Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Den 9 oktober skal jeg kjøre opp :)

 

De spørsmålene vi får på sikkerhetsdelen kan man lese seg til det i boka? Tida har gått så fort den siste tida at jeg ikke har tenkt etter om jeg bør ha prøve-oppkjøring (kjørelærern har ikke nevnt det engang) og jeg har heller ikke hørt noe om sikkerhetsdelen, om det er viktig eller hva de skal spørre om.

Ikke bekymre deg for mye om spørsmålene. Selve oppkjøringen er det viktigste.

 

Men, her er link til en tråd om spørsmålene:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=839882

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oppkjøring 14.oktober..er veldig trygg på at dette skal gå. Var på bykjøring sammen med kjørelæreren min, og på slutten av dagen sa han at jeg var mer enn god nok til å få førerkort. Det eneste som kan være en risiko var at jeg kanskje kommer opp i en situasjon jeg ikke har vært oppe i før, sa han. Håper bare ikke nervene tar overhånd på oppkjøringsdagen, selv om jeg føler meg trygg akkurat nå. Jeg skal kjøre opp i en "bygd", bare landevei og en liten sentrum. Skal være ganske enkelt, glad for at jeg slipper å kjøre bykjøring på oppkjøringen, ahh :D

+ Hvordan gikk det med dere som hadde oppkjøring 2.oktober?

Endret av Celt765
Lenke til kommentar
oppkjøring 14.oktober..er veldig trygg på at dette skal gå. Var på bykjøring sammen med kjørelæreren min, og på slutten av dagen sa han at jeg var mer enn god nok til å få førerkort. Det eneste som kan være en risiko var at jeg kanskje kommer opp i en situasjon jeg ikke har vært oppe i før, sa han. Håper bare ikke nervene tar overhånd på oppkjøringsdagen, selv om jeg føler meg trygg akkurat nå. Jeg skal kjøre opp i en "bygd", bare landevei og en liten sentrum. Skal være ganske enkelt, glad for at jeg slipper å kjøre bykjøring på oppkjøringen, ahh :D

+ Hvordan gikk det med dere som hadde oppkjøring 2.oktober?

 

Oppkjøringen er bestått og lappen er i "lomma" :)

Hadde en oppvarmingstime før oppkjøringen, så nervøsiteten forsvant da.

Lenke til kommentar
Oppkjøringen er bestått og lappen er i "lomma" :)

Hadde en oppvarmingstime før oppkjøringen, så nervøsiteten forsvant da.

Grattis.

 

Huff, bare to dager til :wee: .

Det jeg mangler nå er litt kontroll av folk rundt meg i rundkjøringer, skjønner ikke hvordan søren en skal gjøre det, med tanke på å se for eksempel til venstre når du skal rett frem i en rundkjøring f eks.

Lenke til kommentar
Lykke til dere som har oppkjøring snart! Spesielt til dere som har 9. oktober, da har jeg hatt lappen ett år : D Kongedag å kjøre opp på, det får en si!

 

Neida, lykke til alle sammen :)

 

Jeg har også bursdag 9. oktober så håper det stemmer! :)

 

Læreren sier jeg ikke burde ha noen problemer med å bestå, men det at jeg ikke har kjørt bil siden langkjøringa, (2 uker siden) uroer meg litt. Men jeg tror det skal gå bra.

Lenke til kommentar

Huff. Imorgen er dagen.

Igjen, hvordan skal en bruke speil i rundkjøring, jeg klarer bare ikke gripe fatt i det.

 

Er det også mulig at sensor sender deg på enveiskjørte veier? Og stryker en pga det?

 

En annen ting, hvor har en lov til å snu? Sett at sensor spør om jeg kan finne et sted å snu, kan jeg da kjøre opp oppkjørselen til en, rygge ut og snu den veien, eller må jeg finne stor og flott parkeringsplass osv osv hvor jeg kan snu?

Lenke til kommentar

Bruke speil i rundkjøringen? Må vel bli når du skal bytte felt for å komme deg ut. Hva er det som er så vanskelig? Sett at du skal til venstre, du stiller deg i det innerste feltet og kjører, når du skal ut så blinker du samtidig som du sjekker i speilet at det ikke er noen biler som er farlig nær slik at du kan bytte felt og kjøre ut.

 

Nei, sensor ber deg ikke kjøre inn på steder du ikke har lov til å kjøre, sensor kan derimot si du skal ta neste til venstre, da må du være obs på at han mener neste lovlig vei å kjøre til venstre, men han ber deg aldri kjøre inn steder man ikke har lov.

 

Det står i Veien Til Førerkortet hvordan man snur, det er et par måter som ikke er så lett å forklare.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Skjønner hvordan jeg snur, men poenget er å finne et sted hvor det er lovlig og plass. Spurte kjørelærern min sist når jeg måtte snu (veien var stengt), så brukte jeg en privat oppkjørsel og spurte om det da var lov, men fikk ikke akkurat et positivt svar tilbake.

Det med rundkjøringa er å passe på venstreside når jeg ligger i høyre felt, altså at jeg ikke sperrer de (om det er plass til to) eventuelt. Selv så klarer jeg ikke helt se poenget med å sette av tid til det (ihvertfall ikke så langt jeg er erfaringsmessig).

 

Skjønte det med at han ikke spesifikt ber meg om å kjøre inn der det er enveiskjørt, men at det er visse feller en må passe på.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Sant nok, men kjørelærern har bedt meg om å sjekke speilene og innersida om jeg kan.

Jepp, man skal alltid være klar over omgivelsene sine da "alt" kan skje. Men i utgangspunktet har de som er innafor deg vikeplikt, så du trenger ikke bekymre deg så mye om dem så lenge de ikke ser ut til å være hellbent på å kjøre inn i siden på bilen din.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hva er den beste byen å ha oppkjøring i?

 

Lillestrøm eller Oslo?

Har fått vite at Drøbak er "lett"-ere enn for eksempel Oslo, at Oslo er Hell on Earth. Jeg skal ha i Drøbak, og ser egentlig ikkke så frem til det, ihvertfall ikke sikkerhetskontrollen. Blir litt rart å skulle vise diverse ting om en bil jeg ikke kjenner så godt.

 

En ting jeg stusser litt på, står at jeg skal sjekke dekk for skader, men skal jeg ha dekkene rett, gå ut og kontrollere hvert dekk, så kjøre bilen litt frem og gjøre det igjen? Er så blåst på disse sjekkene, og så usikker på meg selv ang. de.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Gode muligheter for en enkel oppkjøring i Lillestrøm, hvis man foretrekker litt mer landevei. Jeg ser for meg mer bykjøring i Oslo, naturlig nok.

 

chokke: Har kjørelæreren din gått gjennom sikkerhetskontrollen med deg? Vi gikk gjennom de forskjellige spørsmålene like før oppkjøring, noe som gjorde det ganske enkelt å gi sensor et tilfredsstillende svar.

Endret av Mikachu
Lenke til kommentar
chokke: Har kjørelæreren din gått gjennom sikkerhetskontrollen med deg? Vi gikk gjennom de forskjellige spørsmålene like før oppkjøring, noe som gjorde det ganske enkelt å gi sensor et tilfredsstillende svar.

Han nevnte noe om å sette av 10 minutter i morgen (skal også ha en 45 minutters time først for å roe meg/kjøre med kjørelærer) til å vise meg oljetank osv osv.

Synes egentlig ikke at sikkerhetskontroll er noe en har behov for å kunne for å vise sensor at du er trygg i trafikken i en bil. Og at det ikke skal trekke opp eller ned om hvorvidt du kan vise hvordan oljelampa ser ut.

"Sorry, du kan ikke kjøre bil fordi du ikke visste at denne bilen du aldri skal kjøre igjen (vent, du skal jo det, sucker (!)) kan ha en henger på 715 kg uten bremser og 1500 kg med bremser. Dust." :wee: .

Oh fuck, er meldt regn i morgen og :( . Ville ha overskyet uten regn og sol.

 

Har følelsen av at dette er noe stoooort, og at en må trå forsiktig eller så går det en mine i lufta (meg).

Endret av chokke
Lenke til kommentar
chokke: Har kjørelæreren din gått gjennom sikkerhetskontrollen med deg? Vi gikk gjennom de forskjellige spørsmålene like før oppkjøring, noe som gjorde det ganske enkelt å gi sensor et tilfredsstillende svar.

Han nevnte noe om å sette av 10 minutter i morgen (skal også ha en 45 minutters time først for å roe meg/kjøre med kjørelærer) til å vise meg oljetank osv osv.

Synes egentlig ikke at sikkerhetskontroll er noe en har behov for å kunne for å vise sensor at du er trygg i trafikken i en bil. Og at det ikke skal trekke opp eller ned om hvorvidt du kan vise hvordan oljelampa ser ut.

"Sorry, du kan ikke kjøre bil fordi du ikke visste at denne bilen du aldri skal kjøre igjen (vent, du skal jo det, sucker (!)) kan ha en henger på 715 kg uten bremser og 1500 kg med bremser. Dust." :wee: .

Oh fuck, er meldt regn i morgen og :( . Ville ha overskyet uten regn og sol.

 

Har følelsen av at dette er noe stoooort, og at en må trå forsiktig eller så går det en mine i lufta (meg).

 

Jeg fikk ingen sikkerhetsspørsmål på oppkjøringen. Glemte til og med å ta sjekk av bremsekraftsforsterker... Har inntrykk av at sikkerhetsspørsmålene ikke tas så høytidelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...