Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

hun gjorde det ja ;) hehe..

jeg kommer i allefall til å nevne at det vil kunne gjøre det mer vanskelig. om jeg slipper unna det er jo en annen sak, men jeg har som sagt en unnskylding for hvorfor jeg kløner litt mer enn normalt med denne digre kulen på magen.

Er faktisk sant : Det er mye mer komplisert, klarer jo så vidt å snu meg godt bak ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sto på min første oppkjøring i oktober i fjor. Kjørte opp på Kongsvinger, noe som er en utrolig mye mindre (og sikkert lettere) by enn Oslo. Kjørte i Oslo på langkjøring, og det gikk forsåvidt bra det. Men allikevel føler jeg det er litt synd på dere som kjører opp i hovedstaden. Er jo en helt annen oppgave??

 

Jeg sto med 0 noterte feil, men han påpekte at jeg var litt for treig på 1-2 luker ved innkjøring til større veg. Det har jeg blitt flinkere på etter et halvt års kjøring.

 

Enda ingen ulykker av betydning, hehe. Rygga på en søppeldunk her hjemme en sen vinterkveld, det er vel alt.

 

Lykke til dere som skal kjøre opp! Det går som regel bra! :)

Endret av braxboy
Lenke til kommentar

usj ja, er vel noe vanskeligere å kjøre opp her i oslo enn et lite sted, men det er pga der er så mange fler "hinder" enn småsteder... :(

 

MEEEN vi som kjører opp i oslo har jo gjerne tatt kjøretimer i byen også samt skal fortsette å kjøre her så er jo i og forseg greit å kjøre opp her også.. usj, men jeg gruer meg!!!!!

Lenke til kommentar

Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke ville bli bedt om å gjøre det før min oppkjøring i Lillestrøm, så øvde egentlig ikke på det. Men jeg tror det er annerledes når man kjører opp i Oslo, fordi da kan ruten ofte gå inn til sentrum og der er det mange muligheter for å kunne teste ut kandidaten i ulike parkeringssituasjoner.

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Tusen takk!

 

helt herlig å få det overstått :)

 

Fikk igrunnen ingen ekstremt vanskelig rute. men kjørte en strekning jeg aldri før har vært på. (og det er bra gjort når jeg så og si har vært over hele byen nå) ;)

 

Ganske mange av og på kjøringer langs motorveien(østre aker vei), der jeg hadde vikeplikt ut og måtte finne luke og tilpasse før jeg kjørte ut. Det kan jo være litt dilemma, men gikk fint :)

 

Fikk en bil bak meg som tutet et slikt sted ;) - men ikke fordi jeg gjorde noe galt men fordi : jeg måtte sjekke om det var ledig inn på veien før jeg kjørte, det var det ikke, så ventet til luken kom før jeg kjørte og kom meg opp i fart og inn på veien. Han selv hadde nok bare tenkt å kaste seg inn (som desverre endel gjør), og satse på at de som kom bak evt. ville bremset ned. Hadde jeg gjort det ville jeg fått en stoooor feil på papiret.

 

Var mye tenking langs ruten. mye høyrevikeplikter å passe på, mye motorvei, endel rundkjøringer, lyskryss og envegskjørte gater. Gikk heldigvis knirkefritt. (hadde kjørelærerens stemme i bakhodet hele veien, alt han har lært meg) ;)

 

Nå skal jeg ut og kjøre . HURRA! :)

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt rundt og rundt i snart 2 år, med L`n bak på bilen, kunne endelig jeg også kaste vekk den idag etter å ha klart oppkjøringa. Oppvarmingsrunden med kjørelærer på forhånd gikk bra, og da vi parkerte utenfor biltilsynet etter den runden, fikk jeg beskjed av kjørelæreren at hvis dette hadde vært oppkjøringa, så hadde jeg bestått.

 

Etterhvert var det jo klart for å møte sensor. En mann i uniform overrasket meg faktisk litt.. Men det startet da med noe av denne sikkerhetskontrollen. Fikk den letteste oppgaven, synes jeg selv - servostyring, vise dette, og da forklare hva som skjer da servostyringa ikke funker. Dette gikk jo da flott, og da var det bare å starte motoren og la bilen rulle avgårde..

 

Kom opp mot bussparkeringa, og der var det en buss som skulle ut på veien. Jeg stoppet for den, fordi jeg av en eller annen grunn trodde at jeg hadde vikeplikt for den. Buss-sjaføren skjønte ingenting, men jeg vinket han ut, og han kjørte da selvsagt. Fikk kommentar av sensor om at buss-sjaføren ikke skjønte noenting, fordi jeg hadde vikeplikt for ham. Så bar det ut på landevei, og dette gikk strålende. Og etterhvert inn i byen igjen. også videre opp på biltilsynet. "vrengte meg inn" på en parkeringslomme, og vips satt jeg med papiret der det stod "bestått".

 

Slapp heldigvis unna alt som heter parkering. Eneste var jo selvsagt da jeg skulle parkere utenfor biltilsynet, men jeg slapp heldigvis å rygge meg inn på parkeringsfila - den kunne ha blitt verre :)

 

Trodde egentlig jeg skulle stryke. Men, lappen klarte jeg da iallefall. Og etter å ha slitt i lang tid for å klare dette, så er det faktisk i boks nå. Men etter å ha vært ute på min første tur nå ikveld, så har det fortsatt ikke gått opp for meg. Det tar nok noen dager til :)

 

Råder alle til å ta en oppvarmingstime rett før oppkjøringstimen. Det er vel ikke alle som benytter seg av dette, men det er virkelig verdt de kronene det koster. Da blir man vant til bilen, og man får "varmet opp" med den.

 

Ellers hadde jeg en veldig ålreit sensor som snakket ganske mye, og som egentlig var veldig ålreit å ha med seg i bilen!

Lenke til kommentar

Gratulerer med førerkort Koan! Kjør pent :)

 

Husker sensoren jeg hadde på oppkjøringa. I starten prata vi masse, men så døde samtalen helt ut etterhvert. Det ble bare "høyre, venstre i neste"- prat resten av turen. Litt kjedelig egentlig, men bestod da så kan ikke klage.

Lenke til kommentar
Gratulerer med førerkort Koan! Kjør pent :)

 

Husker sensoren jeg hadde på oppkjøringa. I starten prata vi masse, men så døde samtalen helt ut etterhvert. Det ble bare "høyre, venstre i neste"- prat resten av turen. Litt kjedelig egentlig, men bestod da så kan ikke klage.

 

Takk Takk! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er på trinn 4 i opplæringen nå, og skal igjennom et 4 dagers Sikkerhetskurs med glattkjøring, langkjøring osv. Kjenner jeg gruer meg, bare til og gjennomføre det =/ noen som kan forklare hvordan teori delen fungerer, er det bare og sitte i et klasse rom og høre på læreren eller kan man bli stilt spørsmål osv ?. Gud hvor jeg gleder meg til den dagen jeg sitter med lappen i hånda :p.

 

Hvordan gikk det Skogslik ? : )

Endret av Joker8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...