Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Da er det oppkjøring om litt, lurer på hvordan det kommer til å gå (gruermeglittegranne etter all den snakken om "sure" kjørelærere i tråden her :dontgetit: ).

 

Ja gruer du deg for mye går det til helvete ikke tenk på det, hvis du blir sittende og tenke på alt det du har lest her i tråden mens du kjører kan jg love dg du kommer til og prestere dårligere.

Hehe må si meg enig med deg der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ah, tusen takk Iceman ;)

Denne skal pugges :)

 

Er det sånn at på den første delen (den man ikke skal kjøre på) av oppkjøringa så skal jeg trekke ett av de 6 temaene du har listet opp her?

Eller er sikkerhetskontroll bare ett av flere temaer?

Det er 12 kort som har ulike temaer, sensor eller du trekker en av de kortene som da du skal vise at du klarer. Hvis du er heldig så kan det skje at du slepper sikkerhets spørsmål (det har skjedd flere jeg kjenner).

Her er en liste over alle 12 kortene med innhold, trykk her.

Lenke til kommentar

Kjørelæreren min vil at jeg i f.eks. små kryss der det er dårlig sikt (og det er nedoverbakke) = man må ha en ørliten stopp for å sjekke om det er klar bane, skal holde bilen i ro ved å holde clutchen akkurat der den tar, ikke ved å stå på bremsa. Selvfølgelig, man sparer jo litt tid, men man er jo ikke noe hinder for flyt i trafikken alikevel, så det jeg lurer på er om dette er noe man kan få stryk/minus etc på under oppkjøringa...? At man bruker en "rar" metode som læreren min sier?

Lenke til kommentar
Kjørelæreren min vil at jeg i f.eks. små kryss der det er dårlig sikt (og det er nedoverbakke) = man må ha en ørliten stopp for å sjekke om det er klar bane, skal holde bilen i ro ved å holde clutchen akkurat der den tar, ikke ved å stå på bremsa. Selvfølgelig, man sparer jo litt tid, men man er jo ikke noe hinder for flyt i trafikken alikevel, så det jeg lurer på er om dette er noe man kan få stryk/minus etc på under oppkjøringa...? At man bruker en "rar" metode som læreren min sier?

En stopp er jo lurt, men at man skal bruke clutchen er nok for at han vil du skal venne deg til det og beherske det uten å trille bakover (noe som er fort gjort med kun brems) Kjørelærern min sier det samme, men mest for å få "feelingen". Vil altså ikke få stryk/minus for det.

Lenke til kommentar
Kjørelæreren min vil at jeg i f.eks. små kryss der det er dårlig sikt (og det er nedoverbakke) = man må ha en ørliten stopp for å sjekke om det er klar bane, skal holde bilen i ro ved å holde clutchen akkurat der den tar, ikke ved å stå på bremsa. Selvfølgelig, man sparer jo litt tid, men man er jo ikke noe hinder for flyt i trafikken alikevel, så det jeg lurer på er om dette er noe man kan få stryk/minus etc på under oppkjøringa...? At man bruker en "rar" metode som læreren min sier?

Å bruke clutchen for å stoppe i motbakke er ikke sært. Det er faktisk veldig vanlig å stoppe på denne måten blant erfarne sjåfører så lenge vi snakker om korte, trafikale stans i motbakke, ikke minst fordi man slipper at bilen triller bakover når man starter opp igjen. Så jeg har store vansker med å se for meg at det skal trekke ned i det hele tatt under oppkjøringen, så lenge du gjør det riktig.

 

En ting til: å bruke clutchen sparer bittelitt tid, og kan dermed ha litt å si på trafikkavviklingen. Tenk deg for eksempel en motbakke som ender i et lyskryss. Hvis du har lang kø bak deg, stanser for rødt lys og bruker clutchen når du starter opp igjen, så kan tidsbesparelsen noen ganger være nok til at akkurat en bil til slipper inn i krysset før lyset blir rødt. Så slik sett kan det faktisk virke positivt på trafikkavviklingen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Sliter ikke det veldig på clutchen a? Kjøreskolebilen min er diesel så kan starte i bakker uten å røre gassen, dvs holde brems og clutch inne også slipper jeg opp clutchen og når jeg kjenner det begynner å ta tak slipper jeg bremsen og kjører, da triller man ihvertfall ikke bakover.

 

Jeg har oppkjøring nå på fredag, tror det skal gå greit egentlig men mulig jeg er ganske nervøs og sånn og kanskje gjøre noe feil som er litt kjipt. Har hatt testoppkjøring med en annen kjørelærer på kjøreskolen min og da fikk jeg bestått. Eneste feil jeg hadde var at jeg hadde et par feilplasseringer i to rundkjøringer. Der det ikke går vei til venstre skal man ligge innerst om man skal rett frem men så det forsent, men var ingen stor feil. Hadde en litt grovere feil som jeg kunne blitt strøket for og det var at det regna endel den dagen og jeg kjørte med sensor på vindusviskerne. Så skulle jeg kjøre forbi en lastebil og det spruta ganske mye vann og sensoren var for treg så jeg måtte sette på intervall, men man måtte vist ta bryteren opp istedet for ned som jeg er vant med, er sånn på alle biler jeg har kjørt tidligere, så ble litt klunder der. Men den feilen gjør jeg nok ikke igjen, var fordi jeg aldri hadde brukt intervall på den bilen før hehe:P

 

Eneste jeg er litt nervøs for er egentlig sånn akselrasjonfelt der du har vikeplikt, spessielt når det er mye trafikk. Har gått fint tidligere, men er litt dritt hvis du blir stående i enden av akselrasjonfeltet og ikke kommer deg uttpå...

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Sliter ikke det veldig på clutchen a? Kjøreskolebilen min er diesel så kan starte i bakker uten å røre gassen, dvs holde brems og clutch inne også slipper jeg opp clutchen og når jeg kjenner det begynner å ta tak slipper jeg bremsen og kjører, da triller man ihvertfall ikke bakover.

Derfor vi bare snakker om korte stopp.

Lenke til kommentar

Oppkjøring imorra tidlig =o Var på øvelsestime idag og hadde mange feil som jeg kunne strøket for. Jeg var riktignok veldig sliten etter lite søvn og en hard dag på jobb, samt at jeg ikke konsentrerte meg like mye som jeg ville gjort på en oppkjøring.

 

Men etter hva kjørelæreren sier virker det som de er veldig strenge de sensorene :S Jaja, satser på å stå ihvertfall ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...