Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Man trenger jo ikke å halvere farten i forkjørskryss da. Det holder gjerne å ha foten på bremsen, å bremse ned 5-6 km/t, men ikke 20-30 km/t, det er overdrivelse. Også bør dere jo ikke bremse hardt, men gjerne gire ned ett gir, f.eks fra 4 til 3 når dere kommer til sånne plasser. Det ELSKER sensor å se, riktig tilpassing og plassering.

Joda, men snakker om kjøring på vei med høyreregel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trenger jo ikke å halvere farten i forkjørskryss da. Det holder gjerne å ha foten på bremsen, å bremse ned 5-6 km/t, men ikke 20-30 km/t, det er overdrivelse. Også bør dere jo ikke bremse hardt, men gjerne gire ned ett gir, f.eks fra 4 til 3 når dere kommer til sånne plasser. Det ELSKER sensor å se, riktig tilpassing og plassering.

Joda, men snakker om kjøring på vei med høyreregel :)

 

 

Jeg og, formulerte meg feil, og brukte noen feil ord :p

Lenke til kommentar
Ja der bestod jeg nettopp =) Andre forsøk =D. Ut og kjøre nå :)

Gratulerer :)

Hvordan var det å kjøre opp i dette været da? For du kjørte opp i Bergen sant?

 

Nå har jeg fått ny oppkjøringsdato, 5 desember kl 12:30, på bursdagen min og greier.

Bare to uker til jo :ohmy:

Kjenner jeg allerede begynner å bli litt smånervøs....

Lenke til kommentar

Ja var ikke så kult å kjøre i dette været. Var veldig krevende. Kunne ikke se en drit. Kjørte over X antall sperrliner. Pga jeg ikke kunne se de. Men sensor VET jo hvor de er. Den tullingen.

 

Sist gang regnet det ekstremt, og jeg hadde "hastverk". Men hvis du ser litt lenger bak i trådet så ser du hva jeg strøk på quakie.

 

Jeg lærte veldig mye av å stryke. Men bare pass på å ha kjørelærerer med i bilen under oppkjøring. Skulle sensor gå etter trynefaktor eller noe annet er der to mot en. Sensor blir mye mer kosebamse med deg. Ellers må du bare lese som faen her inne. Hjalp meg =)

Lenke til kommentar

altså, teorien er vanskeligere en oppkjøringen i mine øyne, er bare noen huskeregler du må ha med deg:

 

- IKKE stress/bli stresset av noe som skjer (en vennine strøyk fordi hun freaket litt ut når hun ble tatt inn til rutinekontroll av politiet på oppkjøringen)

- Sakte inn i lyskryss og rundkjøringer

- Ikke bli passiv når du skal kjøre ut (ikke gjør noe farlig men pass på at du ikke står pal i 5min)

- Vis at du bruker speil og har god oversikt over hva som skjer rundt deg

 

 

Hvis du kan kjøre bil så burde ikke oppkjøringen by på noen problemer. Kjør mye hjemme =)

 

 

Jeg fikk en ganske grei sensor og havnet i en ganske spennende samtale med han, glemte helt at jeg hadde oppkjøring og vips så var jeg ferdig og bestått =)

Lenke til kommentar
Må ikke ta oppkjøringen for bestått før du har tatt an heller. Første gangen var jeg veldig selvgod. Det gikk til helvette. Er viktig å holde godt kjeft og konse, det gjorde susen for meg hvertfall.

 

 

Viktig å holde kjeft? Jeg følte meg mye mer komfortabel av å prate med sensor.

 

 

Som jeg sa, "det gjorde susen for meg hvertfall".......

Lenke til kommentar

Hvordan er det med disse lukene i rundkjøringer osv. Har hørt en del sliter med dem. Når er en luke for liten egentlig? Stryker man plent om man kjører gjennom en "litt" for liten luke?

 

Jeg lagde en bilde for å vise hva jeg mener.

 

post-61663-1227381650_thumb.png

 

Valg 1: Bil 3 er deg. Du kan se at bil 1 blinker mot høyre, men du tar likevel sjansen å kjører.

 

Valg 2: Du er fortsatt bil 3, men du velger å vente på bil 1, før du så kjører.

 

Valg 3: Du venter til både bil 1 og 2 har kjørt.

 

La oss si at du kan ha disse 3 valgene i 2 forskjellige situasjoner;

Situasjon 1: Det er stor trafikk fra alle kanter, og man kan risikere å bli stående veldig lenge om man ikke benytter seg av luker.

Situasjon 2: Dette er midt på natta, og det finnes ingen andre biler enn de vist på bildet i 10 kilometers omkrets.

 

 

Hva blir riktig i de forskjellige situasjonene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...