Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

ja no er det bare 6 dager til oppkjøring!! må innrømme nervene tar overhånd :dontgetit:

Tenk om eg stryker? då ryker alle ferie planene mine :( viss eg klarer vikeplikt, plassering, observasjonsteknikk tror dere eg klarer det då? kjører ganske bra syns no eg då :) men eg er jo selfølgelig ingen mester :) ka ser sensorerne mest på? ka er di grunnleggende tingene eg må klare for og bestå ? noen som har tatt oppkjøring i fyllingsdalen i det siste? snille eller sure sensorer? kass ruter er vanelige? kor kan eg ende og viss eg får bykjøring og kor viss eg får landeveg?

 

Mvh

 

Kristoffer

 

Et lite tips. Ikke tenk konsekvenser. Da går det dårlig. jeg tenkte heller at jeg kom til å stryke og håpet på det beste, slik at det ikke blir noe press. Sensoren min sa til meg at jeg ikke skulle tenke så mye på hva som er riktig og galt, men at jeg bare skulle ta det rolig og pent så skulle alt gå bra, noe det gjorde :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eksempel: Møter på et par syklister i 70-sonen. Eneste måte å komme forbi er å krysse en dobbel sperrelinje. Det jeg gjorde i dette eksemplet var å krysse sperrelinjen. Det var det eller å kjøre i 20km/t i én drøy kilometer (og hindret trafikkens flyt).

Du skal ikke ta forbikjøring på en dobbel sperrelinje, det finnes ingen unskyldning, tar politiet deg i å gjøre det får du faktisk bot.

 

Hvis du påstår at du gjør det for å ikke hindre flyt i trafikken så må det bety at det var flere bak deg, du tok en risiko ved å ta en forbikjøring, nå skal plutselig alle de bak deg også risikere å ta den samme forbikjøringen for å "hindre flyt", det du gjør er å skape farlige situasjoner.

 

Det kommer da ann på skiltingen det. De fleste sperrelinjer kan du krysse om du skal kjøre forbi et annet kjøretøy på 2 hjul... Da får du IKKE bot :)

Lenke til kommentar

Yay! Jeg strøk. Det meste gikk bra, men strøk på det at jeg overså et midlertidig oppsatt skilt om at farten var nedsatt pga veiarbeid (jækla mye veiarbeid) og i samme området (rundkjøring) streifet jeg et kollektivfelt på vei ut av rundkjøringen.

 

Girvalg/økonomi, feltvalg+skifte (foruten nevnte episode med kollektivfeltet), vikeplikt osv var helt perfekt.

 

Håper jeg for en litt mer sosial sensor neste gang. Fyren jeg hadde sa ikke et ord (utenom høyre, venstre, Hillevåg, Forus, Lassa, Madla osv) og var tydelig ikke interessert i å holde en samtale gående. Det hjalp ihvertfall ikke på nervøsiteten.

 

Når er det ihvertfall lenge til jeg gidder å sette meg bak rattet på en bil.

Lenke til kommentar
Omg!! Jeg klarte å glemme å gå på kjøretimen min i går. Hadde eksamen, glemte meg bort..=(

 

 

 

Samme her!:p Hadde dobbeltime som jeg skal ha før oppkjøringa mi fredag neste uke :p men glemte den pga jeg skulle bli trekki opp i muntlig eksamen på nøyaktig samme tidspunkt... så måtte løpe ned halv 9 og avbestille O_o

 

 

Og jeg kom jaggu ikke opp.

 

 

btw.. føler jeg gruer meg litt til oppkjøring allerede...=/

Lenke til kommentar
Ikke tenk på at du kan stryke, ta det som en vanlig kjøretime. Sensor forteller deg hvor du skal, og da bør du såklart ikke kjøre til venstre når han sier høyre.

Og om du kjører til høyre når du egentlig skulle til venstre, er ikke det krise i det hele tatt. Sensor ser mye mer på hvordan du kjører, og setter ikke fokus på om du hører nøyaktig hva h*n sier.

Lenke til kommentar

fantastic! idag hadde eg dobbel kjøretime noe som gikk RETT i dass gikk dårlig:( på slutten av timen sa læreren min at eg burde utsette oppkjøring pga EN dårlig dag :S han har ikke sagt noe om dette på di andre timene mine :( syns dette søg! har oppkjøring no på Tirsdag, eg hadde frem til søndag og bestemme meg om eg ska eller ikke ska ha oppkjøring.. syns alle gangene har gått bra sålangt men idag gikk det ikke bra, som følge av at eg ikke har fått sove skikkelig eller klart og spise skikkelig di 3 siste dagene pga nerver før oppkjøring.. kan ikke si annet en ka faen gjør eg? ska eg utsette?

Lenke til kommentar

dette skrev han på lappen om ka eg gjor feil\burde øve på

 

Plassering mot kryss

- Tydelig

- Samhandling

- Riktig blikk

 

Motorvei

- Vingler

- Avstand til forankjørende

 

Fart

- Fartsgrense opphørt 60 = 80

- Fart i boligområde

- Vikeplikg

- Parkerte biler

- Fotgjengere

Miljø\øko

- Girvalg

- Fart mot kryss\rundkjøring

Lenke til kommentar
men saken er at eg aldri har hatt det problemet før, pleid og få skryt for kjøring på motorvei av kjørelæreren før nemlig! va bare idag det ikke gikk rette veien

 

 

 

Øvelseskjør NON stop nå frem til oppkjøringen på tirsdag og da trur jeg du greier den :) Bare ha alt som var på den lista sånn ca i bakhuet og ta det med ro : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...