Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

jeg har da faktisk strøket hele to ganger på billingstad.

den første gangen ble jeg dritnervøs og kjørte som en dass. andre gangen kjørte jeg ganske bra, men kom til et ganske stort lyskryss som var ute av drift og dermed med vikeplikt. sensor ber meg kjøre til venstre, og dermed har jeg vikeplikt for alle. i det jeg prøver å snike meg fram for å få bedre sikt, tråkker sensor på bremsen fordi han mener jeg kommer for langt inn i krysset. bittert.

siste gangen kjørte jeg en behagelig rute, mye landevei og tettbygd strøk. jeg tror jeg hadde tre toerfeil, blant annet glemte jeg å se til høyre da jeg skulle inn på forkjørsvei. men jeg stod fordi sensor mente observasjonen min var så bra. så nå er alt i orden:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg velger å tolke den der som

"GLEMTE å se til høyre?!" *sjokkert og skuffet*

JA, det gjorde jeg faktisk:p jeg tenkte ikke på at det kan komme biler som holder på å kjøre forbi, for det har faktisk aldri kjørelæreren min bemerket når vi har øvd. men jeg skjønner jo nå at det egentlig er en ganske så grov feil.

tror for øvrig jeg redda meg på å klare å holde en samtale i gang med sensor, snakka om snø og salat og sånn. bare å værra folkelig så går det bra:)

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring i dag, og strøk med glans kan man vel si. Var ikke nervøs i det hele tatt, men likevel gikk det rett vest. Fikk først landeveiskjøring, deretter bykjøring. Rett etter at jeg hadde kjørt ut av biltilsynet (ca. 5 min etter start) skulle jeg til høyre i en rundkjøring, og selvsagt måtte sensor bråstoppe fordi en bil hadde sneket seg inn uten at jeg hadde observert det. Jeg overholdt ikke vikeplikten, så der dreit jeg på draget. Sensor sa "vi vet vel begge hva dette betyr, vil du fortsette kjøringen eller skal vi bare snu?". Jeg bestemte meg for å kjøre videre selv om løpet var kjørt der og da. Ellers var de resterende 40 minuttene så og si feilfrie. Kjipt, flaut og bortkastet. *Slår seg selv*. Går det an???

Lenke til kommentar
Hadde oppkjøring i dag, og strøk med glans kan man vel si. Var ikke nervøs i det hele tatt, men likevel gikk det rett vest. Fikk først landeveiskjøring, deretter bykjøring. Rett etter at jeg hadde kjørt ut av biltilsynet (ca. 5 min etter start) skulle jeg til høyre i en rundkjøring, og selvsagt måtte sensor bråstoppe fordi en bil hadde sneket seg inn uten at jeg hadde observert det. Jeg overholdt ikke vikeplikten, så der dreit jeg på draget. Sensor sa "vi vet vel begge hva dette betyr, vil du fortsette kjøringen eller skal vi bare snu?". Jeg bestemte meg for å kjøre videre selv om løpet var kjørt der og da. Ellers var de resterende 40 minuttene så og si feilfrie. Kjipt, flaut og bortkastet. *Slår seg selv*. Går det an???

 

Føler med deg sjef, dette greier du veldig fint neste gang :)

Lenke til kommentar

Gratulerer!

 

Men jeg sliter litt for tiden. Har hatt en del kjøretimer nå, begynner nok å nærme seg rundt 15. Allikevel komme jeg ikke videre. Læreren min mener jeg ikke er forutseende nok, og ikke skaper nok flyt i trafikken. Jeg kjører helt fint og alt slikt, læreren min bremser meg aldri. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan bli bedre på nettopp dette? Prøver å være så varsom som mulig inn mot situasjoner, men da mister jeg liksom bare flyten og må stoppe.

 

Har ikke muligheten til å øvelseskjøre hjemme, siden jeg bor alene.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Alltid se framover i trafikken, og bruk speilene mye. Prøv å lag deg et bilde av trafikken foran deg.

 

Føler at jeg har ganske god flyt når jeg kjører, men regner med at det er noe som kommer med tiden.

Når du skal inn i en rundkjøring, kan du starte med å sette på blinklys 100m før krysset, og evt sørg for at du slipper å gire inne i rundkjøringen. Dermed kan du konse mer på å få oversikt over trafikken, og du kan også lettere ta luker.

Prøv også å få med deg om bilen blinker inn eller ut av rundkjøringen, på den måten slipper du unødvendige stopp.

 

Vet ikke helt om dette var til stor hjelp, men ihvertfall det jeg tenkte på da jeg terpa på flyt i trafikken.

Lenke til kommentar

Det handler om å gjøre seg klar. Hvis du skal inn i et lyskryss så ta å gir ned tidlig så du slipper å tulle med dette i lyskrysset. Skaff deg oversikt over trafikkbildet og vær klar til å kjøre når det er din tur. Gripepunktet er en fin ting. Altså at clutchen holdes akkurat nok oppe til at bilen er klar til å kjøre når det er klart.

Å senke farten så mye at man får med seg det som er nødvendig er smart. Kommuniser med dine medtrafikanter og gi klare tegn.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

noen som nettopp har hatt, eller skal ha, oppkjøring med buss eller lastebil/semi i nærmeste fremtid??

 

Hadde hvert fint å vite hvordan oppkjøringen er nå til dags, da jeg selv skal ta buss i løpet av året(dvs må ha den inne 1. oktober da det kommer nye regler på dette)

 

 

tenker i hovedsak i rogalands området, men der alltid kjekt å få høre erfaringer fra andre steder i landet også :p

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvilke oppkjøringsruter som er vanlige i Oslo? Hørt at det er vanlig å kjøre til Lillestrøm/Lørenskog og tilbake igjen, noen kan bekrefte dette? Andre ruter? Og hvis man ønsker å kjøre opp utenfor Oslo, hvilke steder/byer kan være greie å ta prøven i?

 

Vet ikke om det akkurat er utenfor Oslo, men jeg kjørte opp på Gjøvik grunnet lang kø i Drøbak.

Kan ikke forestille meg en lettere oppkjøring, 2min tettbebygd strøk - resten landeveg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...