Gå til innhold

Harddiskløsning til VIA minipc

Sebaldus

Anbefalte innlegg

Kjøpte en slik PC her på bruktmarkedet:

Aeon

Planen er å bruke den som kartplotter i båt da den tar 12 volt direkte, er vifteløs og meget kompakt. CPU holder i lange baner til dette bruket.

Utfordringen er at det ikke fulgte med noen harddisk. Man kan bruke CF kort som harddisk, men dette blir vel dyrt ettersom 1 GB ikke er nok.

Har kjøpt meg en 40Gb Samsung 2.5 harddisk som jeg vil bruke. Mangler den HDD tilbehøret beskrevet i PDFen på nettsiden. Sitter da altså igjen med en 2.5 harddisk samt en connector for 44 pins bærbar flatkabel på pcen. Problemet er at jeg ikke får tak i en slik kabel. Fant en på ebay som jeg antar er rett type:

Ebay

Finner ikke noe sånt i norske nettbutikker og jeg synes den ble ganske dyr fra ebay.

Prøvde også en variant med å sett disken min i et eksternt usb kabinett og boote opp med en usb cdrom. Dette går helt fint fra til pcen skal boote fra harddisken etter at win XP er lagt inn. Da kommer det en blåskjerm med feilmelding om at den ikke finner "boot device"

Hvordan vil dere lagt opp dette? Funnet rett kabel eller finnes det en måte å få usb til å funke? Link til riktig kabel hadde vært topp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...