut, setter du den selvfølgelig i reversj. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Det virker som du blander sammen sensor og kjørerlærer, DoffenPHP. Jeg fikk forøvrig ingen "ryggeoppgave", men alt avhenger jo av hvilken rute man får - som selvfølgelig trekkes av en datamaskin. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Enig med horrorbyte, nærmeste jeg kom ryggeoppgave var å rygge inn bilen på parkeringsplassen ved trafikkstasjonen. Skulle ikke finne noe passende sted å snu heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå