Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var siste kjøretur før eksamen i morgen overstått. Det gikk egentlig som alltid, helt smurt. Føler meg faktisk mye tryggere denne gangen enn sist gang jeg skulle ha oppkjøring, så er ikke så nervøs lenger.

 

Tror kanskje det er et bra tips å kjøre forsiktig, forberede deg mentalt på vanskelige situasjoner, og huske å puste. Sist oppkjøring kjørte jeg feil, traff nesten grøfta osv. Dette gjorde at jeg ble stressa og kjørte en del dårligere enn jeg ville gjort. Selvsagt er ikke dette noen fullverdig unskyldning, og jeg var nok ikke helt klar, men en tabbe leder ofte til flere tabber. Så husk at hvis noe gale skjer, trekk pusten godt, si til deg selv at dette går bra, og kjør videre. Ikke la en feil velte deg.

 

Ønsker meg selv lykke til i morgen ;) Og om det ikke skulle gå, så er det ikke verdens undergang ;) Bare jævlig surt :p

Lenke til kommentar

Lykke til, dere som skal kjøre opp. :)

 

Tenkte kanskje jeg skulle dele min erfaring med oppkjøringen for omlag et halvt år siden. Jeg var sånn halvveis nervøs da vi satte i gang og kjørte av gårde, men ikke så aller verst. Kortet med "spørsmål" jeg trakk var at jeg skulle bremse med bilen i fart, så det var selvfølgelig ikke noe problem. :p Alt gikk fint inntil jeg skulle svinge inn på en smal grusvei. Svingen jeg tok ble litt snever, slik at sensor slang seg over og dro i rattet. Det viste seg at jeg hadde retning mot et stort hull som garantert hadde gjort store skader på bilen. :p Jeg mistet litt motet etter den hendelsen, men vi kjørte videre. Jeg besto heldigvis, sensor nevnte ikke en gang hendelsen på arket han ga meg :)

 

 

EDIT: Moralen må være at du trenger ikke gi opp selv om du gjør en feil. Det er ikke sikkert feilen du gjør er så grov som du selv tror.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

:D

 

Bestod i dag! Jeg kjørte opp i Trondheim, og for de som lurer så kjørte jeg rute 21. Fikk sikkerhetskontroll-kort nr.3, nødtrekant og refleksvest. Den går opp til Moholt, innover mot Jonsvatnet, nærmest rundt Jonsvatnet også gjennom Nardo og tilbake en liten tur på E6 og tilslutt Trondheim Trafikkstasjon.

Av nevneverdige feil, så fikk jeg beskjed om å sette ned farten ved et gangfelt på Dragvoll. Her var det en hekk, dårlig sikt, og sikkert en masse studenter som springer rundt, så ikke så dumt med litt senket fart. Ellers skulle jeg parkere (rygge inn) ved "høyblokka" på Nardo, kunne ha retta opp litt tidligere, var litt nærme å treffe en bil som allerede sto parkert.

På arket mitt står det: (ikke for å skryte altså... :blush: )

At kjøremåten er sikker og tar hensyn til miljø og andres behov. For det meste (?) bra fartstilpassning, og bra kjøretøysbehandling.

 

Må (som alle andre) takke for en fantastisk tråd med mange tips og ønske alle dere som skal kjøre opp i framtiden, lykke til!

Lenke til kommentar

Da var oppkjøringen unnagjort for andre gang, og denne gangen klarte jeg det! Kjørte rute R6 (ifølge papiret det stod bestått på). Dette var rundt i sentrum, tjensvoll, ullanhaug og generelt sett i byn og litt rundt. Herlig rute, da dette er det jeg har øvd mest på.

 

Første kryss ut av trafikkstasjonen brøyt jeg vikeplikten, men ellers gikk det smurt, så sensoren sa at helhetlig gikk det bra. Nettopp kjørt ALENE til Biltema å kjøpt meg ny CD-spiller til bilen. Herlig følelse å kjøre alene!:D

Lenke til kommentar

Jeg fikk på første oppkjøring at jeg måtte vise hvordan alle lys fungerte. I tillegg til varmeannlegg og fjerning av dugg.

 

Andre gangen fikk jeg å sjekke hvor mye henger-vekt, totalvekt og nyttelast bilen kunne ha. Måtte også sjekke hvor mange passasjerer bilen kunne ha. Alt dette stod i vognkortet.

Lenke til kommentar

Jeg måtte teste at bremsekraftforsterkeren fungerte.

 

For de som ikke vet hvordan det gjøres: La motoren være avslått, pump med bremsepedalen 5-6 ganger slik at den blir hard å tråkke inn.

 

Hold bremsen inne mens du skrur på tenninga, når motoren starter vil pedalen gli innover en del. Da vet du at bremsekraftforsterkeren fungerer.

 

Det er et "luftkammer" som åpner noen ventiler når motoren starter, og derfor glir bremsen lengre inn når trykket blir mindre.

 

Litt vanskelig å forklare, men anbefaler å teste det ut selv :)

Lenke til kommentar

Kan være lurt å ha i bakhode at rutene ofte er laget for en grunn.

Ruten har et skiltkart som sensor har som er alle viktige skilt denne ruten har.

 

Når han sier kjør rett frem så er det nok et stoppskilt eller en innkjøring forbudtskilt forran et sted så vil han/hun se at du ser dette selv.

Ingen ruter er tilfeldige og alle har "hinder"

Man burde være forbredt på det.

 

Kommentar til TRD4U, jeg kjører på dragvoll hver dag, det gangfeltet som kommer ut mitt i en hekk må du alltid huske på å senke farten for ja.

3/10 ganger må jeg bråbremse selv etter at jeg har senket farten betraktelig da det kommer stressede studenter som er for sent ute løpende over.

Endret av War
Lenke til kommentar
Har oppkjøring neste uke, bare lurer på hvilke spørsmål man kan få på sikkerhetssjekken? Rams gjerne opp spørsmål og svar:)

 

Kjørelæreren vil nok gå igjennom alle spørsmålene du kan få på sikkerthetskjekken rett før sensor kommer. Tror dette er vanlig, da min og andre bekjentes kjørelærere gjorde dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Kjørelæreren vil nok gå igjennom alle spørsmålene du kan få på sikkerthetskjekken rett før sensor kommer. Tror dette er vanlig, da min og andre bekjentes kjørelærere gjorde dette.

Jeg gjorde også dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...