Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor fort man bør kjøre når man har vikeplikt fra høyre hvor kryssene er uoversiktelige - at man ikke kan se om det kommer en bil fra høyre før man nærmest er i krysset.

 

For de som er kjent i Bergen, er det slik i Eidsvågneset + enkelte steder i Fyllingsdalen.

 

Da kjører du veldig sakte. Du kan nesten ikke få kjørt for sakte. Jeg har strøket på det der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på hvor fort man bør kjøre når man har vikeplikt fra høyre hvor kryssene er uoversiktelige - at man ikke kan se om det kommer en bil fra høyre før man nærmest er i krysset.

 

For de som er kjent i Bergen, er det slik i Eidsvågneset + enkelte steder i Fyllingsdalen.

 

Da kjører du veldig sakte. Du kan nesten ikke få kjørt for sakte. Jeg har strøket på det der.

Ja ok. Får snegle meg forbi slike kryss på oppkjøringen da :)

Lenke til kommentar

JESS! Jeg besto i dag! Kjørte rundt i Trondheim, parkerte et par ganger og var tilbake på kjøreskolen etter vel 50 minutter. Fikk bestått uten feil og ble ekstremt letta! Var sinnsykt nervøs før oppkjøringa, men nervøsiteten ga seg i det jeg skrudde om nøkkelen og begynte å kjøre. Fikk sikkerhetsspørsmål om hvordan jeg skulle få bort duggen på ruta.

 

Tipsene jeg kan gi er vel:

- Å holde fartsgrensa der det går ann. Jeg kjørte ganske akkurat på grensa overalt, bortsett fra på en grusvei som var dekt med snø.

- Blink i god tid og følg med på alle skilt

- Hold deg i høyre feltet der det går ann

- Pass på å brems for alle fotgjengere

- Gir ned til 2 gir før ALLE rundkjøringer

- Ellers bare hold så høyt gir som mulig og pass på å ikke kjør i for liten luke så bila bak må bremse

- Kjør SAKTE foran busser som står på en bussholdeplass (vet mange som har strøket på det)

 

Nå skal jeg ut å kjøre! :grin:

Lenke til kommentar

Hm, jeg fikk kjeft av kjørelæreren i dag da han mente jeg kjørte altfor sakte på vei med høyreregel. Bremset ned til 20 km/t, men han mente det ikke var noe vits i å gjøre det, da jeg hindret trafikken bak. Kjørte på Olsvikåsen, og her er det jo kryss hele veien.

Men vet om folk som har strøket på at de har kjørt for fort, så vet ikke hvem jeg skal høre på :dontgetit:

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Hm, jeg fikk kjeft av kjørelæreren i dag da han mente jeg kjørte altfor sakte på vei med høyreregel. Bremset ned til 20 km/t, men han mente det ikke var noe vits i å gjøre det, da jeg hindret trafikken bak. Kjørte på Olsvikåsen, og her er det jo kryss hele veien.

Men vet om folk som har strøket på at de har kjørt for fort, så vet ikke hvem jeg skal høre på :dontgetit:

Hva mener dere?

Jeg mener at du skal kjøre slik at du føler deg sikker og at du veit at du klarer å bremse ned hvis det kommer en bil. kjør slik du føler er riktig.

Lenke til kommentar
Hm, jeg fikk kjeft av kjørelæreren i dag da han mente jeg kjørte altfor sakte på vei med høyreregel. Bremset ned til 20 km/t, men han mente det ikke var noe vits i å gjøre det, da jeg hindret trafikken bak. Kjørte på Olsvikåsen, og her er det jo kryss hele veien.

Men vet om folk som har strøket på at de har kjørt for fort, så vet ikke hvem jeg skal høre på :dontgetit:

Hva mener dere?

 

Det samme har jeg fått høre angående kryss. Jeg har hatt 2 kjørelærere, han ene klaget på at jeg kjørte for fort inn i kryss, og da jeg slakket ned å klaget han andre på det også...

Lenke til kommentar

Begynner å bli nervøs selv, har oppkjøring i starten av januar, men kjørelæreren er så "streng", er liksom mange ganger vi er ute å kjører og så sier han at den der kunne jeg strøket for osv, spessielt når det gjelder det med fotgjengere, når en fotgjenger er over et par meter unna mener jo jeg at det ikke er nødvendig og stoppe, da du ikke hindrer fotgjengeren på noen som helst måte. Samt det med vikeplikt er lett å glemme, bare det at jeg har litt for stor fart i et kryss, selv på litt større veier er nok til at han reagerer på det. Synes det er vanskelig å vurdere når man skal stoppe og ikke fordi for meg virker det ikke logisk å stoppe når feks fotgjengere er flere meter unna fotgjengovergangen....

 

Men regner med det går bra på oppkjøringa, skal ihvertfall følge nøye med etter forkjørselveisskilt og alltid ta det rolig i kryss med høyreregel, er forresten lettere å stryke på å være for agresiv en å være for passiv, ihvertfall mtp fotgjengere. Tror det skal mye til for å stryke pga for passiv kjøring sålenge du ikke overdriver, vil heller ta meg litt ekstra tid en å risikere å gjøre en feilvurdering i en rundkjøring feks, ergelig å stryke for det...

Lenke til kommentar
Hm, jeg fikk kjeft av kjørelæreren i dag da han mente jeg kjørte altfor sakte på vei med høyreregel. Bremset ned til 20 km/t, men han mente det ikke var noe vits i å gjøre det, da jeg hindret trafikken bak. Kjørte på Olsvikåsen, og her er det jo kryss hele veien.

Men vet om folk som har strøket på at de har kjørt for fort, så vet ikke hvem jeg skal høre på :dontgetit:

Hva mener dere?

 

Det samme har jeg fått høre angående kryss. Jeg har hatt 2 kjørelærere, han ene klaget på at jeg kjørte for fort inn i kryss, og da jeg slakket ned å klaget han andre på det også...

Uff, ikke lett å vite hva man skal gjøre.

Må nevnes at jeg hadde prøveoppkjøring i dag, og kjørelærer mente jeg hadde strøket grunnet dårlig fartstilpassning, da jeg kjørte for sent på vei med høyreregel. Er selv ikke enig i dette da det var mange kryss som var uoversiktlige hvor jeg ikke kunne se om det kom en bil eller ikke før krysset nærmest var på siden av meg. Kjørelærer mente da at jeg burde bremse ned til sånn 30 km/t, men jeg kan jo ikke stoppe på flekken da dersom en bil hadde kommet!

 

Er ikke så lett å vite hva man da skal gjøre på oppkjøringen når det tydeligvis er forskjellige meninger om dette ;)

Lenke til kommentar

Enig der, kjørelæreren min blir sur hvis jeg kjører i 50 forbi et kryss med høyreregel, selv om jeg følger nøye med. Da får jeg alltid spørsmålet om jeg hadde klart å stoppe hvis det hadde kommet noen der. Da må man jo nesten bremse ned til en 30 km/t, fordi kjørelæreren kommenterer det også hvis bremsingen blir for brå, det skal være behagelig bremsing. wtf blir usikker jeg :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...