Amberlamps Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hvordan er det man skal plassere seg i en rundkjøring når det er kollektivfelt i utgangen? Skal jeg ligge innerst mot rundkjøringen, eller holde ytterst som man ellers gjør? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Veldig enkelt: Rett fram eller til høyre - Ytterst Venstre - Innerst. Når du skal til høyre skal du holde deg såpass til kanten at det skal kunne gå en bil mellom deg og senteret i rundkjøring. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Veldig enkelt:Rett fram eller til høyre - Ytterst Venstre - Innerst. Når du skal til høyre skal du holde deg såpass til kanten at det skal kunne gå en bil mellom deg og senteret i rundkjøring. Men slik det er i en rundkjøring her, er at hvis jeg holder ytterste felt så havner jeg inn i kollektivfeltet... Edit. Det kan være at jeg har sett litt feil slik at kollektiven starter noen meter etterpå, slik at man blinker seg over i det andre feltet etterpå. Endret 20. oktober 2009 av DSG Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Tror du fremdeles skal ligge til høyre som normalt, blinke ut og kjøre ut på det normale kjørefeltet. Blir jo det samme bare littegrann lengre fram. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Du burde ikke blink når du skal inn til venstre i rundkjøring. Skal du til venstre burde du blinke når du foretar feltskiftet før rundkjøringa. Når du er inne så skal det ikke være nødvendig for andre bilister at du bruker blinklyset før du skal ut av rundkjøringa. Om du får ei slik rundkjøring på oppkjøring: Husk blindfeltet. Da får du ei stor stjerne av sensor. If you say so... Jeg fikk nemlig tips av kjørelærer rett før oppkjøringen min om at hvis du skal til venstre ut av en rundkjøring så burde du også blinke til venstre når du kjører inn i den. Veldig enkelt:Rett fram eller til høyre - Ytterst Venstre - Innerst. Når du skal til høyre skal du holde deg såpass til kanten at det skal kunne gå en bil mellom deg og senteret i rundkjøring. Men slik det er i en rundkjøring her, er at hvis jeg holder ytterste felt så havner jeg inn i kollektivfeltet... Edit. Det kan være at jeg har sett litt feil slik at kollektiven starter noen meter etterpå, slik at man blinker seg over i det andre feltet etterpå. Normalt sett så pleier kollektivfeltet å slutte/begynne 10-20m før/etter du kommer til rundkjøringen. Hvertfall slik det er her. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Vi har ikke kollektivfelt her så har ikke vært borti situasjonen... Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Her er et eksempel. Hvis du kjører fra venstre til høyre på bildet så blir høyre feltet kollektivfelt. Endret 20. oktober 2009 av 2mmy91 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Noen som har kjørt opp i Arendal? Tips til meg? Jeg har. Veldig greit. Kjør som normalt, pass på høyreregelen hvis du kjører oppe ved Nyli, der er det spesielt et kryss som er skjult bak en hekk, som mange bare kjører forbi. Sakk ned og vær klar for å stoppe. Like ved Barbu Kirke, hvis det sier deg noe. Blir sikkert litt bykjøring, ikke vær redd for å kjøre når du har retten, er ikke noe poeng i å nøle for mye. Pass på å ha sakte fart ned bakkene der det kommer enveiskjørte veier ut (ned bakken ved Kodak Foto og Agderpostens kontorer), bruk gjerne vinduene for å se om det er refleksjoner. Husk også å plassere deg riktig etter der du skal hvis det er enveiskjørt, venstre hvis du skal til venstre og vice versa. Pass på fotgjengere når du kommer forbi kulturhuset, står iblant busser helt ved fortauet og da er de vanskelig å se, så ta det rolig der. Samme gjelder når du skal ut i rundkjøringen mellom Arena, banken og kulturhuset. Bare spør om det er noe mer! Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Og sånn generelt tips, hvis du gjør noe feil, f.eks. viker selv om du har forkjørsrett, si at du vikte fordi du følte at han andre kom i høy fart og du var usikker på om han ville klare å stoppe, så du unngikk da en potensielt farlig situasjon. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Du burde ikke blink når du skal inn til venstre i rundkjøring. Skal du til venstre burde du blinke når du foretar feltskiftet før rundkjøringa. Når du er inne så skal det ikke være nødvendig for andre bilister at du bruker blinklyset før du skal ut av rundkjøringa. Om du får ei slik rundkjøring på oppkjøring: Husk blindfeltet. Da får du ei stor stjerne av sensor. If you say so... Var det kjørelærern min sa til meg. Han sa og det at på oppkjøring ville det telles som ett pluss OM jeg gjorde det. Men ellers ville det holde med å varsle på feltskiftet. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Jeg strøk i dag. To ting som avgjorde; En moped som drev og kjørte i 30 i 70 sonen og jeg lå rett bak den og deretter en lang kø biler. Giret ned i 2. og kjørte i 30, men ifølge sensor var jeg for nært mopeden.. Andre tingen var en feiebil som drev og feide fortauskantene. Jeg skulle til høyre i krysset og den lå rett foran meg. Fordi den nærmest sto i ro valgte jeg å kjøre forbi den for så å svinge til høyre, noe som var stor risiko ifølge sensor. Ingenting jeg klager på sånn sett, burde ha handlet annerledes enn det jeg gjorde. Likevel utrolig kjipt å komme opp i en situasjon (feiebilen) jeg aldri har vært ute for før og deretter ligge rett bak en moped rett før oppkjøringen var slutt. De to oppvarmingstimene først med kjørelærer gikk helt fint og det var nesten samme rute. Endret 20. oktober 2009 av DoffenPHP Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg strøk i dag. To ting som avgjorde; En moped som drev og kjørte i 30 i 70 sonen og jeg lå rett bak den og deretter en lang kø biler. Giret ned i 2. og kjørte i 30, men ifølge sensor var jeg for nært mopeden.. Andre tingen var en feiebil som drev og feide fortauskantene. Jeg skulle til høyre i krysset og den lå rett foran meg. Fordi den nærmest sto i ro valgte jeg å kjøre forbi den for så å svinge til høyre, noe som var stor risiko ifølge sensor. Ingenting jeg klager på sånn sett, burde ha handlet annerledes enn det jeg gjorde. Likevel utrolig kjipt å komme opp i en situasjon (feiebilen) jeg aldri har vært ute for før og deretter ligge rett bak en moped rett før oppkjøringen var slutt. De to oppvarmingstimene først med kjørelærer gikk helt fint og det var nesten samme rute. Den er sur . Det går nok nestegang! Jeg strøk førstegangen jeg og pga. nervøsitet, men andre gangen gikk det gjennom glatt. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Husk å ha en defensiv innstilling på oppkjøring. Jeg hadde glatt kjørt rundt feiebilen jeg også, men ikke på oppkjøringen. Lenke til kommentar
appelsinergodt Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Nå er det ikke mange timene til jeg skal kjøre opp..! Kjenner at jeg faktisk gleder meg litt.. (også litt nervøs) men det er blanda følelser.. Kom nettopp hjem fra Kongsvinger (hvor jeg skal kjøre opp imorgen) og syns det gikk veldig bra! Skal ha en kjøretime der imorgen før selve oppkjøringstimen.. Noen siste tips? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ta det rolig, ikke kjør forbi motorsykler, feiebiler etc, pass på fotgjengere, marker godt at du kikker til begge sider ved gangfelt, ha høyest mulig gir hele tiden (mer økonomisk kjøring, er et pluss), husk alle regler, og bare ta det rolig og kjør som vanlig. Lenke til kommentar
appelsinergodt Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg sto!!!!!! Sykt deilig følelse!! forteller mer sennere... Nå skal jeg kjøre alene for første gang Lenke til kommentar
appelsinergodt Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg stod! Utrolig deilig følelse å sitte å kjøre alene i bilen:P Kan ikke beskrives! Sensoren var kjempe ålreit, fikk meg til å føle meg mere trygg på meg selv.. Fikk et ganske enkelt spørsmål; hvordan sjekker du at bremslysene virker? Hadde en "stygg" feil i et lyskryss.. Venta på den grønne pila, men den kom visst aldri, så jeg skulle følge det vanlige grønne lyset.. Sto over 2 grønne lys, før jeg oppfatta at jeg faktisk skulle kjøre på den istedenfor pil... Lykke til dere alle andre som skal kjøre opp! Mine tips er : - Få en god tone med sensor, hjelper veldig! - Ta det med ro! Ikke stress om du gjør en feil! Helhetsinntrykket som er viktig! - Vær ops på vikeplikt og fotgjengere - Kjør etter forholdene! Lykke til! Lenke til kommentar
snape Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg stod!Utrolig deilig følelse å sitte å kjøre alene i bilen:P Kan ikke beskrives! gratulerer så meget drive safely, btw hvor hadde du oppkjøring? Lenke til kommentar
appelsinergodt Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg stod!Utrolig deilig følelse å sitte å kjøre alene i bilen:P Kan ikke beskrives! gratulerer så meget drive safely, btw hvor hadde du oppkjøring? Kongsvinger Lenke til kommentar
Motzagu Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Da var min oppkjøring gjort, hadde time på Lillestrøm i går. Utrolig deilig følelse når sensor rekker frem hånda og sier ''Gratulerer med førerkort!'' Husker ikke alle stedene vi kjørte, men røffelig var det til høyre ut fra trafikkstasjonen, deretter høyre i rundkjøringa, så mot Karihaugen og videre mot utkanten av Oslo, også RV4 opp til avkjørsel til E6 og tilbake til stasjonen. Det første jeg tenkte da jeg hørte ruta var helv****, hadde mest lyst på landeveg, da jeg ikke er noe bymenneske, men det var nesten like lett dette egentlig! Hadde time midt på dagen, så var lite trafikk på E6 da jeg kjørte, lenger inn mot Olso var det en del trafikk, spesielt i rundkjøringene, men ta det med ro så går det veldig bra. Undervegs på motorvegen la jeg merke til at han satt og skrev, men la ikke merke til hvor han hadde krysset av, så ble litt nervøs da, men følte det hadde gått så bra så regnet med det beste. Når vi var tilbake og hadde ryggeparkert inn på parkeringen, spurte han om jeg ville legge til noe, noe jeg ikke hadde, og han var enig. Det beste tipset er sagt allerede her, dette er IKKE noe å grue seg til. Har fulgt med her den siste tiden, så jeg visste at andre har samme erfaringen, men det er nesten umulig å ikke være nervøs. Men så fort du er klar og kanskje tatt en oppvarmingstime før oppkjøringa, så er nervøsiteten borte med en gang! Deretter er det bare å konse på vegen, ikke heng deg opp i evt feil du gjør, det er helheten som teller, noe sensor også understreker før start. Da er det ikke noe annet for meg og si enn lykke til for de som skal ha oppkjøring og leser dette, og til slutt, gratulerer til de som har bestått! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå