Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Veit ikke hva lappen koster i dag, men har et intrykk av at det ligger rundt 20.000. Og poenget mitt var at tusen kroner fra eller til en slik sum, spiller liten rolle. Det å kjøre bil er såpass farlig, at jeg syns ikke folk skal sitta å spare kronestykker på den utdanningen. Om dem ikke har råd, får dem heller la være å ta sertfikat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde jo alt det obligatoriske som glattkjøring, langkjøring, forbikjøring osv. Så hadde jeg to dobbelttimer som jeg ble ferdig med alle de "bolkene", de som starter på å mestre det tekniske å ender opp med forståelse for trafikken.

 

Fikk en veldig grei kjørelærer som sa i første time at det var egentlig ikke så mye han kunne lære meg som jeg ikke allerede kunne. Eneste var at jeg kutta ned en rundkjøring når jeg var helt alene i den menemen. Strøk på prøveoppkjøringen men bestod oppkjøringen med glans.

 

 

regna på det nå, betalte 15000 for alt, teoriprøve, kjøreskolen, bil til førerprøven osv. Er vel så lavt man kan få det her jeg bor.

Lenke til kommentar
Jeg hadde jo alt det obligatoriske som glattkjøring, langkjøring, forbikjøring osv. Så hadde jeg to dobbelttimer som jeg ble ferdig med alle de "bolkene", de som starter på å mestre det tekniske å ender opp med forståelse for trafikken.

 

Fikk en veldig grei kjørelærer som sa i første time at det var egentlig ikke så mye han kunne lære meg som jeg ikke allerede kunne. Eneste var at jeg kutta ned en rundkjøring når jeg var helt alene i den menemen. Strøk på prøveoppkjøringen men bestod oppkjøringen med glans.

 

 

regna på det nå, betalte 15000 for alt, teoriprøve, kjøreskolen, bil til førerprøven osv. Er vel så lavt man kan få det her jeg bor.

jeg hadde 14.000 på bil, inkludert BE. tok det obligatoriske, også tok jeg kjøretimer på BE med en gang istedefor kjøretimer på B. så B var vel 12.000 kr, og BE 2.000 pluss oppkjøring. er et par år siden, men billigere er det vansklig å få det ;)

Lenke til kommentar

Måtte rygge inn på p-plass, pass på å ikke parker for langt til høyre slik at sensor ikke kommer seg ut. Han måtte be meg kjøre frem og parkere lenger til venstre. Så klart justerte jeg meg alt for langt til venstre. Tenker kjørelæreren min lo godt når han kom for å hente bilen sin igjen etterpå og så parkeringa mi. Flaut

Lenke til kommentar
Måtte rygge inn på p-plass, pass på å ikke parker for langt til høyre slik at sensor ikke kommer seg ut. Han måtte be meg kjøre frem og parkere lenger til venstre. Så klart justerte jeg meg alt for langt til venstre. Tenker kjørelæreren min lo godt når han kom for å hente bilen sin igjen etterpå og så parkeringa mi. Flaut

Men du stod?

Lenke til kommentar

Oppkjøring 2. oktober O_o

Hadde kjøretentamen forrige torsdag.. Jeg faila hardt der :p Var 3 fotgjengere jeg skulle ha stoppet for.. Men jeg syns ikke de så ut som de hadde tenkt seg over, så jeg fortsatte av hensyn til økonomisk kjøring.. Men meh funka ikke som unnskyldning :p

 

Også er det det med å senke farten før runkjøringer/kryss/whatever... Gruer meg til oppkjøringa :p Skal ha en til kjøretime før den så læreren kan se at jeg kan hvis jeg vil xD

 

Grua meg jo til teorien og og tenkte at jeg aldri kom til å klare den.. Det motsatte viste seg jo, så satser på deg skjer på oppkjøringen og.. haha :p

Lenke til kommentar

Tips for å stå:

OVERDRIV. Det gjorde jeg. Ta deg god tid i kryssene (altså, ikke slik som glame mennesker har en tendens til å gjøre), se det EKSTRA godt om. Sving behagelig, se ofte i speilene. Kom raskt opp i fart om du skal på aksellerasjonsfestene, men ikke så raskt at man blir dratt imot setet.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tja, ville ikke si at å overdrive er det beste tipset. Kjenner én som var svært forsiktig, og han var flink til å kjøre, men ble strøket for å bruke for lang tid i kryss og lignende, at det hindret trafikken rundt ham som kunne føre til farlige situasjoner (stressa bilførere o.l.)

 

Jeg bestod førerprøven i dag, og alt jeg kan si er: slapp av! Ikke la deg stresse av noe. Bare tenk at du kjører med mamma/pappa eller med kjørelæreren din. Selv om du gjør en liten feil, hjelper det ikke å stresse. Se fremover og planlegg kjøringen. Vit hva du skal se etter når du nærmer deg et kryss, rundkjøring, uoversiktlig vei der du må vike for trafikk fra høyre etc. Hvis du skulle være uheldig å gjøre en feil, kommenter feilen du gjorde. Da vil sensor skjønne at du vet at du gjorde en feil, og kanskje ikke straffe deg spesielt for det.

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Tja, ville ikke si at å overdrive er det beste tipset. Kjenner én som var svært forsiktig, og han var flink til å kjøre, men ble strøket for å bruke for lang tid i kryss og lignende, at det hindret trafikken rundt ham som kunne føre til farlige situasjoner (stressa bilførere o.l.)

Les det jeg skriver da mann! JEg påpekte jo at man ikke skal kjøre som gamle mennesker, altså SVÆRT forsiktig, men sånn at det blir behagelig.

 

Overdriv titting i speil osv.. kan du kjøre bil og har peiling på trafikkbildet, så klarer du dette lett.

Lenke til kommentar
Oppkjøring 2. oktober O_o

Hadde kjøretentamen forrige torsdag.. Jeg faila hardt der :p Var 3 fotgjengere jeg skulle ha stoppet for.. Men jeg syns ikke de så ut som de hadde tenkt seg over, så jeg fortsatte av hensyn til økonomisk kjøring.. Men meh funka ikke som unnskyldning :p

 

Også er det det med å senke farten før runkjøringer/kryss/whatever... Gruer meg til oppkjøringa :p Skal ha en til kjøretime før den så læreren kan se at jeg kan hvis jeg vil xD

 

Grua meg jo til teorien og og tenkte at jeg aldri kom til å klare den.. Det motsatte viste seg jo, så satser på deg skjer på oppkjøringen og.. haha :p

2 oktober er det nøyaktig et år siden jeg fikk lappen! Jeg hadde tilogmed bursdag samme dag, så dette er en lykkedag! Skal sies at jeg fikk 4200kr i bot nøyaktig 2 uker etterpå, men sånt kan man unngå. :p 

 

 

Poenget mitt er at dette klarer du fint! Kjørelæreren min hadde ei laaang liste med ting jeg gjorde feil på prøveoppkjøringa, likevel bestod jeg med glans! Men jeg var snill med fotgjengere, pluss at jeg slapp en svær lastebil inn i krysset på tur ut fra trafikkstasjonen. Så ja, tenker du er nervøs, men slapp av, dette går så fint, så! :D

Lenke til kommentar

Oh my god! Jeg står på venteliste for å begynne å kjøre med kjøreskolen. Og nå ringte han som jeg skal kjøre med, for å spørre om vi kunne ta en liten kjøretur imorgen, bare for å se hvordan jeg er til å kjøre. Å jeg svarte selfølgelig, ja det er greit. Blir litt nervøs, for jeg har ikke øvd så mye på bakkestart osv. Men men, imorgen kl 08:00 skal jeg møte opp. Så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem etter å ha kjørt en del privat i byen (Tromsø) og rundt om kring, og kjøreturen gikk veldig bra! Fulgte godt med i speilene denne gangen - men kan bli enda flinkere. Både gruer meg litt og gleder meg litt til i morgen, da blir det spennende! :)

 

Fri som fuglen, eller tilbringe enda en måned i bur :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...