Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Hvor mange kjøretimer MÅ man ha?

Ingen.

Men man må ha diverse kurs, og obligatoriske veiledningstimer.

Hva ? Det er vel et visst antall kjøretimer man må ha for å ta lappen? Er det ikke rundt 20 elns? Inkludert glattkjøring osv altså

Du må igjennom det obligatoriske som er 4 "blokker", som strekker seg fra teknisk (kjøre bilen) til å lese trafikken og handle deretter. Det kommer i tillegg til langkjøring, glattkjøring osv. Hadde vel en eller to kjøretimer i tillegg til det obligatoriske. Det var den "se hva du kan" timen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Konge tråd! =)

jeg har oppkjøring Tirsdag nå om 2 dager, hadde prøveoppkjøring for 1 uke siden og strøyk pga at jeg kjørte i 75 i 60 sona :blush: Men han sa at jeg kjørte veldig bra ellers, og at jeg hadde fått bestått om jeg ikke hadde gjort den feilen.. Men problemet mitt er at jeg er litt for dårlig til og få med meg skilter, de står jo som regel rett etter rundkjøringer og etter kryss, altså steder det skjer veldig mye på på en gang.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få med meg sånt bedre? Noen hurtigtips!

Har oppkjøring i Lillestrøm forresten!

Lenke til kommentar
Har oppkjøring nå om onsdagen, og begynner allerede å bli nervøs. Ville vært greit om noen hadde kommet med noen veldig viktige lyntips her nå, slik at jeg slipper å lese gjennom hele tråden. :p

Tenk høgt.

Om du snakker med sensor og forteller kva du til ei kvar tid har tenkt å gjere, då vil du komme betre ut av det om du skulle gjere små feil. F.eks visst ei avkjøyring kjem litt brått på kan du seie:

"Oops, her blinka eg litt seint, eg burde ha blinka 50 meter tidligare men sidan eg har sjekka speilet og sett at eg ikkje har ein bil rett bak så går det greit å bremse litt brått sjølv om det er litt ubehagelig for passasjeren i bilen."

På samme måte er det greit å seie høgt at du legg deg i vesnstre felt når du skal til venstre i ei rundkjøyring. Då veit sensor at det ikkje er tilfelldig kva slags felt du har valgt.

Ellers så kan det være greit å vite at du ikkje får registrert feil for å kjøyre feil. Det er ikkje din evne til å skille mellom høgre og venstre som skal testast, so om du svinger til venstre i eit kryss der sensor ber deg om å svinge til høgre så er ikkje det ein stor ting. Ender stortsett berre med at du må kjøyre ei ekstra runde rundt kvartalet slik at du kjem tilbake i den ruta du skulle holde. Einaste måten du kan få feil på ved å kjøyre feil er om du bevist kjøyrer slik at du ungår ein viss type kjøyring under heile oppkjøyringa.

Lykke til med oppkjøyringa.

Lenke til kommentar

Har oppkjøring i morgen kl halv 10 i Lillestrøm, gruer meg som f!!! Alle i 90 kølet her hvor jeg bor har klart oppkjøringen og det er ganske mange, føler at jeg kjører bra, men vet selv at jeg kan ignorere skilt.. Vet at neste uke og kanskje denne månneden blir ødelagt om jeg stryker!

Lenke til kommentar

Slemt gjort, men jeg blir fyllt av en sånn evig skadefryd og lykke når jeg ser noen i en kjøreskolebil. Litt sånn "yessss jeg er så ferdig med det"

Men dere får ha lykke til, oppkjøringen er ikke så vanskelig som de fleste skal ha det til bare du kan kjøre bil =)

Lenke til kommentar
føler at jeg kjører bra, men vet selv at jeg kan ignorere skilt..

Vel da må du rett og slett være oppmerksom når du kjører, du skal ikke gjøre slike feil når kjører alene, kan være svært farlig. Det at du er stressende når du har oppkjøring har heller ikke noe å si, du skal kunne kjøre ordentlig selv under stress.

Bare å ta det rolig så gjør du ikke feil, rett og slett.

Så forresten et eldre par i dag som hadde kjørt i feil retning på en rundkjøring, ikke gjør slike feil :wee:.

Lenke til kommentar

Uff, kjenner nervene nå! Bare 10 timer igjen nå! Opp kl 7 for oppvarming kl 8! Hvis jeg får kjørt på noen steder der jeg er kjent som jeg regner med at jeg gjør, burde det gå greit.. Får bare ta det veldig rolig og få oversikt og prøve og huske at skilt er omtrent alltid rett etter rundtkjøringer og kryss! Tvitvi!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...