Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lykke til!

 

Skal "bare" ha sånn kjøretime som han kalte liksom-oppkjøring, så får håpe jeg ikke gjør noen store feil som må fikses på.

Jeg lurer på: Når skal en sjekke blindsona? Skal en passe på høyre når en kjører ut av rundkjøringer? Hmm?

 

Du bør sjekke blindsona før du skifter felt. Hvis rundkjøringa har 2 felt og du kjører på det innerste, må du sjekke blindsona og passe på om det ikke er noen biler til høyre for deg idet du kjører ut. For nå du kjører ut, bytter du fil, og den som bytter fil har vikeplikt for de som allerede kjører i den fila. Håper det var godt nok forklart :)

Lenke til kommentar
Du bør sjekke blindsona før du skifter felt. Hvis rundkjøringa har 2 felt og du kjører på det innerste, må du sjekke blindsona og passe på om det ikke er noen biler til høyre for deg idet du kjører ut. For nå du kjører ut, bytter du fil, og den som bytter fil har vikeplikt for de som allerede kjører i den fila. Håper det var godt nok forklart :)

Joa, men sett at det kunne kommet en der, må jeg jo ta en runde til eller noe da?

For to kjøretimer siden så kommenterte lærern når jeg ikke sjekka blindsone når jeg skulle, noe som var relativt ofte.

 

Gleder meg ikke for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Du bør sjekke blindsona før du skifter felt. Hvis rundkjøringa har 2 felt og du kjører på det innerste, må du sjekke blindsona og passe på om det ikke er noen biler til høyre for deg idet du kjører ut. For nå du kjører ut, bytter du fil, og den som bytter fil har vikeplikt for de som allerede kjører i den fila. Håper det var godt nok forklart :)

Joa, men sett at det kunne kommet en der, må jeg jo ta en runde til eller noe da?

For to kjøretimer siden så kommenterte lærern når jeg ikke sjekka blindsone når jeg skulle, noe som var relativt ofte.

 

Gleder meg ikke for å si det sånn.

 

Du trenger ikke å ta å kjøre flere runder om du ikke vil; om det var en bil til høyre for deg, er det bare å bremse opp - eller eventuelt stoppe.

 

Hvis du velger å kjøre runder, må du huske på at det er lov til å kjøre maks 3 runder :p

Lenke til kommentar

En annen ting, hvordan kan jeg vite at jeg er på forkjørsvei, selv etter en rundkjøring?

Sett at jeg vet at jeg er på forkjørsvei før jeg kommer inn i en rundkjøring, gjelder fartsgrensa og alt sånn for alle utkjøringene (fra den du kommer fra) om ikke annet er oppgitt? En er på forkjørsvei helt til du ser skilt om at den er opphevet?

Lenke til kommentar
En annen ting, hvordan kan jeg vite at jeg er på forkjørsvei, selv etter en rundkjøring?

Sett at jeg vet at jeg er på forkjørsvei før jeg kommer inn i en rundkjøring, gjelder fartsgrensa og alt sånn for alle utkjøringene (fra den du kommer fra) om ikke annet er oppgitt? En er på forkjørsvei helt til du ser skilt om at den er opphevet?

Rundkjøringer regnes vel som vanlig veikryss, så forkjørsvei fortsetter etter rundkjøring om ikke annet er skiltet vil jeg tro. Men da burde det neste være nytt skilt etter rundkjøringen, da det kan komme inn mye ny trafikk der.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Her er en oppsummering av hvor mye jeg betalte for oppkjøringen:

 

KJØRETIMER x 15.....................8100 kr

SIKKERHETSKURS BANE...........3600 kr

SIKKERHETSKURS VEG.............5900 kr

FØRERPRØVE:

- Praksis kl. B...........................720 kr

- Leie av bil............................1400 kr

- Utsendelse.............................200 kr

- Førerkortbilde..........................62 kr

 

Sum......................................19982 kr

 

 

I tillegg kommer pris for mørkekjøring (ca. 1000+ kr), trafikalt grunnkurs (1500 kr) og teoriprøven (335 kr).

 

Prisene kan variere hos hver enkel skole.

Lenke til kommentar

Den 9 oktober skal jeg kjøre opp :)

 

De spørsmålene vi får på sikkerhetsdelen kan man lese seg til det i boka? Tida har gått så fort den siste tida at jeg ikke har tenkt etter om jeg bør ha prøve-oppkjøring (kjørelærern har ikke nevnt det engang) og jeg har heller ikke hørt noe om sikkerhetsdelen, om det er viktig eller hva de skal spørre om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...