Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål som jeg er litt usikker på; la oss si jeg kommer inn i et lyskryss, det kommer en fotgjenger gående og personen vil gjerne krysse vegen foran meg. I det fotgjengeren krysser vegen, er det allerede grønt.

 

Skal jeg da vike for personen først, selvom det er grønt? Har dessverre ikke førerkortboka til stede her, men husker i allefall litt av den ''vikepliktsstigen'' som forteller om hva man skal vike for hvis det er flere faktorer med inn i bildet (beklager for dårlig beskrivelse). :)

 

Du har ALLTID vikeplikt for myke trafikanter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Det var det jeg visste, ble bare usikker.

 

Kentinho: Prøv ikke å bli så veldig oppspilt på at du har oppkjøring i morgen. Har selv i morgen jeg også, og tenker for det meste på sikkerhetskontrollene, opprettholde min vikeplikt og ordne speil/sete/ratt/belte før jeg kjører - så hopper det inn andre tanker. Det hjelper om du prater og gjør andre ting, snakk med mamma/pappa - i det hele tatt, ikke bli så veldig oppspilt på at du har oppkjøring i morgen. Få deg søvn i kveld, stå opp og ta deg en dusj, så en god frokost. Det skal nok gå bra. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
og hvordan gikk det?

Det gikk som hånd i hanske. Styrte skuta uten problemer og hadde alt under kontroll (til og med nervene). Dessuten hadde kjørelæreren bytta bil siden forrige gang, så bilen jeg hadde under oppkjøring, hadda jeg aldri prøvd. :p

 

drz: Hold roen, så går det bra. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Har nå fått vite at jeg skal ha oppkjøring på 11.juli (fredag). Begynner å bli litt nervøs. Fikk høre stryk statistikken til kjørelærern min, er bare 1 som har strøket siden juni 2006. Ble ikke akkurat noe mindre nervøs av det :S

 

Edit: Gratulerer med både lappen og dagen, drz :)

Endret av Tho-mas
Lenke til kommentar

Kaster meg innpå denne laaaange og supre tråden :)

 

Skal kjøre opp neste tirsdag og gruer meg veldig. Dette er mitt 2.forsøk og nå skal jeg virkelig klare Å STÅ!!!

Kjørte opp første gang for en mnd. siden. Fikk en ubehagelig sensor (ja hadde sagt det samme om jeg også hadde bestått med han).. og ble skitnervøs av måten han var på. Ubehagelig opplevelse :( Nervøsiteten tok idiotisk nok overhånd og jeg strøk :(

Denne sensoren er forøvrig nå sagt opp fra sin stilling på Risløkka i Oslo, så ingen vil i framtiden måtte møte han der. (heldigvis!) Mange som har klaget på hans måte å være på...

 

Har kjørt så og si hver dag siden sist. Mye i min nye bil (stasjonsvogn Ford Focus) og endel i min mammas bil samt foreløpig hatt to timer med kjørelæreren. Skal ha to - tre til før oppkjøringen da jeg ønsker å bli skikkelig vant til hans bil igjen (er litt annerledes på giren, noe mer "følsom" enn min bil) og jeg vil at han skal vise meg ekle ruter hvor det er lett/ typisk å gjøre feil.

 

Føler meg faktisk mye mer klar for oppkjøring nå enn sist! Mest trygg på egen bil, men skal da jommen takle kjørelærerens bil også ;) Føler meg rett og slett svært mye tryggere som sjåfør..

 

Men uff gruer meg sånn også. Føler meg trygg og mener jeg har oversikt i trafikken nå. Klar for å kjøre alene og nå skal jeg bare bevise dette for sensoren!

Men tenker på alt som kan gå galt :( (tåpelig av meg, jeg vet...)

Skal kjøre opp i Oslo, fra Risløkka trafikkstasjon. Går helst bra, vet hvordan kjøre rett ;) men plutselig så kan man jo komme opp i en tåpelig situasjon eller inn på en komplisert rute med et vanselig hinder. Og tenk om nervøsiteten tar overhånd... Er lett å handle noe feil /overse noen viktige detaljer om man er nervøs...

 

Tenker foreks. :

Overse en gående som kommer fort fram til fotgjengerfeltet, plutselig være dum og glemme en vikepliktsvei fra høyre.. legge meg feil i en dum rundkjøring, plutselig glemme bruke speil aktivt, legge meg for nære bilen foran, kjøre for sakte i forhold til grensen, glemme et skilt.. hehe - Dette er jo ting som IKKE skal skje og regler som jeg kan og er klar over, men hva om/hvis om atte...

 

Noen som har kjørt opp i Oslo før og kan fortelle hvor de kjørte pluss hvordan deres sensor var?

Kanskje komme med litt tips til hvordan dempe nervøsiteten?

 

Skal virkelig klare dette!

Midten av tjueårene, egen bil og høygravid, så nå er det på tide med lappen!!! ;)

Lenke til kommentar

Det skal nok gå bra, men ikke tenk på hva som gikk galt forrige gang - fokuser på det riktige. :) Se mine forrige innlegg lengre opp. Prøv ikke å bli så veldig oppspilt på at du skal ha oppkjøring, det gjør ting fort litt værre. Nervøsiteten skal være der, men ikke i den grad at prestasjonen svikter (som du selv nevner). Har opplevd det noen ganger, men det gjelder å ta seg sammen på dette området.

 

Selv kjørte jeg en bil jeg aldri hadde prøvd før under oppkjøringen, og hadde da tre kjøretimer før oppkjøringen - da jeg ønsket å bli kjent med bilen. Etter noen runder rundt oppkjøringsområdet med bilen, følte jeg at jeg ikke trengte så altfor mye tid med bilen - men heller med den ukjente trafikken (Hønefoss). Som person lærer jeg håndtering av saker og ting fort, trenger f.eks. å kjenne hvor gripepunktet (clutch) på bilen er - så går resten som hånd i hanske. Dette var da en X3 diesel-utgave, forholdsvis stor bil enn det jeg er vant med.

 

Lykke til.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...