Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Eg har oppkjøring i morgen faktisk.

begynner og kjenen nervene litt allerede nå.

 

klarte den kjøre examen med kjøre læreren bra, var 3 ting han bemerket seg som var: eg stoppet ikkje for en fotgjenger som stod og ventet og skulle over veien, ble litt tull med giren tok den i revers og første giret når eg kjørte i 70^^ og litt lite teingvining i byn.

men ellers var et bra.

 

Er det håp tror dere?

 

men eg har ikkje hatt noe teknisk på bilen, får eg det på oppkjøringen? kan ingenting om det :S

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
klarte den kjøre examen med kjøre læreren bra, var 3 ting han bemerket seg som var: eg stoppet ikkje for en fotgjenger som stod og ventet og skulle over veien

Du klarte den ikke bra om du ikke stoppet for en fotgjenger.

Å sette bilen i revers og 1. gir i 70km/t, samt lite tegngiving, er heller ikke noe som får sensoren til å klappe i hendene.

Lenke til kommentar
hehe.. er fult klar over at det ikkje er bra og gjøre slikt.

men men, får håpe det ikkje sjer slikt i morgen.

 

men har det noe og si om eg kjører i 70-80 i 4 gir eller 5 gir?

vill helst holde meg unna 5 gir.

 

Altså, jeg syns ikke folk som er "redd" for å bruke deler av bilen eller liknende, fortjener lappen.

Kommer helt ann på bilen om du kan ligge i 70-80 i 4 gir, men sensor vil se hvordan du bruker bilen.

 

Imo, så skal ikke folk som er helt trygge på å kjøre en bil, få lappen.

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke du, EvenruD, har rett i det du sier. At folk som ikke er helt trygge på å kjøre bil ikke fortjener lappen. Det tar flere år før en sjåfør virkelig blir trygg bak rattet.

 

Kanskje jeg ikke har det, men det er nå min mening :)

 

Kjenner fler som ikke er helt sikre på hva de gjør når de kjører, og det har ofte skapt farlige situasjoner og irritasjon blant medtrafikkanter.

 

For å ta opp det med giring igjen:

 

Jeg mener man får to ulike kjørestiler med 4. gir og 5. gir. Om man har en variert fart på svingete vei er 4. greit. Er det lange strektninger med jevn fart er 5. greit.

 

Enig der. Men syns det varierer veldig mye fra bil til bil.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Det er en forskjell på å ikke vite hva man gjør og det å føle seg 100 % trygg. Jeg vet jeg er flink til å kjøre, men hvis det feks er fryktelig uvær ute unngår jeg å kjøre bil, nettopp fordi jeg er såpass fersk sjåfør og ikke har erfart det før. Fortjener jeg ikke lappen av den grunn?

Lenke til kommentar
Det er en forskjell på å ikke vite hva man gjør og det å føle seg 100 % trygg. Jeg vet jeg er flink til å kjøre, men hvis det feks er fryktelig uvær ute unngår jeg å kjøre bil, nettopp fordi jeg er såpass fersk sjåfør og ikke har erfart det før. Fortjener jeg ikke lappen av den grunn?

 

Da har jeg nok formulert meg litt feil. Mente å si det slik du nevner i starten der.

Lenke til kommentar
Korleis skal du då lære å køyre i uvêr?

Det lærer man ved å kjøre i uvær, men det er viktig å merke seg at det er en fordel å ha kjørt mye under vanlige forhold likevel, for da har man et mye bedre grunnlag.

Selvsagt må jo en gang være den første.

Endret av Mikachu
Lenke til kommentar

At man ikke liker å kjøre/ikke er trygg på å kjøre i uvær betyr ikke at man ikke klarer å kjøre i uvær.

 

Selvsagt må jo en gang være den første.

Første gang jeg hadde bil etter å ha kjørt opp var det uvær. Var ikke værre enn å kjøre litt saktere i grunn. Har man en fart som gjør at bremsestrekningen er kortere enn sikta går det egentlig helt fint. :)

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Det er fordi ein har for få køyretimar fordi timane er for dyre, men sjølvsagt er det mykje ein ikkje lærer. Akkurat no står ein bil eg lånar i ei rundkøyring med flatt batteri og når eg sat i bilen vart eg skitnervøs for eg ikkje visste kva eg skulle gjere, men eg får hjelp frå litt meir erfarne sjåførar med å løyse problemet. Uvêr er ein ting du bør vere trygg på fordi det er ofte uvêr, t.d. på oppkøyringa mi var det eit voldsomt uvêr.

 

Altså, erfaring er viktig og det får ein kun på ein måte. Ingen er perfekte sjåførar, men ein bør kunne køyre i uvêr og i femte gir når ein får lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...