Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare tving deg til å vri hodet slik at sensor og kjørelærer ser at du bruker speilene.

 

Ja, hørte det fra kjørelærer og. Personen i passasjersetet har jo også et speil som en klistra til frontruta, vinklet slik at h*n kan se rett på øynene til føreren, for å se hvor føreren ser. :)

 

Syns det blir mye å passe på når jeg skal skifte felt i byen når kjørelærer ber meg passe på blindsone, blinklys, og bruke speilene. Er ikke så godt vandt på den fronten.

Lenke til kommentar
Bare tving deg til å vri hodet slik at sensor og kjørelærer ser at du bruker speilene.

 

Ja, hørte det fra kjørelærer og. Personen i passasjersetet har jo også et speil som en klistra til frontruta, vinklet slik at h*n kan se rett på øynene til føreren, for å se hvor føreren ser. :)

 

Syns det blir mye å passe på når jeg skal skifte felt i byen når kjørelærer ber meg passe på blindsone, blinklys, og bruke speilene. Er ikke så godt vandt på den fronten.

 

 

jeg fikk samme kommentar fra min førerlærer han sa at vår gang jeg så ned på speedometret så skulle jeg også see i speilet det hjalp meg

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut som jeg har oppkjøring 8. Oktober, men etter forrige time med kjørelærern så mente han at det ville bli vanskelig for meg å bestå.

Problemet mitt er mangel på utvendig speil, blindsone og fartstilpasning, og jeg har tydeligvis mangel på forståelse av risiko i trafikken. Føler aldri at blindsona er til noe nytte utifra de opplevelsene jeg har hatt ...

Det å gire jevnt er også vanskelig, ikke er jeg for happy med bilen til kjørelærern (diesel audi A4 eller noe), så 1. giret er vanskelig å vite når skal brukes iforhold til 2. gir, og 2. gir er vanskelig i lav fart siden den har noe sånn artig anti-kveling i lav fart så den gir på automatisk om jeg begynner å slippe kløtsjen i lav fart.

Fæle greier :wee: .

Lenke til kommentar
At du sier at blindsonen ikke er til noe nytte er vel god nok grunn til at du ikke skal bestå. Min far ble feks truffet av en kvinne som ikke sjekket blindsonen på motorveien når hun la seg ut i høyre fil.

 

 

Grunnen til at han ikke føler den er noe til nytte er vel fordi han aldri har opplevd å se noen i blindsonen. Følte det sånn en periode jeg også, men jeg bare tvang det på meg og nå er det blitt en vane.

 

Korrekt. Hittil har jeg aldri sett noen i blindsonen, og har holdt på altfor lenge med å få lappen, så jeg trodde at jeg så nok i blindsonen, noe som tydeligvis var feil.

 

Plassering av bilen er også vanskelig, og jeg er altfor usikker på hva som er lov og ikke lov av sånn småplukk, for eksempel hvor langt ut i veibanen en kan plassere seg med tanke på uoversiktlig kryss, usikker på hva som vil være en vei og hva som er utkjøring av en oppkjørsel og lignende.

Lenke til kommentar
Plassering i kryss og slik er at du skal legge deg så langt som mulig til venstre om du skal til venstre og omvendt om du skal til høyre. Ganske logisk.

Fullt klar over dette i teorien, men i praksis så "tenker" jeg ikke, og noe som fører til at signalene utifra plassering før krysset blir gale, kjørelærern min mener også (noe jeg ikke skal nekte på) at jeg svinger til høyre litt før krysset, for så å plassere meg til venstre og omvent, som en lastebil som skal rundt en skarp sving og treffe minst mulig.

 

På den annen side, så synes jeg at jeg klarer meg i trafikken i nærmiljøet, men bortover mot Drøbak og sånt var helt jævlig, kanskje noe med at jeg er kjent her og ikke der.

 

En annen ting jeg også misliker sånn litt er der det er vanskelig å se hvor veien går når den deles, så ender med å blinke selv om jeg skal dit som ser ut som rett frem.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har inntrykk av at mange kjørelærere sier at man ikke er klar for oppkjøringen.

Kjenner en del folk hvor kjørelærer har sagt dette, likevel har de bestått...

Å bestå ei oppkjøring er ikke vansklig. Veit om MANGE som har stått på oppkjøring, men kjører så dårlig å har så mangel på trafikkforståelse at dem aldri burde fått lappen. Man trenger ikke kunne kjøre for å bestå, er min erfaring. det holder å ha flaks under oppkjøringa å ikke møte på noen uventede situasjoner, så står man. Har som mange hevder, INGEN hensikt for kjørelærerne å gi en elev 40 timer ekstra. De har elever nok UANSETT, å tjener ikke noe mer på å laga en lang kø av elever som venter. Sier dem at du trenger flere timer, er det fordi du er så dårlig at du TRENGER flere timer, ikke nødvendigvis for å stå, men for å bli en bedre sjåfør.

Lenke til kommentar

Kjørelæreren min sa jeg kunne klare meg med 5 timer hos kjøreskolen + glattkjøring og langkjøring selvfølgelig. Eneste jeg trenger å få inn i hodet er å sjekke blindsonen, og bruke speilene bedre. Vanskelig for meg som ikke er så vandt til det, men det ordner seg nok. Har siste kjøretime i den 5 timers pakka jeg har kjøpt 1 oktober, kan han si etterpå at jeg trenger flere timer? Må jeg da ta flere timer? Eller kan jeg bare si at det går bra, og så slipper jeg å ta flere?

Lenke til kommentar
Kjørelæreren min sa jeg kunne klare meg med 5 timer hos kjøreskolen + glattkjøring og langkjøring selvfølgelig. Eneste jeg trenger å få inn i hodet er å sjekke blindsonen, og bruke speilene bedre. Vanskelig for meg som ikke er så vandt til det, men det ordner seg nok. Har siste kjøretime i den 5 timers pakka jeg har kjøpt 1 oktober, kan han si etterpå at jeg trenger flere timer? Må jeg da ta flere timer? Eller kan jeg bare si at det går bra, og så slipper jeg å ta flere?

MÅkke værra så bekymra for hva det koster. Et sertfikat er noe du har hele livet, å om det koster det 20.000 eller 22.000, så har det pent lite å si. om han føler at du behersker kjøretøyet og trafikken, så lar han deg kjøre opp. å om han syns du er så skummel at han ikke tør overlate deg bilen sin til ei oppkjøring, så ber han deg ta et par timer til. Om du er er lærevillig å hører etter når han ber deg se i speilet litt oftere, å gjør det, så er han fornøyd. det som kåster, er når du sitter både 5 og 10 timer etter hverandre, å ignorerer alt han sier om blindsoner, speil, fartsavpassning osv. bare å høre etter hva læreren sier, så lærer man fortere å slipper billigere unna.

Lenke til kommentar
MÅkke værra så bekymra for hva det koster. Et sertfikat er noe du har hele livet, å om det koster det 20.000 eller 22.000, så har det pent lite å si. om han føler at du behersker kjøretøyet og trafikken, så lar han deg kjøre opp. å om han syns du er så skummel at han ikke tør overlate deg bilen sin til ei oppkjøring, så ber han deg ta et par timer til. Om du er er lærevillig å hører etter når han ber deg se i speilet litt oftere, å gjør det, så er han fornøyd. det som kåster, er når du sitter både 5 og 10 timer etter hverandre, å ignorerer alt han sier om blindsoner, speil, fartsavpassning osv. bare å høre etter hva læreren sier, så lærer man fortere å slipper billigere unna.

 

 

Hahaha. Vet ikke med deg, men jeg må betale mitt eget sertifikat, og jeg har rett og slett ikke råd til å bruke 20k på lappen. Hva så om man har det hele livet?

 

Enig i den siste der, høre på læreren hjelper godt på antall kjøretimer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...