Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Woho, besto 16.11.09, kl 10.00 :)

 

Gikk ikke opp for meg først, satt bare og stirra i lufta når han sa "Gratulerer, prøven bestått !"

Var ute og kjørte alene for første gang ista, herregud for en syk følelse, samtidig litt creepy. :p

 

 

Grattis! Veit åssen den følelsen er! Utrolig frihetsfølelse å kjøre alene for første gang! Men, samtidig veldig rart også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar, men dette var forvirrende.. :p

 

La meg se, jeg kan altså med klasse B førerkort kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg (3500 kg bil + 750 kg. tilhenger) men jeg kan IKKE kjøre med tilhenger om tilhengeren er over 1000 kg. (Eller over bilens tillate totalvekt?) SELV OM vogntogets totale vekt blir 4250 kg? Altså feks. 2500 kg. bil + 1750 kg. tilhenger. Har jeg forstått det riktig?

 

(Beklager om jeg feildefinerer "vogntog" - jeg mener selvfølgelig bil + tilhenger!)

Lenke til kommentar
Takk for alle svar, men dette var forvirrende.. :p

 

La meg se, jeg kan altså med klasse B førerkort kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg (3500 kg bil + 750 kg. tilhenger) men jeg kan IKKE kjøre med tilhenger om tilhengeren er over 1000 kg. (Eller over bilens tillate totalvekt?) SELV OM vogntogets totale vekt blir 4250 kg? Altså feks. 2500 kg. bil + 1750 kg. tilhenger. Har jeg forstått det riktig?

 

(Beklager om jeg feildefinerer "vogntog" - jeg mener selvfølgelig bil + tilhenger!)

 

1. Du kan kjøre med en henger med tillatt totalvekt på 750 kg uavhengig av bilens og vogntogets vekt (så lenge bilen er godkjent for det).

 

2. Du kan KUN kjøre med henger godkjent for mer enn 750 kilo dersom

 

a) Bilen og hengerens sammenlagte tillatte totalvekt ikke er mer enn 3500 kg.

OG

b) Hengerens tillatte totalvekt er lavere enn bilens egenvekt med fører.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til bekymring, Svampebob. For alt du vet kan du få en rute som gjør at du slipper fotgjengere. Jeg hadde min oppkjøring rundt skoleslutt for barne- og ungdomsskolene, men var heldig med ruten og tok bare en svipptur innom sentrum og deretter var det landeveikjøring resten. Og selv om du må kjøre i tettbygd strøk med mange fotgjengere, så er det ikke noe å stresse over. Bare ta det med ro og vis sensor at du har kontroll på fotgjengerne, så vil det tale til din fordel.

Lenke til kommentar

Forresten: Jeg sto på oppkjøringa på mandag!

Litt funny story: Jeg og kjørelærern tok oss en oppvarmingstur 2 timer før oppkjøringa, og jeg kjørte elendig. Stoppet ikke helt ved stoppskilt, kutta svinger, glemte høyreregler og masse annet. Men på selve oppkjøringen kjørte jeg helt perfekt. Sensor hadde kun 1 ting å påpeke, at hodestøtten min var for langt nede. Men det viste seg at den var helt perfekt.

 

Så jeg må nok kjøre ekstra forsiktig i tiden fremover :roll:

Lenke til kommentar

Heisann. Det nærmer seg oppkjøring hos meg. Blir vel rundt jul/nyttår. Jeg lurte på to ting. Det første er om dere kan henvise til en post/side om hvordan hele oppkjøringsdagen er, hva som blir gjort fur, under og etter oppkjøring.

 

Det andre er enkelt og greit. I hvor stor grad skal/er det en dialog mellom kjørelærer og elev? Snakker de sammen løst og fast mens man kjører? Får man noen som helst tilbakemelding og kritikk underveis i kjøringen?

Lenke til kommentar
Heisann. Det nærmer seg oppkjøring hos meg. Blir vel rundt jul/nyttår. Jeg lurte på to ting. Det første er om dere kan henvise til en post/side om hvordan hele oppkjøringsdagen er, hva som blir gjort fur, under og etter oppkjøring.

 

Det andre er enkelt og greit. I hvor stor grad skal/er det en dialog mellom kjørelærer og elev? Snakker de sammen løst og fast mens man kjører? Får man noen som helst tilbakemelding og kritikk underveis i kjøringen?

 

Er vanlig å ha en oppvarmingstime med kjørelærer rett for oppkjøringen. Det er ihvertfall veldig lurt, hjelper masse på nervene osv. Da går man også gjennom denne sikkerhetskontrollen som man får spørsmål om på oppkjøring.

 

Første du gjør når du kommer ned til statens veivesen er å gå inn og betale gebyret på 720 kroner, uten dette får du ikke kjøre opp. Når sensorkommer forteller han om hvordan oppkjøringen vil foregå. Først er det sikkerhetskontroll hvor du får et spørsmål om bilen, deretter selve kjøringen som i tillegg til å kjøre en rute også inneholder en oppgave hvor du skal finne et egnet sted å snu samt en liten ryggeoppgave. Etter du er ferdig med kjøreruten og skal parkere ved statens veivesen igjen sier sensor ofte at du skal parkere samt sikre bilen. Det er veldig viktig at du da husker å sette bilen i førstegir før du tar på håndbrekk og slår av tenningen. Da er bilen sikret og sensor bør være fornøyd. Etter dette vil sensor bruke et minutt eller to på å skrive en tilbakemelding før du til slutt får resultatet. Ved ikke bestått er det bare å dra, men hvis du består må du inn og betale 250 kroner eller noe for selve førerkortet. Da tar du også bilde og får et midlertidig førerkort som kan brukes til du etter ca. en uke får førerkortet.

 

Du får ingen kritikk eller tilbakemelding underveis, alt dette kommer til slutt etter oppkjøring. Du kan velge om du vil småprate litt med kjørelærer (noe som er ganske greit etter min mening), høre på musikk eller ha det helt stille. Alt etter hva du foretrekker.

 

Håper dette hjalp litt. Vet ikke om alt er helt riktig, men dette er fra egen erfaring og det jeg har lest tidligere i tråden her. Lykke til :)

Endret av DoffenPHP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...