Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Hvis du har muligheten til å kjøre der du ikke bremser ned noen andre biler så er luken god nok.

 

Situasjon 1: Det er stor trafikk fra alle kanter, og man kan risikere å bli stående veldig lenge om man ikke benytter seg av luker.

Da venter du, det åpner seg alltid opp noen smarte luker du kan benytte. Ikke bare kjør ut og bryt vikeplikten bare fordi det er kø. Det er heller ikke bra å være kresen hvis det er veldig mye trafikk, da blir du stående der i evigheter fordi du ikke klarer å finne en luke.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener dere er forsvarlig fart på veier med vikeplikt fra høyre?

Jeg strøk på dette da jeg hadde prøveoppkjøring, da trafikklærer mente jeg kjørte for sent.

La oss si det er 50 km/t, bør man da holde denne farten? Og hvis man kommer til kryss hvor en har vikeplikt, hvor mye bør en bremse ned?

Lenke til kommentar

De fleste spørsmålene er veldig situasjonsbestemt, Majia. Er det oversiktlig på veien man har vikeplikt fra og man kan se at det overhodet ikke er en bil i nærheten, trenger man neppe bremse ned noe særlig. Har man derimot ikke særlig god oversikt, bør man kjøre i en sånn fart at man kan klare å stoppe hvis det skulle komme en bil.

 

Hvis man kommer til et kryss hvor man har vikeplikt, bør man selvfølgelig bremse ned en del. Ser man at det kommer biler eller hvis krysset er uoversiktlig, stopper man selvsagt helt opp til det er klart. Hvis man kan se langt fram at det er klart, bremser man såpass ned at man kan klarer svingen (ofte en sving i kryss) behagelig.

Man må riktignok huske å stoppe helt opp hvis det er et stoppskilt og ikke vikepliktskilt.

Lenke til kommentar
De fleste spørsmålene er veldig situasjonsbestemt, Majia. Er det oversiktlig på veien man har vikeplikt fra og man kan se at det overhodet ikke er en bil i nærheten, trenger man neppe bremse ned noe særlig. Har man derimot ikke særlig god oversikt, bør man kjøre i en sånn fart at man kan klare å stoppe hvis det skulle komme en bil.

 

Hvis man kommer til et kryss hvor man har vikeplikt, bør man selvfølgelig bremse ned en del. Ser man at det kommer biler eller hvis krysset er uoversiktlig, stopper man selvsagt helt opp til det er klart. Hvis man kan se langt fram at det er klart, bremser man såpass ned at man kan klarer svingen (ofte en sving i kryss) behagelig.

Man må riktignok huske å stoppe helt opp hvis det er et stoppskilt og ikke vikepliktskilt.

Ok, skal huske det på oppkjøringen :)

Lenke til kommentar

Sikkert fordi han ikke er like flink på by-kjøring som på landeveg eller noe sånt.

 

Selv har jeg fått en god del kjøretimer bare rundt i byen (Kr.sand) så ser ikke på det som noe negativt. Kan like godt ta prøven på det 'vanskligste' stedet, da vet jeg iallefall at jeg blir en god bilfører når jeg får lappen! :p.. Oppkjøring 27.nov.. ikke lenge til nå. :p

 

Lykke til Majia90. :D

Lenke til kommentar
Sikkert fordi han ikke er like flink på by-kjøring som på landeveg eller noe sånt.

 

Selv har jeg fått en god del kjøretimer bare rundt i byen (Kr.sand) så ser ikke på det som noe negativt. Kan like godt ta prøven på det 'vanskligste' stedet, da vet jeg iallefall at jeg blir en god bilfører når jeg får lappen! :p.. Oppkjøring 27.nov.. ikke lenge til nå. :p

 

Lykke til Majia90. :D

Hehe ja det er jo sant. Har også fått en del kjøretimer i Bergen sentrum.

Lykke til du og :thumbup:

Lenke til kommentar

Bestod! :w00t:

 

Kjørte rundt i Kristiansand området, litt i selve byen osv.

Regnet en god del så måtte huske vindusviskerene (som jeg heldigvis gjorde:P).

 

Ellers følte jeg selv at det gikk ganske bra. Ett par små ting som jeg synes jeg gjorde litt feil.

 

Men ifølge sensoren fikk jeg ingen feil, kunn 'småfeil' som man ordner selv etter litt mere kjøring osv.

 

Ellers var han sensor fyren kjempehyggelig, snakka om alt mulig rart i begynnelsen.. blei en smule stille mot slutten, men ellers helt topp. :p

 

Kjempe fornøyd nå ;)

Lenke til kommentar
Bestod! :w00t:

 

Kjørte rundt i Kristiansand området, litt i selve byen osv.

Regnet en god del så måtte huske vindusviskerene (som jeg heldigvis gjorde:P).

 

Ellers følte jeg selv at det gikk ganske bra. Ett par små ting som jeg synes jeg gjorde litt feil.

 

Men ifølge sensoren fikk jeg ingen feil, kunn 'småfeil' som man ordner selv etter litt mere kjøring osv.

 

Ellers var han sensor fyren kjempehyggelig, snakka om alt mulig rart i begynnelsen.. blei en smule stille mot slutten, men ellers helt topp. :p

 

Kjempe fornøyd nå ;)

Så bra da, gratulerer :)

Bare én uke til min oppkjøring...

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Et tips - be om at du aldri får en sensor som heter Christine Nilsen. Hun skal bringe strykprosenten opp i Harstad. En jævla fi**e spør du meg - hvorfor?

 

Jo, på min oppkjøring strøk hun meg fordi jeg skulle gitt en fotgjenger enda mer rom en det jeg gjorde, og da hadde jeg under resten av oppkjøringen kjørt gjennom hundre gangfelt uten feil. Snakk om se helheten i kjøringen - fy faen jeg spyr! Kjørelæreren min bare ristet på hue og sa: "Ho dær..."

 

Å bedre ble det ikke når hun som kjørte opp samtidig som meg, som jeg kjente, fikk en hyggelig sensor. Denne sensoren måtte bremse henne TO ganger - mot et gangfelt og lyskryss, og hun bestod. Da er det pokker meg stor forskjell på sensorere her i landet....!!!

Endret av ATI vs GeForce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...