Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[..]

1. Men så kom jeg til et t-kryss hvor jeg skulle kjøre inn til høyre. Bestemte meg for å vente med å kjøre inn fordi jeg var usikker på om bussen som kom mot meg i andre kjørefelt kjørte sakte nok til at jeg kunne komme meg inn før den passerte (bedre å få en mindre feil, som man kan få maks 15 av, enn å få en seriøs feil ved å kjøre når det ikke er trygt).

 

2. Når den hadde passert skulle jeg akkurat til å svinge inn til høyre når en bil kom ut fra sideveien jeg skulle inn i, og brøt vikeplikten sin ved å kjøre forbi meg og videre på veien.

 

3. Når den hadde kjørt slapp jeg først håndbrekket og fortsatte som normalt inn i sideveien. Men hele situasjonen var tydeligvis alvorlig nok til å være en alvorlig feil på utilbørlig nøling. Falte meg ikke inn der og da at jeg hadde feilet, tenkte bare for meg selv at hvis sensoren følte for å være ekstra streng, så hadde jeg fått en mindre feil. Men neida.

 

Oppdatert situasjonsbilde:

 

28mifdj.png

1. Denne er grei, her gjorde du alt riktig (ihvertfall så langt jeg kan skjønne).

2. Her kunne du ha kjørt med en gang, men du visste ikke hvor vedkommende skulle hen (du er også redd for å bli påkjørt), og du stolte ikke på at vedkommende skulle overholde vikeplikten sin, og derfor så ventet du?

3. Litt mer frempå neste gang (som du allerede har skjønt selv), så bidrar du til bedre trafikkavvikling.

 

I slike tilfeller som over, når man ikke stoler på at vedkommende vil stoppe eller ej (fordi han/hun kanskje kommer for fort etter forholdene), må man se på hvordan vedkommende kjører, og hvordan farten tilpasses.

 

Samt, det er smart å prøve og få blikkontakt med vedkommende for å se om han/hun har sett deg / ser at du kommer.

 

Sensoren kan nok ha vært unødig firkantet her ja, for om man stoler blindt på at folk skal overholde vikeplikten sin, blir man før eller senere påkjørt...

 

EDIT: (Forvent å bli påkjørt, overalt, da er det større sjanse for at du overlever..)

EDIT: Slo ikke den grønne bilen på blinklys, så du ble klar over at du kunne ha kjørt med en gang?

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Ser nå at jeg kanskje ikke har presisert at bilen kjørte til høyre, altså forbi fronten på min bil og videre på filen jeg originalt befant meg i. Her er en illustrasjon som viser hva som skjer rett etter at bussen har passert:

 

post-210521-0-09486500-1336053351_thumb.png

 

Bussen har passert, og en bil dukker opp i sideveien. Den har ikke blinklys på, men jeg ser at sjåføren skal svinge til høyre (ellers hadde han plassert seg mer til venstre).

Fikk ikke øyekontakt med gamlingen i den andre bilen de få sekundene det var mulig.

 

edit: De mørkegrønne krusedullene og firkanten er et hus og noen busker som illustrerer at det er et lukket kryss.

Endret av Bunnskrap
Lenke til kommentar

Er hans versjon vi hører.

Det er jeg selvsagt klar over, jeg går utifra at han har vært ærlig.

 

Når det er sagt, jeg har hørt om sensorer som har strøket kjøreskoleelever på enda dårligere grunnlag, enn det som er kommet frem i innleggene over (og da fra en pålitelig kilde).

Lenke til kommentar

Er hans versjon vi hører.

 

Hadde jeg gjort noe ekstremt dumt i trafikken og strøket, hadde jeg ikke kommet hit for å endre på historien for å se bedre ut, da hadde jeg bare droppet å poste. Fra sensoren sitt perspektiv var nok grunnlaget for å stryke meg at en ulovlig situasjon oppstod som følge av noe jeg gjorde (selv om det jeg gjorde var helt legitimt). Kan se for meg at versjonen til han som brøt vikeplikten hadde vært at han så at det stod en bil fra en kjøreskole der han lett kunne peise forbi.

Lenke til kommentar

Er hans versjon vi hører.

[..] Kan se for meg at versjonen til han som brøt vikeplikten hadde vært at han så at det stod en bil fra en kjøreskole der han lett kunne peise forbi.

Nei, jeg vil heller si det er slik at man blir skeptisk (for å sette det litt på spissen), når man møter enten kjøreskolebiler eller biler med en rød 'L' bakpå. Man blir nemlig litt nervøs, fordi man forventer at de kan finne på alt mulig rart.

 

Så å peise på er noe (jeg tror) de aller færreste ville gjort, i en slik situasjon.

 

Jeg tror heller han ikke fikk med seg at han hadde vikeplikt, og derfor bare kjørte.

Lenke til kommentar

Nja. Har opplevd både at folk tar det rolig i nærheten av meg da elever er mer uberegnelige og uforutsigbare enn erfarne bilister, samt blinker med frontlyktene for å signalisere at de vil la meg kjøre f eks, og at folk bare utnytter at det sitter en person bak rattet som ikke er like flink å lese trafikkmønster, kjenner godt til diverse veier og ikke er like frampå og aggressive. Det er kanskje en litt annen kjørekultur her nede.

 

Tviler veldig sterkt på at han ikke visste at han hadde vikeplikt. Man har nesten alltid vikeplikt når man skal ut på en større vei (selvsagt litt annerledes dersom det er trafikklys i krysset), og hvis han ikke er klar over dette er det merkelig at han enda har sertifikatet.

Lenke til kommentar

Nja. Har opplevd både at folk tar det rolig i nærheten av meg da elever er mer uberegnelige og uforutsigbare enn erfarne bilister, samt blinker med frontlyktene for å signalisere at de vil la meg kjøre f eks, og at folk bare utnytter at det sitter en person bak rattet som ikke er like flink å lese trafikkmønster, kjenner godt til diverse veier og ikke er like frampå og aggressive. Det er kanskje en litt annen kjørekultur her nede.

 

Tviler veldig sterkt på at han ikke visste at han hadde vikeplikt. Man har nesten alltid vikeplikt når man skal ut på en større vei (selvsagt litt annerledes dersom det er trafikklys i krysset), og hvis han ikke er klar over dette er det merkelig at han enda har sertifikatet.

 

Det mest positive med UK er at de har L foran også. Jeg tror mange unge ville hatt nytte av det i Norge. Kjørte med det selv i starten, men har ikke behov for det lenger.

Lenke til kommentar

Jeg har Oppkjøring i morgen 13:50!. Jeg er veldig nervøs men samt gleder meg også. Skal ta det på Risløkka i Oslo.. Noen tips please??!?!? :(((

Okkuper hode og kropp, så du ikke går å tenker på det. Da blir du bare enda mer nervøs (jeg ser du er på god veg, allerede!).

 

Optimalt burde du hatt en "oppvarmingstime" - med samme bilen, rett før du har oppkjøringen, det hjelper veldig.

Lenke til kommentar

Jeg har Oppkjøring i morgen 13:50!. Jeg er veldig nervøs men samt gleder meg også. Skal ta det på Risløkka i Oslo.. Noen tips please??!?!? :(((

 

Full konsentrasjon i 45 min så du nesten blir utslitt.

 

Skulle gjerne sagt at det ikke er noe å være nevøs for, men ser ikke helt poenget med det ettersom du sikkert kommer til å være pissnervøs uansett. Men det jeg kan si deg er at du sansynligvis som meg og mange andre blir rolig så fort sensor setter seg i bilen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips folkens, dette forumet har hjulpet meg gaaaanske mye!. Er som de fleste sier, var ganske nervøs på førsten, men da jeg satt der med sensoren så gikk det bort med en gang. Er bare å ta det rolig, følge godt med, følge reglene. Bestod med glansssss !! :D:D sykt deilig følelse da hun sa at jeg bestod <333.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips folkens, dette forumet har hjulpet meg gaaaanske mye!. Er som de fleste sier, var ganske nervøs på førsten, men da jeg satt der med sensoren så gikk det bort med en gang. Er bare å ta det rolig, følge godt med, følge reglene. Bestod med glansssss !! :D:D sykt deilig følelse da hun sa at jeg bestod <333.

Gratulerer :) Hvordan rute fikk du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...