nomore Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Litt feil topic, men prøver Har en pc stående i bilen, med eget utviklet system. Men i det siste har eg fått mer og mer behov for å sjekke status på tenning, ryggelys og håndbrekk. Å hente signalet er ikke noe problem. Alt ligger klart. Men eg tviler sterkt på at det bare er å koble 12V rett inn på parallell-porten(som eg vil tro er enklest å lese av). Noen som har tips til krets, eller byggesett? Alle tips leses med stor takknemmelighet Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Alt etter som hva slags type bil du har så har du enten ODB-I eller ODB-II. Har du den sist nevnte, kan du faktisk hente inn data bortimot et sekkund etter real time PLuggen for å koble seg på ODB'n er forkskjellig i fra merke til merke, og det eneste man trenger da er et diagnostisk programm på PC'n. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Ja, eg kjenner til ODB, men eg klarer ikke å finne ut om bilen har det eller ikke. Eg har snakket med forhandler, og de sier den har tilkobling til pc, men de vet ikke hvilken type. Eg har sett på disse elkam odb tilkoblingene, og denne ser ikke ut til å passe. Det er en mitsubitshi spacewagon fra 1997, og eg har funnet en tilkoblingskontakt i sikringsboksen i motorrommet. Men den ligner ikke på odb kontakt. Så for å gjøre en kort historie lang, tenkte eg å bare koble til disse tre som eg trenger mest, hastighet får eg fra gps'en(men eg skulle gjerne hatt bilens målte hastighet). Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) ODB kontaktene er som sagt forskjellige på de forskjellige biltypene. Min bil, en BMW, har en rund plugg, mens andre biler har fks en plugg som ligner på en printer port. Men, ligger pluggen inne i motor rommet, er det kun ODB-I du har. Et av kravene til ODB-II er at kontakten er tilgjengelig i fra førerstolen! EDIT: Selv om du har GPS målt hastighet, er det "skummelt" å ta utgangspunkt i den. Den måler distansen du har flyttet deg i rett linje mellom to punkter og avgir hastigheten etter det. Normalt sett er ikke det et problem, men på svingete vei... (Så kommer det jo ann på hvor fort GPS'n din oppdaterer seg). Endret 10. september 2005 av Crinos Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Fant en plugg i dag, etter å ha fjernet høytaleren til et gammelt nokia hf sett. Den ser akkurat ut som den skal, i forhold til alle bildene eg har sett om emnet, og den befant seg rett ved siden av sikringsboksen under førersetet. Bekrefter og garanterer dette at det er ODB-II? Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Mye tyder på at det kan være ODB-II ja. Uten å si noe for sikkert selvsagt. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Hei. Det er en OBD-2 plugg på bildet. Elektronikkbladet ELEKTOR hadde en artikkel om en slik for en stund siden. Den er å få kjøpt i "byggesett". Vær oppmerksom på at kalbel ikke følger med i komponentsettet og må kjøpes separat. Sjekk disse linkene: http://www.elektor-electronics.co.uk/Defau...&ProductID=2582 http://www.elektor-electronics.co.uk/Defau...&ProductID=2581 Om du trenger kopi av artikkelen så kan jeg scanne den for deg, dend PM. Good Luck Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/ bygde denne for en jeg kjenner, og den funka helt fint ikke vanskelig å bygge om du får etset kretskort, og alt du trenger får du tak i på elfa.se (vet ikke om plug til bil da? den kjøpe jeg ikke da han hadde) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå