Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Kjørte alene i dag for første gang. Til jobb. Gikk kjempe kjekt og var meget trygg kjøring. Følte selg jeg fulgte alle rådene fra lærer :)

 

kan tenke meg det er en utrolig følelse å kjøre alene for første gang! men sikkert også veldig rart. gleder meg til det. :) har vært ute og øvekjørt en tur nå, for et føre det er! alle veiene er fulle av snø og slaps. ikke lett, særlig når man ikke ser oppmerkinger og piler i veibanen... :S

 

det er vanskelig å vurdere luker. i kjøreboka står det at når man skal til venstre ut i 50-sone må man ha 150 m fri vei fravenstre og ut i 80-sone 250 meter fri vei. men hva så?! hvem kan se hvor langt 150/250 meter er med øyet?! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg egentlig lurer litt på da.... når man kommer på et fartsøknings felt og skal innpå en vei met 2 felter hver veg, så har man jo gjennsidig vikeplikt i høyre feltet, MEN man øker jo her farten til 80km/t, så skal man blinke seg innpå vegen... men det jeg lurer litt på er: hva i helsike gjør man om det er stor trafikk og bilen(e) som kommer samtidig med deg ikke senker farta og slipper deg forbi? fartsøkningsfeltet har jo en ende, da MÅ man innpå feltet.

Enn om det kommer en idiot eller to som ikke slipper deg inn? man KAN jo ikke stoppe i enden av dette fartsøk. feltet hehe det er jo helt latterlig.... men akkurat dette er litt skummelt da. Noen som har tips?

 

Jeg nevner dette for i dag da jeg kom ut mot motorvegen, så kom det en varebil kanskje 10 meter bak meg, vi fikk ganske fort lik fart, og jeg måtte uti vegen... men liker ikke å kjøre uti vegen med en bil så tett innpå... alternativet, er vel å slakke litt på farta og komme inn bak bilen, men dette er ikke ønskelig.

Lenke til kommentar

Har lurt på det samme selv. Alltid litt skeptisk når jeg kjører ivei i fartsøkningsfeltet før det egentlig er klart, og bare "regner med" at jeg får en luke. Ikke alle er like hensynsfulle med å gi plass og det blir fort misforståelser når man ikke blir enige om hvem som skal kjøre først...

 

men sikkerhetsspørsmål folkens. lest at noen skriver de fikk vognkort-spørsmålet og at det er så lett. er det bare å vise hvor i vognkortet det står tillatt nyttelast og tilhenger?!

 

noen som har fått de sikkerhetsprøvene som man må gjøre i fart? (styring/bremsing..)

 

og lysene - bare skru på ett og ett og så gå ut og se om det funker? er jo ganske mange forskjellige lys, blir vel litt voldsomt å skulle skru på alle?..eller? :hmm:

Lenke til kommentar

Hei kjøredama:

 

Ikke bekymre deg for sikkerhetsspørsmålet. Det er utrolig simpelt.

Jeg måtte forklare hvorfor det var greit med vindusspylervæske :D

 

Å bekymre seg over sikkerhetsspørsmålene er unødvendig. Det er bare å bruke hodet og tenke logisk :)

Lenke til kommentar
Hei kjøredama:

 

Ikke bekymre deg for sikkerhetsspørsmålet. Det er utrolig simpelt.

Jeg måtte forklare hvorfor det var greit med vindusspylervæske :D

 

Å bekymre seg over sikkerhetsspørsmålene er unødvendig. Det er bare å bruke hodet og tenke logisk :)

 

Fikk noe lignede her og, om hvordan eg brukte vindusspylevesken. noe eg ikkje klarte :!:

var veldig stressa og hadde så og si aldrig brukt spyleveske på den bilen. var så vant med bilen eg kjørte med hjemme, og der var det annerledes.

Lenke til kommentar
men sikkerhetsspørsmål folkens. lest at noen skriver de fikk vognkort-spørsmålet og at det er så lett. er det bare å vise hvor i vognkortet det står tillatt nyttelast og tilhenger?!

 

noen som har fått de sikkerhetsprøvene som man må gjøre i fart? (styring/bremsing..)

 

og lysene - bare skru på ett og ett og så gå ut og se om det funker? er jo ganske mange forskjellige lys, blir vel litt voldsomt å skulle skru på alle?..eller? :hmm:

 

Har du lasta ned den filen her som heter Sikkerhetskontroll? Den er veldig smart å lære seg. Det jeg gjorde i tillegg var at jeg i en av de siste kjøretimene før oppkjøringa spurte læreren min om vi kunne ta 10 min til å gå igjennom hva jeg kunne få som sikkerhetsspørsmål. Det var veldig greit, for da viste han meg, og så gjentok jeg det etterpå, og da følte jeg meg kjempetrygg på at akkurat den delen av oppkjøringa kom til å gå greit. :) Når det gjelder vognkortet så lærte jeg meg nærmest utenat skolebilens vognkort, nyttelast, tillatt totalvekt, du skal vel kunne svare på hvor mye nyttelast du kan ha når sensor sitter på, hvis jeg ikke husker helt feil. Tror det kan være en stor fordel å kunne svarene godt, da slipper du å bekymre deg unødvendig og så gir det en veldig bra start på selve oppkjøringa. :) Så jeg ville nok spurt kjørelærer om en rask gjennomgang.

Lenke til kommentar

Takk for tips:) Skal spørre om en gjennomgang.

 

Jeg har inntrykk av at den største strykgrunnen som går igjen er at man kommer for raskt inn i kryss og rundkjøringer.

Er derfor forberedt på å passe særlig på akkurat dette!

Et spørsmål til dere som har stått: Hvor sakte kjører dere inn i kryss?

Hvis man kjører i områder som ikke er forkjørsvei, skal man nærmest stanse og velge 1. gir når det er uoversiktlig vei fra høyre? På en måte overdrive litt bare for å vise at man har skjønt viktighet av det? Av og til er det jo nesten nødvendig å stoppe helt opp for å kunne se inn i veien ved siden av. Men dette vil jo eventuelt skape dårlig flyt, om man stadig stanser nesten helt opp, og det vil skape kø.. :) Noen som har strøket på å kjøre FOR sakte inn i kryss??

Hihi.

Hilsen nervøs kjøredame.

Lenke til kommentar

Man skal holde såpass lav fart at man kan stoppe hvis det skulle komme en hindring (da mener jeg et behagelig stopp, ikke sånn at du står på bremsene. :) ) Kjører du inn i et kryss og ser at det kommer en bil fra høyre og du er midt i krysset før du får begynt å bremse, så holder du for stor fart. Sagt på en annen måte, hvis du hindrer den som har forkjørsrett, så holder du for stor fart. I mange kryss kan man jo se relativt lenge før om det kommer noen fra høyre, og da er det greit å holde farta, men hvis det er skikkelig uoversiktlig (f.eks et hushjørne foran), så kan du kjøre i 2. gir helt til du har forvissa deg om at det ikke kommer noen fra høyre. Det kan kanskje føles ut som om det blir dårlig flyt, men det er ingen andre måter å kjøre på hvis man skal overholde vikeplikta konsekvent. (Som man skal på en oppkjøring, er vel noe av det de er strengest på.)

Helt til siste kjøretime drev kjørelæreren min og bremsa meg ned foran kryss og rundkjøringer, så man skal nok ikke være redd for å kjøre for sakte inn i kryss. :) Men for all del, unødvendige stopp av bilen er et stort minus i boka, så la bilen trille og ha den igang istedet for å bremse den helt ned.

 

Du kan trøste deg med at dette kommer helt automatisk når du har hatt lappen en stund. :)

Lenke til kommentar
Takk for tips:) Skal spørre om en gjennomgang.

 

Jeg har inntrykk av at den største strykgrunnen som går igjen er at man kommer for raskt inn i kryss og rundkjøringer.

Hilsen nervøs kjøredame.

Bare tull. Om du spør kameraten din om hvorfor han strøyk, vil nok det være et vanlig svar, men om du får høre hele vurderinga tel sensor, kan jeg love deg at det garrantert er flere momenter som har vært med å påvirke avgjørelsen. Kjøre mot ei enveiskjørt gate, kjøre mot rødt lys, feil vei i rundkjøringa, ikke overholde vikeplikt osv, er stryk-grunnlag, mens "for raskt inn mot kryss", "for sakte", "feil plassering i ei rundkjøring", "kikka ikke ofte nok i speilet" er en bagateller, men som dog blir notert å er med å vektlegge vurderinga hvis du ligger å vipper på kanten. Når man stryker er det klart man sier det er pga en slik bagatell, ettersom sensor TROSS ALT hadde det med i vurderinga si. Er vel ingen som står fram i venneflokken å innrømmer at dem ikke kan kjøre bil?

Lenke til kommentar

Huff oppkjøring på meg nå til fredag 13/2-09 ......

 

Skal kjøre opp i Drammen hvor jeg ikke er 100% kjent (bor i Skien), det er masse dåelig brøyting, slaps i veien og dårlig med oppmerking av forskjørsveg osv. det er også 1.5m høye brøytekanter med skarpe utkjørsler og veldig uoversiktlige fotgjenger overganger, håper bare jeg ikke stryker for å ta det alt forsiktig :p

Lenke til kommentar

Ok. Man skal kjøre utrolig sakte i enkelte kryss for å kunne stoppe behagelig (særlig i mange av kryssene man kommer til om man kjører til venstre ut fra vegvesenet... :roll: ). Men skal prøve på det, uten å stoppe bilen helt.

 

Veldig spent på hvordan nervøsiteten kommer til å påvirke meg, om jeg kjører dårligere eller om jeg blir skjerpa av det.

Lykke til til deg på fredag, The Ghost!! Regner med at du forteller her hvordan det gikk:) det er min tur rett over helgen..

Slapseføre er kanskje det vanskeligste føret. Utrolig dårlig brøyting rundt omkring!

Men vi må huske at sensor også skjønner at dette er vanskelig å kjøre på, og dermed tar det med i betraktningen :)

Endret av kjoredama
Lenke til kommentar
Kjøre mot ei enveiskjørt gate, kjøre mot rødt lys, feil vei i rundkjøringa, ikke overholde vikeplikt osv, er stryk-grunnlag

 

Tror du noen har kjørt feil vei i en rundkjøring på oppkjøring noen gang? :thumbup:

Skjer da stadig at folk gjør det i trafikken, så jeg tviler ikke på at en nervøs person som kjører opp har gjort samme feil.
Lenke til kommentar
Ok. Man skal kjøre utrolig sakte i enkelte kryss for å kunne stoppe behagelig (særlig i mange av kryssene man kommer til om man kjører til venstre ut fra vegvesenet... :roll: ). Men skal prøve på det, uten å stoppe bilen helt.

 

Veldig spent på hvordan nervøsiteten kommer til å påvirke meg, om jeg kjører dårligere eller om jeg blir skjerpa av det.

Lykke til til deg på fredag, The Ghost!! Regner med at du forteller her hvordan det gikk:) det er min tur rett over helgen..

Slapseføre er kanskje det vanskeligste føret. Utrolig dårlig brøyting rundt omkring!

Men vi må huske at sensor også skjønner at dette er vanskelig å kjøre på, og dermed tar det med i betraktningen :)

 

Kjoredama, er det noe kjørelæreren har sagt du må øve på da? For det kan godt hende du kjører greit inn mot kryss og rundkjøringer allerede, men blir nervøs når du ser alle som har strøket på oppkjøringa pga stor fart. Bare sånn at vi ikke ber deg kjøre annerledes hvis du allerede kjører bra, hvis du skjønner. :) Vil ikke påvirke folk i feil retning, hehe!

Lenke til kommentar
Ok. Man skal kjøre utrolig sakte i enkelte kryss for å kunne stoppe behagelig (særlig i mange av kryssene man kommer til om man kjører til venstre ut fra vegvesenet... :roll: ). Men skal prøve på det, uten å stoppe bilen helt.

 

Veldig spent på hvordan nervøsiteten kommer til å påvirke meg, om jeg kjører dårligere eller om jeg blir skjerpa av det.

Lykke til til deg på fredag, The Ghost!! Regner med at du forteller her hvordan det gikk:) det er min tur rett over helgen..

Slapseføre er kanskje det vanskeligste føret. Utrolig dårlig brøyting rundt omkring!

Men vi må huske at sensor også skjønner at dette er vanskelig å kjøre på, og dermed tar det med i betraktningen :)

 

Kjoredama, er det noe kjørelæreren har sagt du må øve på da? For det kan godt hende du kjører greit inn mot kryss og rundkjøringer allerede, men blir nervøs når du ser alle som har strøket på oppkjøringa pga stor fart. Bare sånn at vi ikke ber deg kjøre annerledes hvis du allerede kjører bra, hvis du skjønner. :) Vil ikke påvirke folk i feil retning, hehe!

 

Hehe, blir nok stort sett bremset ned mot kryss og rundkjøringer jeg også, som de fleste andre gitt:) Lærerne bremser oss nok ned på det hele tiden, fordi de vet hvor nøye det er på oppkjøring. Uansett hvor sakte jeg prøver å kjøre, blir det liksom aldri sakte nok. Akkurat nå snakker de faktisk på nyhetene om at det er store snøkanter som hindrer sikten i veikryssene, og oppfordrer bilister til å ta det ekstra med ro for tiden! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...