Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns sensoren min idag var en jævla fit*e seriøst! Kjørte knirkefritt hele turen, så jeg til plassen hvor hun mente jeg gjorde feil.

 

Kom mot lyskryss - skulle til venstre - i denne overgangen var fotgjengerfelt. Jeg tok avgjørelsen å svinge til venstre, fordi etter mine beregninger var fotgjengeren 2-3m unna feltet og derfor kjørte jeg. Sensor mente fotgjengeren allerede var innpå fotgjengerfeltet - og dermed stryk. Faen så surt at noe slikt skal ødelegge for at resten av turen gikk "helt fint"...

Endret av ATI vs GeForce
Lenke til kommentar
Jeg spurte kjørelæreren min og han sa at det ikke var lukeparkering på oppkjøring lenger. Det er i trøndelag, aner ikke hvordan det er andre steder. Men jeg kjenner ingen som har kjørt opp de siste 5 årene, som har hatt lukeparkering!

Jeg hadde ryggeparkering på oppkjøringen. Ikke det samme som lukeparkering da.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøre opp i Lillestrøm, noen som har noen tips her? Hvilke ruter er vanligst?

Og hvordan er sensorene der?

Rute kommer an på når du har oppkjøring. Man blir vanligvis ikke sendt inn mot byen (som de fleste mener er verst) om morgenen eller mot slutten av dagen. Har man derimot oppkjøring fra klokka 9 til 12-13, er sjansen mye større for å kjøre mot byen (østre aker-vei osv).

Blir ikke rutene trukket elektronisk?

Hvordan kan man da unngå å få bykjøring om morgenen eller mot slutten av dagen?

Skal selv ha 13:50, 10 desember i Bergen ;)

Lenke til kommentar
Legger til sikkerhetsspørsmål "fasit", den inneholder informasjon om alle punktene man kan få spørsmål om.

Lykke til ;)

 

Takk for sikkerhets arket :)

 

Har oppkjøring 15. desember. Nervøs som faen etter å ha hørt om så mange som har strøket pga. småfeil. Mulig mange bruker dette som unnskyldning dog... Uansett, så tror jeg at jeg sliter litt med å holde vikeplikten ved enkelte tilfeller. Her jeg bor er det nesten bare forkjørsveier. Også hender det jeg ikke ser alle forgjengere i mørket osv.

 

Noen som vet om noe sted i Oslo/Lillestrøm/Jessheim området hvor man kan øve seg på slikt?

 

Et annet spørsmål. Når det gjelder fotgjengere. Hvor går grensen for når man kan kjøre, og når man skal stoppe? Er det best å heller stå å vente i noen sekunder før de entrer kjørebanen enn å ta sjanser? Jeg har fått inntrykk av at kjørelæreren har en annen oppfatning om hvorvidt en person er i kjørebanen eller ikke... Usikker på dette.

Lenke til kommentar

Fotgjengere er VELDIG viktig å stoppe for under oppkjøringen (og generelt også da), for sensor er ganske streng på dette da du har vikeplikt for dem.

Når du nærmer deg fotgjengerfelt så se deg godt om og gjør deg klar til å stoppe når noen skal forbi, og er du usikker om han skal forbi, ha lav fart så sensor ser at du er oppmerksom og vær alltid klar til å stoppe! :)

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

edit: ^ gratulerer!

 

Fotgjengere er VELDIG viktig å stoppe for under oppkjøringen (og generelt også da), for sensor er ganske streng på dette da du har vikeplikt for dem.

Når du nærmer deg fotgjengerfelt så se deg godt om og gjør deg klar til å stoppe når noen skal forbi, og er du usikker om han skal forbi, ha lav fart så sensor ser at du er oppmerksom og vær alltid klar til å stoppe! :)

 

Jo, jeg skjønner at det er viktig å stoppe. Men hvor går liksom grensa. Hører folk stryker fordi de ikke stopper når fotgjengeren er 3-4meter unna veien. Skal man virkelig stoppe da? Jeg trodde man stoppet for å ikke hindre forgjengeren, ikke av prinsipp.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
edit: ^ gratulerer!

 

Fotgjengere er VELDIG viktig å stoppe for under oppkjøringen (og generelt også da), for sensor er ganske streng på dette da du har vikeplikt for dem.

Når du nærmer deg fotgjengerfelt så se deg godt om og gjør deg klar til å stoppe når noen skal forbi, og er du usikker om han skal forbi, ha lav fart så sensor ser at du er oppmerksom og vær alltid klar til å stoppe! :)

 

Jo, jeg skjønner at det er viktig å stoppe. Men hvor går liksom grensa. Hører folk stryker fordi de ikke stopper når fotgjengeren er 3-4meter unna veien. Skal man virkelig stoppe da? Jeg trodde man stoppet for å ikke hindre forgjengeren, ikke av prinsipp.

Dette tenker jeg og. Har oppkjøring om ikke så altfor lenge, og hvis det kommer en person som er fem meter fra gangfeltet, skal jeg da stoppe eller fortsette kjøringen?

:hmm:

Lenke til kommentar

En annen ting, hvordan er det når man skal kjøre ut i et kryss. La oss si, du skal ut i et kryss med dårlig sikt (feks i en by). For å få sikt nedover gaten så må du kjøre nesten helt ut i veien. Dette gjør at du vil bli stående på forgjengerovergangen om det kommer bil. Men dette kunne du ikke forutse da du ikke så bilen da du kjørte fram.

 

Og la oss si det er en bil bak deg, så du kan heller ikke rygge tilbake, slik at overgangen blir klar. Dette ville dog heller ikke løse noe, da du ender opp med like fordømt sikt.

 

Jeg har vært i denne situasjonen mange ganger, og jeg er ikke sikker på hva som er rett her. Man må da få lov å bli stående på overgangen om man må kjøre såpass fram for å se?

 

Er det noen som har noen meninger rundt dette?

Lenke til kommentar
En annen ting, hvordan er det når man skal kjøre ut i et kryss. La oss si, du skal ut i et kryss med dårlig sikt (feks i en by). For å få sikt nedover gaten så må du kjøre nesten helt ut i veien. Dette gjør at du vil bli stående på forgjengerovergangen om det kommer bil. Men dette kunne du ikke forutse da du ikke så bilen da du kjørte fram.

 

Og la oss si det er en bil bak deg, så du kan heller ikke rygge tilbake, slik at overgangen blir klar. Dette ville dog heller ikke løse noe, da du ender opp med like fordømt sikt.

 

Jeg har vært i denne situasjonen mange ganger, og jeg er ikke sikker på hva som er rett her. Man må da få lov å bli stående på overgangen om man må kjøre såpass fram for å se?

 

Er det noen som har noen meninger rundt dette?

 

 

Jeg fikk klar beskjed av kjørelærer om at det var helt greit at jeg stod og ventet på klart kryss oppå fotgjengeroverganger.

Så lenge den ikke er i bruk, såklart. :p

Lenke til kommentar

Okei, takk.

 

Jeg hadde en slik situasjon i Lillestrøm forleden dag. Skulle ut på en forkjørsvei, men det kom bare bil på bil på bil. Endte med at jeg ble stående på overgangen i over 5minutter. Hadde også bil bak meg, så folk som skulle over måtte finne alternative måter.

 

Men man har jo ikke egentlig så mange andre valg enn å vente...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...