Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Ååååå så misunnelig jeg er på dere heldiggriser som allerede sitter der med lappen. Med overstått oppkjøring. Må være slik en herlig følelse altså!!! :)

 

Går bare og venter på min oppkjøring til uken. Gruer og gleder meg noe heeeeelt sinnsykt! Føler meg klar da.. bare livredd den nervøsiteten.. :(

 

Var ute og kjørte i hele ettermiddag. Hadde med en venninne som er 26 med lappen siden hun var 19..Hun våger ikke kjøre i byen da hun tok timer og kjørte opp et annet sted, men det gjør jeg ;)

 

Det gikk kjempebra, men må si jeg blir varm av å tyne meg selv gjennom noe ubehagelige strekninger. Må prøve meg.. eneste som hjelper for å bli stadig mer sikker og ikke minst få større tro på meg selv og mine ferdigheter. For jeg vet så godt at jeg KAN, jeg må bare holde nervene i sjakk og klare bevise dette for sensor. :/

 

Tok noen omveier, som jeg vet er vanskelige strekninger. For de få med interesse og som kjenner oslo :

Ring3 fra ullevål mot Sinsen, av i sinsenrundkjøring mot Gjøvik, avkjøring til Bjerkebanen, nedover noen veier som kjørelærer kaller "stryk veien", ut på motorveien mot Risløkka trafikkstasjon. Kjørte av ved trafikkstasjonen for deretter inn på motorveien igjen (litt ekkelt der med vikeplikt inn , lett gjøre feil om nervøs), Mot Ryen, videre mot Alnabru, Furuset og ut på E6 mot sentrum. Hehe.. og videre mot Drammen, avkjøring til Bygdø ale, rundt sidegater på Frogner, Bogstadveien, Majorstuakrysset og Kirkeveien mot Carl berner, av mot sagene, tåsen og hjem. Skikkelig runde!!! :)

 

Etterpå kjørte jeg henne hjem (midt i byen) med min kjæreste i baksetet, og hjem gjennom sentrum med han i forsetet. hehe.. Så fikk virkelig øvd masse! Og det herlige er : jeg føler jeg mestrer! Klarer å lese trafikken så mye bedre nå. Ser hva som skjer rundt meg. Får med meg skilt, filer, fotgjengere osv. (jada en selvfølge at man klarer det om man har lappen, men så godt å kjenne at man faktisk føler en mestrer på egenhånd!).

 

Men gruer meg ennå veldig til oppkjøringen til uken likevel.

Det er 45-75 minutter der jeg skal overbevise en sensor om at, ja, jeg er faktisk klar for å få lappen og kjøre alene nå. Man er nervøs og det er knapp tid å bevise sine ferdigheter på. Nervøsiteten kan medføre feil og feil vil medføre at man ikke får lappen...

For selv om sensor ser at en mestrer å være endel av trafikken, så vil noen feil (om så hun/han ser dette skjer grunnet nervøsitet der og da for situasjonen) være nok til stryk?!...

 

Uff, jeg tenker sikkert for mye. Bør prøve å slappe mer av

 

Ut og kjøre igjen i morgen. Finne noen nye ekle strekninger. Tenker å prøve meg på Storo-Grünerløkka for dere som er kjent. Litt ekle veier der også, med trikk av og på veien, masse mennesker og trange gater uff.. stakkars bilen min, må da være nervøs av alt jeg skal prøve meg på hele tiden

 

Merker trafikken er roligere fra og med i dag av. ser det også i gata vi parkerer. Veldig lite biler. Er vel svært mange som begynner ferien sin denne helgen tenker jeg?!. Topp, flest mulig biler unna sentrum før jeg skal kjøre opp nå til uken ;)

 

Noen som har tips til hva jeg elles kan gjøre for å roe nervene mine?

Og til dere som er godt kjent i oslo : forslag til strekninger jeg kan prøve meg på i morgen, som er litt ekle og kompliserte? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er så mange lyskryss i Oslo, husk at når det blir grønt og du blir hindret av en annen bil i dèt du står midt i krysset - altså kjørt ut i krysset; stå alltid rett med hjulene og med blinklyset på. :) Dette gjelder for det meste når man skal inn til venstre i et lyskryss, da det som oftest kommer bil(er) mot deg i motgående kjørefelt.

 

Dette er altså småpirk som sensor legger merke til. Du vil også mest sannsynlig få pluss i boka om du kjører litt lengre frem (trille sakte) i vanlige kryss som er uoversiktelige, f.eks. en bygning som står i vegen, busker, biler etc. Legger du f.eks. merke til at vinduene i bygninger kan brukes som hjelp til å se om det kommer bil(er), si gjerne ifra at du gjør det og heller vil vente med å kjøre ut til det er klart.

 

Samme gjelder med biler som skal rygge ut og ikke ser at du kommer pga. dårlig sikt kanskje; stopp og gjør det lettere for vedkommende å komme seg ut (da mener jeg ikke at du skal ut av bilen for å vinke personen ut :p). Biler som rygger har alltid vikeplikt, men forvent deg at personen bak rattet ikke har sett absolutt alt bak seg. Kjørelæreren min var skråsikker på at dette ville føre til pluss i margen.

 

Edit: En ting til, siden det er mye trikker rundt Storo-Grünerløkka - vik alltid for trikken. :) Uansett om det skulle komme en fra høyre eller venstre. Står i ''Veien til førekortet'' om du vil lese om det, helt bakerst der de ulike paragrafene om vikeplikt og veiloven er.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

miobell: Er ikke noe problem å se at du tenker mye, nei :p

 

Når jeg kjørte med kjørelærer, ba jeg han alltid om å gi meg de største utfordringene som var i området. I stedet for å daffe rundt på enkle strekninger osv. Så det er lurt som du gjør nå (å utfordre deg selv mest mulig).

 

Måtte legge meg med dundrende hodepine i går. For en lang dag. Til sammen har jeg kommet frem til at jeg kjørte 9 timer i går (bil + lettsykkel til/fra oppkjøringsplassen). Følte meg rett og slett brukt, hehe.

Lenke til kommentar

Takk for tipset Onyx!

 

Viker alltid for trikken, hehe, for den passer seg ikke akkurat ;) men man skal jo også alltid vike for trikken, fortsett fra i lysregulerte kryss, som Majorstuakrysset, der er det egen lysregulerting og jeg kan kjøre på.

Det ekle med trikken er at den er lett "glemme" i og med den er av og på kjørefeltet. Dvs. den av og til har eget felt og av og til er inne på vanlig vei :/ men skal da klare det! :)

 

Uoversiktlige kryss : jepp. Trille veldig sakte fram til en får overblikk. Så gjøre vurdering. Greit å forklare sensor hvordan jeg tenker og hvorfor jeg gjør det og det undervegs i oppkjøringen?

 

Lysregulerte kryss der jeg foreks. skal til venstre (om venstresving ikke har egen pil som gjør at jeg kjører alene uten hindringer) : Kjører inn mot midten (midtstreken, sakte) Blinker til venstre. passer på at biler bak helst kan pasere på høyresiden min, biler mot som skal svinge til sin venstre skal ha plass passere foran og jeg venter til biler mot har passert. Om det så betyr at jeg må vente til de (vi) akkurat får rødt lys, DA kjører jeg.

 

Folk som bare vandrer uti veien, eks Bogstadveien, uavhengig av fotgjengerfelt. Stoppe rolig opp og gi dem plass komme forbi, selv om det er de som gjør "feil". (hehe.. hadde jo aldri vært noe alternativ å kjørt på disse folkene, men jeg må vise at jeg faktisk stopper i tide og ikke "presser personen" om dere forstår?)

 

Alltid huske høreregelen. Husker den alltid, men lett å "glemme" ha foten på bremsen (beredt) der jeg synes jeg har oversikt. Men læreren har lært meg at det skal jeg alltid. også der jeg har forkjørsvei, for da viser jeg sensor at jeg tar hold for at andre kan gjøre feil.

 

Hadde en episode igår jeg forresten vil spørre dere om :

 

Kom kjørende på en forkjørevei. Var ikke kjent der, mange småveier innpå forkjørsveien, masse fotgjengerfelt hele veien og litt uoversiktlig. Havnet bak en buss. Den stoppet plutselig (uten å blinke) på en holdeplass. (kjørte ikke inn i lomme, men ble stående i hele kjørefeltet).

 

Jeg var nærmest bussen, hadde biler bak meg. var endel trafikk i mot. Følte jeg ikke hadde nok oversikt til å vurdere forbikjøring av bussen, så ble stående i 15sek. bak bussen i stedenfor.

 

Kunne selvsagt stoppet litt før, lagt meg ut mot midtlinjen og sett forbi bussen og evt. kjørt, men nå gjorde jeg altså ikke det. Tenker sånn : å kjøre forbi og da evt. fått en teit situasjon, kunne medført stryk. Å stå der og vente, ville også kunne gitt meg en liten "feil", men ikk stryk og jeg kunne forklart sensor hvorfor jeg vurderte situasjonen som jeg gjorde. Hva mener dere folkens?

Lenke til kommentar
Kunne selvsagt stoppet litt før, lagt meg ut mot midtlinjen og sett forbi bussen og evt. kjørt, men nå gjorde jeg altså ikke det. Tenker sånn : å kjøre forbi og da evt. fått en teit situasjon, kunne medført stryk. Å stå der og vente, ville også kunne gitt meg en liten "feil", men ikk stryk og jeg kunne forklart sensor hvorfor jeg vurderte situasjonen som jeg gjorde. Hva mener dere folkens?

Å kjøre forbi en buss som stopper er alltid risikabelt, da det gjerne kan dukke opp fotgjengere foran bussen. Så, det er en vurdering fra sak til sak. Hvis det er mye trafikk på veien og du ikke har nok oversikt til å kunne forbikjøre sakte og trygt (med tanke på "uventede" fotgjengere foran bussen) er nok det tryggeste å vente i de stakkars 15 sekundene, da kan du gjerne forklare hvorfor du vurderer det som tryggest å vente.

Lenke til kommentar

Husk at veldig mange stryker i rundkjøringer, fordi de feilberegner hvor bilene i rundkjøringen skal hen. Du har sikkert lagt merke til at mange biler ikke blinker i rundkjøringer (av uvane/likegyldighet), så du må være obs på at de kan kjøre til venstre uten blinklys før du går inn i rundkjøringen. Mange blir nedbremset av sensor på vei inn, fordi de rett og slett bryter vikeplikten og forstyrrer/hindrer de som er i rundkjøringen. Det er bedre å vente til du har en tydelig og klar luke, fremfor å være "førstemann inn". Når det er sagt bør man også ha i tankene at man ikke må somle fælt og bruke unødvendig lang tid, men være observant og hele tiden følge med på hvor bilene i rundkjøringen skal hen.

Vær også nøye på holde degi ditt felt i rundkjøringen; det må være god plass til folk fra venstre hvis du f.eks skal rett frem.

 

Jeg stod på første oppkjøring, med to 1'er feil som gjaldt blinklys. Den ene var at jeg kunne blinket litt tidligere på vei mot rundkjøringen, og den andre var at jeg måtte blinke tidligere i akselerasjonsfeltet når jeg skulle inn på motorvei. På den måten vet de som allerede kjører i motorveien tidlig at jeg skal inn, og de kan planlegge sin kjøring deretter for å gjøre det enklest mulig for meg.

Lenke til kommentar
Hadde en episode igår jeg forresten vil spørre dere om :

 

Kom kjørende på en forkjørevei. Var ikke kjent der, mange småveier innpå forkjørsveien, masse fotgjengerfelt hele veien og litt uoversiktlig. Havnet bak en buss. Den stoppet plutselig (uten å blinke) på en holdeplass. (kjørte ikke inn i lomme, men ble stående i hele kjørefeltet).

 

Jeg var nærmest bussen, hadde biler bak meg. var endel trafikk i mot. Følte jeg ikke hadde nok oversikt til å vurdere forbikjøring av bussen, så ble stående i 15sek. bak bussen i stedenfor.

 

Kunne selvsagt stoppet litt før, lagt meg ut mot midtlinjen og sett forbi bussen og evt. kjørt, men nå gjorde jeg altså ikke det. Tenker sånn : å kjøre forbi og da evt. fått en teit situasjon, kunne medført stryk. Å stå der og vente, ville også kunne gitt meg en liten "feil", men ikk stryk og jeg kunne forklart sensor hvorfor jeg vurderte situasjonen som jeg gjorde. Hva mener dere folkens?

Du gjorde det rette ved å vente bak bussen. Etter en ny regel i 2000 (rett meg om jeg har feil her), tilsier at hindringer på din kjørefelt skal man ha vikeplikt for (gjelder biler, myke trafikkanter etc.) Er det en bil som har parkert halveis ut i grøftekanten med blinklyset på, ikke gjør en impulsiv forbikjøring. Er det uoversiktelig, stopp og heller vent. Kjører bussen under fartsgrensen, ha fortsatt en avstand på 3 sekunder.

 

Møter du på barn som går i vegkanten, vent, se om det er mulighet for å kjøre forbi - senk farten og kjør forbi ved å legge deg helt på andre siden av motgående kjørefelt med blinklys. Forbikjøringer av personer (syklist, mopedist, barn) skjer på samme måte som om du skulle kjøre forbi en bil.

 

Tror ikke du ville fått en feil hvis en liknende situasjon skulle oppstå under oppkjøringa. Er det uoversiktelig pga. en brei buss (hold gjerne et par meter avstand fra bussen om den skulle stoppe, slik at du får litt bedre oversikt), en del fotgjengerfelt, masse innkjøringer - ta det rolig og vær heller på defensiven. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Takk for tre flotte innlegg til!

 

Tror bare jeg må stole fult og helt på egne vurderinger og evt. forklare sensor hvorfor jeg vurderer situasjonen som jeg gjør.

 

Blir fort litt stresset i rundkjøringer, når vikeplikt inn på motorvei o.l men dette når jeg kjører med lærer i bilen (og da kan jo forsåvidt det samme kanskje gjelde med en sensor). Dette fordi jeg tenker : "hvordan vil han at jeg skal handle".. men når jeg kjører selv så går det alltid mye bedre fordi jeg gir meg tid til å stole på egne vurderinger..

 

*sukk* ikke lenge til tirsdag nå. Skal ut og kjøre i byen og litt rundt omkring etterpå. Siste turen med bilen min før oppkjøringen... I morgen kjøretime. Så oppvarmingstime tirsdag før førerprøven.

Min bil og kjørelærerens bil er noe forskjellige, så tenker det kan være greit å bare kjøre hans bil helt inn i prøvetiden.

 

Min er en 1.4 liter, så litt annerledes på girene. (krever mer giring og 'drar' litt annerledes) mens hans er vel 1,8 eller noe sånt. Større bil. Sterkere motor, annerledes giring og føler en stor forskjell på å kjøre de to. Liker min egen best.

Mange sier at "kan du kjøre bil så kan du kjøre hvilken som helst bil", sikkert sant det, men for meg er det litt mer ubehagelig i hans bil, idiotisk nok... :/

Lenke til kommentar

Jupp!

Men er mye enklere når jeg føler selv at jeg er "sjefen i bilen" (når jeg øvekjører med venn/familie ved siden av).

Når en maktperson (sensor eller lærer i dette tilfelle) sitter vedsiden av meg, så blir det fort pittelitt annerledes.

 

Men skal gå så bra så! ;)

Vært ute og kjørt halvannen time nå og gikk igrunnen knirkefritt. Klarer å tenke framover og se trafikkbildet mye bedre enn før, det merker jeg tydelig. Så er det bare å holde denne innstillingen og motet oppe til tirsdagen.

 

Gru-gleder meg som sagt, men tror det er mye mer spenning nå... vil det skal bli tirsdag nå! ;) for å bare bli ferdig med dette! For det opptar jo hele livet mitt akkurat nå. ikke mye annet jeg klarer å konsentrere meg om.. ;)

Lenke til kommentar

Er mest å glede seg til, din sjåførlærer hadde aldri bestillt oppkjøring visst han ikke mente at du var klar, men selvsagt mange som stryker av den grunn. Men vi håper på det beste, og det er en skikkelig deilig følelse av å høre sensor komme med ordene "Gratulerer, du har bestått" husker jeg ble helt stum, visste ikke om jeg skulle klemme sensor eller bare skrike ut :D ble mange timer med kjøring den måneden, når jeg tenker meg om er jeg fortsatt ikke lei av å kjøre ;) gled deg.

Lenke til kommentar
Men vi håper på det beste, og det er en skikkelig deilig følelse av å høre sensor komme med ordene "Gratulerer, du har bestått" husker jeg ble helt stum, visste ikke om jeg skulle klemme sensor eller bare skrike ut :D

Haha, den følelsen av å ha bestått var nesten litt skummel. Da sensor ba meg kjøre tilbake, skjønte jeg at jeg hadde stått siden jeg ikke hadde gjort noen feil. Klarte nesten ikke å tenke på annet. Ble helt forvirret og utrolig glad inni meg. Men prøvde å holde steinansiktet så godt det var mulig inntil han sa "du har bestått". :p

Lenke til kommentar

Ååååå kan tenke meg det er en herlig følelse å få høre "du har bestått".. :) Tror jeg kommer til å begynne grine av glede ;)

 

Tenker ikke på annet og drømmer heller ikke om annet på natta ;)

 

Kjører relativt bra nå. Føler meg trygg på meg selv. Selvsagt ikke "utlært" men det mener jeg at en aldri vil bli. Den dagen jeg hadde følt meg utlært og som ekspert som sjåfør, så tror jeg at jeg nesten burde vurdere sette fra meg bilen ;)

 

Men dere, et spørsmål til :

 

Si jeg under oppkjøring kjører så og si knirkefritt. Viser jeg er aktsom som sjåfør, uforutsigbar og kan reglene samt håndtere bilen bra. Sensor føler seg trygg.

Har foten på bremsepedalen og bremser noe opp pluss følger godt med før hver vei som kommer inn på min høyre side (spesielt aktsom om det ikke er forkjørsvei). Men om det er veeeeldig uoversiktlig vei fra høyre, jeg kjører svært sakte og aktsomt forbi og følger med, men der kommer likevel en bil (ikke kommet uti min vei ennå) og jeg ikke klarer å stoppe uten å gjøre det brått. Er det ok jeg da hadde kjørt i og med jeg ikke direkte hindrer han samt har vist sensor at jeg var aktsom i situasjonen?

Hadde det vært nok til å stryke meg om resten er knirkefritt?

 

Usj så jeg tenker...

 

Føler meg heller ikke spesielt dyktig på lukeparkering og øvrig ryggeparkering. Klarer det, men ikke perfekt med en gang alltid. Spesielt vanskelig i og med jeg er gravid i 8.mnd og har en diger mage i veien som tuller det litt til for meg og gjør det ubehagelig når jeg snur meg når jeg rygger...

 

oj så jeg tenker (blir morsomt å lese over dette etter jeg har bestått) ;)

Lenke til kommentar
Men om det er veeeeldig uoversiktlig vei fra høyre, jeg kjører svært sakte og aktsomt forbi og følger med, men der kommer likevel en bil (ikke kommet uti min vei ennå) og jeg ikke klarer å stoppe uten å gjøre det brått. Er det ok jeg da hadde kjørt i og med jeg ikke direkte hindrer han samt har vist sensor at jeg var aktsom i situasjonen?

Hadde det vært nok til å stryke meg om resten er knirkefritt?

Vikeplikt betyr at du ikke skal hindre den andre parten i sin kjøring. Har du ikke hindret den andre parten (eller "tvunget" den til å vente lenger enn nødvendig) har du overholdt vikeplikten :)

Lenke til kommentar

Ja, så da gjorde jeg "rett". Ideelt sett hadde jeg stoppet jeg da, for å være heelt sikker i min sak, men i og med jeg ikke klarte se at han kom, hadde bremset godt ned og hadde oversikten, og han ikke ble hindret i og med han ikke hadde kommet til "min" vei, så gjorde jeg som likevel rett. :)

 

håper jeg får en eller annen sånn situasjon der jeg må vise sensor at jeg har tenkt framover. Dvs. som i stad : en person gikk langs fortauet, baklengs. Jeg tenkte, nå sneier han snart rett uti veien og strener over uten å tenke at her kan komme biler i iallefall 40kmt. Jeg stoppet og der ja, der sneiet han rett uti veien, baklengs. (folk er litt dumme) ;) men er jo sånn jeg må tenke når jeg kjører.

 

Håper jeg får litt bykjøring jeg i og med jeg kjører opp i oslo. ikke en rute som kun går på landevei og motorvei. Liker meg godt i byen. Ok, der skjer mye, men det går sakte og jeg føler jeg mestrer de stedene bra :)

 

Aner ikke hvilkene ruter/hvor mange ruter de har her i oslo by, noen som har kjørt opp i oslo og kan fortelle hvilken rute de fikk?

Lenke til kommentar

Joda. Men om hun er usikker på hvordan hun skal opptre i de ulike situasjonene er det greit å lære seg dette og få det inn i fingrene før en eventuell oppkjøring. Mye kan være selvsagt for deg, men ikke fullt så selvsagt for f.eks. Miobell.

 

Drar på ferie nå, så du får ha lykke til neste uke! ;)

Lenke til kommentar

Så lenge man alltid husker blinklys, vikeplikt (alltid for myke trafikkanter), holde seg litt under fartsgrensa (men ikke alt for mye, da kan du faktisk stryke), senke farten når det er hindringer i veien eller det er dårlig sikt, se i speil ofte og holde hodet kaldt hvis det skjer noe uventet, så skal det veldig mye til for å stryke ;)

Lenke til kommentar

Takk Tho-mas , 2bb1 og bebeluv :)

 

Vært ute og hatt min siste kjøretime med læreren nå. Kort oppvarmingstime og rett på oppkjøring i morgen ettermiddag.

Ikke så skrekkslagen nervøs lenger, men innmari spent. Kan tenke meg nervøsiteten kommer litt igjen i morgen.

 

Kjenner det til og med pittelitt med kjørelæreren i bilen, får liksom prestasjonsangst ovenfor han... forstår? Når jeg kjører i egen bil, med ledsager, så er jeg liksom 'sjefen'. Tar klare avgjørelser og føler meg trygg, men når lærer sitter i bilen (og samme gjelder sikkert sensor), så er det en så autoritær person som sitter ved siden av meg og da kjenner jeg mer på prestasjonsangsten, må skjerpe meg osv osv. Og så liker jeg bilen min bedre en lærerens bil. men men, det prøver jeg å ikke tenke stort på ;)

 

Gikk kjempebra i dag. :) Eneste han pirker på er at jeg er litt nølende (men ikke slik at jeg venter altfor lenge eller tar feil beslutninger) og så må jeg prøve å komme meg enda noe raskere opp i fart (når innpå motorvei fra vikepliktsfelt foreks.). . .

Det er slike steder jeg synes er ubehagelige. Når jeg skal inn på motorvei fra et vikepliktsfelt. Da kreves det av en at en finner rett luke. Ikke venter for lenge, men heller ikke at en er for kjapp. Og så er det fort opp i fart. Går bra, men liker det ikke som sagt. Kan være jeg er litt tregere enn "tøffe læreren min" ville vært, men så er jo jeg også ny i "gamet" ;)

 

Nei morgendagen er avgjørende altså. Er jo høygravid, så blir jo liksom nå eller om laaaangt inn i framtiden.Hadde jeg bare vært synsk og "sett" resultatet nå..

 

Får alle lukeparkering og/eller rygging på oppkjøring? .. har ikke fått øvd mye på det i det siste. sliter litt med lukeparkering pga magen min faktisk er litt i veien ;) - klarer det men er ikke det samme som uten baby i magen altså. Får jeg den prøven så tror jeg at jeg sier til sensor : jeg skal gjøre det, men pga høygravid så kan det ta noe lenger tid enn det ville gjort med meg normalt. ikke "feil" å si det?..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...