Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bestod førerprøven 19.mai på Hamar. Hadde verdens enkleste rute, med en sensor som ikke var kjent i byen i det hele tatt. Vi kjørte omtrent bare landevei, med litt e6 og bykjøring mot slutten. På landeveien ble sensor usikker på hvor vi skulle, så vi måtte stoppe bilen å ringe vegvesnet. Utrolig morsom oppkjøring.. Jeg hadde en 2'er feil, da han mente jeg ikke trengte å følge regelen om stopp i 3sekunder ved et åttekantet stoppskilt, så slavisk. merkelig å få toer feil på akkurat det, ettersom jeg kjørte i 80 km/t i en 60-sone i over 2 minutter. Dette var ikke sensor klar over, sa han. Fikk heller ikke feil da jeg ikke stoppet for en dame med en barnevogn. Merkelig tur, med merkelig sensor.

Lenke til kommentar
Jeg bestod førerprøven 19.mai på Hamar. Hadde verdens enkleste rute, med en sensor som ikke var kjent i byen i det hele tatt. Vi kjørte omtrent bare landevei, med litt e6 og bykjøring mot slutten. På landeveien ble sensor usikker på hvor vi skulle, så vi måtte stoppe bilen å ringe vegvesnet. Utrolig morsom oppkjøring.. Jeg hadde en 2'er feil, da han mente jeg ikke trengte å følge regelen om stopp i 3sekunder ved et åttekantet stoppskilt, så slavisk. merkelig å få toer feil på akkurat det, ettersom jeg kjørte i 80 km/t i en 60-sone i over 2 minutter. Dette var ikke sensor klar over, sa han. Fikk heller ikke feil da jeg ikke stoppet for en dame med en barnevogn. Merkelig tur, med merkelig sensor.

Flaks med sensor da :p

Lenke til kommentar

Jeg bestod nå om torsdagen :)

Fikk 2 feil:

- Kunne ha lagt meg litt lengre til høyre i et kryss når jeg venta

- Var litt usikker på om det var et "opphevelsesskilt" etter et "anbefalt fartsgrense gjennom svingen" så jeg holdt 30 et par hundre meter etter svingen.. Var fartsgrense 50

Men den værste var at jeg glemte å skru på lysa før jeg kjørte og oppdaga det ikke før etter 5 min, men sensoren va grei og bevnte ikke noe mer om det siden jeg oppdaga det og sa det til han.. :p

Det viktigste er å være rolig og ta alt med ro. Ikke stress og bevis han/hun at du mestrer bilen og får med deg trafikkbildet, uten å være en sinke i trafikken :)

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Jeg har oppkjøring fra Billingstad om ikke alt for lenge. Er det noen spesielle kryss eller steder i Asker/Bærum som man bør være obs på, eller andre ting? Jeg har kjørt lite i det området og er ikke kjent noe særlig annet enn på E18... :ermm:

Lenke til kommentar
Før fikk man jo moped, snøscooter og traktor lappen sammen med bil..

Men nå må man ta lappen på snøscooter... Ikke lenge til man må ta lappen på gressklipper tenker jeg :p

Man får faktisk kjøre traktor opp til 3,5 tonn, og moped klasse M, men kunn i Norge, men det står bare ikkje på førerkortet ;)

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.

5. Klasse M kode 147.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

Edit: skal ha oppkjøring på bil i morgen :)

Endret av Bobby1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...