Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ikke stemme FrP? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Joda men siden du vet at det er Norges Bank som styrer renten så vet du sikkert at regeringens politikk influerer sterkt på deres rentejusteringer.

Det spørs hvor lenge dette varer ettersom AP mener politikere bør få kunne bestemme denne (som det meste annet).

6092982[/snapback]

Det var jo slik tidligere, at Stortinget bestemte rentenivået. Da vi hadde bundet valutakurs mot Ecu, så måtte vi også følge rentenivået til Tyskland (?), og det var for norsk økonomi helt på jordet. Å la nasjonalbanken ta seg av pengepolitikken har vist seg å være et ganske godt og stabilt system. Dersom politikerne igjen skal ta kontroll over rentesettingen, så er dét fullt mulig, men da vil istedet inflasjonen løpe fritt. Så er man like langt..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
FRP vil kutte i trygdene, ergo vil man være en dum trygdet om man stemmer FRP.

 

FRP vil la resultatene styre mer for studentene, ergo må innsatsen være høy, noe som passer dårlig for en slapp student.

 

Om noen av de gruppene stemmer FRP så stemmer de mot sitt egets "beste". Men hvem vet ;)

 

Så nå kan jo du underbygge hvorfor mitt innlegg var lavmål, intil da tar jeg ditt innlegg som lavmål ettersom du ikke tar deg bryet verdt med å fortelle hvorfor du anser det som lavmål.

4818394[/snapback]

 

Mange trygdesnyltere og slappe studenter stemmer Frp. Ergo, er man dum, stemmer man Frp! :!: Jeg er enig i tankegangen din Dotten!

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg ikke stemme FrP?

Fordi FRP vil selge ut arvesølvet som staten helt/delvis eier, bl.a. Statoil, Hydro, Telenor, Statskraft, til norske og utenlandske aksje-spekulanter? Selskaper som hvert år innbetaler milliardbeløp inn i statskassa (fremfor at de havner i skatte-paradiset Bahamas) slik at det kommer oss alle til nytte, vil FRP nå bare skusle bort for evig og alltid.

 

(NTB 13.05.07)

"Frp foreslo i Stortingets innstilling til eierskapsmeldingen i mars i år at staten skal selge seg helt eller delvis ned i 22 norske bedrifter. Blant disse er Telenor, StatoilHydro, Statkraft, SAS og NSB."

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139385

 

FRP vil med sitt forslag få inn 288 milliarder kroner, det kan vel dog sammenlignes med å "pisse i buksa", dvs. godt og varmt med det samme, deretter kaldt og ekkelt! I det lange løp må det da være mye bedre at staten beholder sin styringskontroll og overskudsbedrifter, Statskraft vil jo i all fremtid ha vannkraften vi trenger f.eks.

 

Vanligvis er det pengenød som tvinger personer/stater til å måtte selge unna verdier, men DET er jo ikke tilfelle med Norge.

 

;)

Lenke til kommentar

Jeg er prinsippielt mot at staten helt eller delvis skal eie bedrifter som er i konkurranse med andre bedrifter. Det vil bare føre til korrupsjon og forskjellsbehandling.

 

Og hvor mye er egentlig oljefondet verdt når vi har latt Norge forfalle de siste 30 årene? Er det noen som tror oljefondet holder til å få veiene opp på svensk nivå eller får pusset opp alle offentlige bygg som forfaller?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg ikke stemme FrP?

Fordi FRP vil selge ut arvesølvet som staten helt/delvis eier, bl.a. Statoil, Hydro, Telenor, Statskraft, til norske og utenlandske aksje-spekulanter? Selskaper som hvert år innbetaler milliardbeløp inn i statskassa (fremfor at de havner i skatte-paradiset Bahamas) slik at det kommer oss alle til nytte, vil FRP nå bare skusle bort for evig og alltid.

 

 

8980828[/snapback]

 

Hvem åpnet for ballet...? :whistle:

"Pressemelding

Statoil delprivatiseres

 

Oljeforliket mellom Høyre, Ap, KrF og V fører til en delprivatisering av Statoil, slik Høyre lenge har ønsket, sier Jan Tore sanner. Det er heller ingen begrensninger på ytterligere salg. Salg av andeler i SDØE ble økt i forhold til Regjeringens forslag, noe som vil bidra til verdiskapningen på kontinentalsokkelen, sier Sanner.

"

 

Les så hele artikkelen her , og fortell oss hvor du finner Frp nevnt en eneste gang.... Ap var med på å starte partyet, uansett hva du måtte mene!

Lenke til kommentar
Jeg er prinsippielt mot at staten helt eller delvis skal eie bedrifter som er i konkurranse med andre bedrifter. Det vil bare føre til korrupsjon og forskjellsbehandling.

 

Og hvor mye er egentlig oljefondet verdt når vi har latt Norge forfalle de siste 30 årene? Er det noen som tror oljefondet holder til å få veiene opp på svensk nivå eller får pusset opp alle offentlige bygg som forfaller?

8980926[/snapback]

 

Oljefondet er for å sikre pensjonsutbetalingene til nordmenn i fremtiden.

 

http://www.rorg.no/Temasider/Oljefondet/index.html

 

Vi bruker av avkastningen hvert år i hht. handlingsregelen.

 

FAKTA

Handlingsregelen

Politikerne innførte i 2001 den såkalte handlingsregelen, som en regel for hvor mye oljepenger de skal bruke hvert år.

Hovedideen er at man hvert år skal bruke like mye som avkastningen av oljefondet. Men avkastningen varierer kraftig, og økonomien ville bli ustabil om man skulle variere pengebruken like mye.

Derfor sier handlingsregelen at man skal bruke forventet avkastning. Denne er tallfestet til fire prosent.

 

Hentet fra en artikkel på vg.no

 

Frp er vel eneste store partiet som ikke har skrevet under på handlingsregelen. Dagens regjering er vel også de som har brukt mest, uten at jeg skal påstå det.

Lenke til kommentar
Jeg er prinsippielt mot at staten helt eller delvis skal eie bedrifter som er i konkurranse med andre bedrifter.

8980926[/snapback]

Et litt morsomt paradoks at frp'ere er i mot at staten skal tjene penger, samtidig som Frp alltid er det partiet som foreslår å bruke mest statlige penger i budsjettsammenheng. :)

 

Hvem åpnet for ballet...?  :whistle:

"Pressemelding

Statoil delprivatiseres

 

Oljeforliket mellom Høyre, Ap, KrF og V fører til en delprivatisering av Statoil, slik Høyre lenge har ønsket, sier Jan Tore sanner. Det er heller ingen begrensninger på ytterligere salg. Salg av andeler i SDØE ble økt i forhold til Regjeringens forslag, noe som vil bidra til verdiskapningen på kontinentalsokkelen, sier Sanner.

"

8981176[/snapback]

Det som skjedde var en forsiktig delprivatisering, og hvor staten fortsatt har full kontroll og aksjemajoritet. Frp forslår å redusere eierandeler til 35% dvs. staten kommer til å miste den reelle kontrollen. "Er forskjell på å barbere seg, og å kappe av seg haken" :)

Lenke til kommentar
Jeg er prinsippielt mot at staten helt eller delvis skal eie bedrifter som er i konkurranse med andre bedrifter.

Et litt morsomt paradoks at frp'ere er i mot at staten skal tjene penger, samtidig som Frp alltid er det partiet som foreslår å bruke mest statlige penger i budsjettsammenheng. :)

Er Frp-ere imot at staten skal tjene penger? Det er riktig at Frp foreslår å plusse på enkelte budsjettposter, men totalt ønsker de et mindre offentlig budsjett. Jo lengere du går til venstre på den politiske skalaen, jo mere ønsker de at staten skal kontrollere og jo større er statsbudsjettet.

 

Jeg er mot at Staten skal drive konkurranseutsatt næringsvirksomhet eller være eier eller deleier i det, men jeg aner ikke hva Frp-ere mener om dette.

Det som skjedde var en forsiktig delprivatisering, og hvor staten fortsatt har full kontroll og aksjemajoritet. Frp forslår å redusere eierandeler til 35% dvs. staten kommer til å miste den reelle kontrollen. "Er forskjell på å barbere seg, og å kappe av seg haken"  :)

Hvorfor i alle dager skal staten på denne måten kontrollere bedrifter som er konkurranseutsatte? Jeg mener det er et klart brudd på Eus regler om fri konkurranse og en situasjon hvor politikerne vil være inhabile i næringspolitikken. Men for mange er kanskje det viktigste at man ikke ønsker å bevege seg bort fra kommunismen og slippe løs næringslivet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Oljefondet er for å sikre pensjonsutbetalingene til nordmenn i fremtiden.

Jeg er fullt klar over den kortsiktige planen med oljefondet, men hadde det ikke vært bedre å få en bærekraftig fastlandsindustri vi kunne levd av? Hadde det ikke vært mye mer lønnsomt å investere i forskning, utdanning og infrastrukturen i Norge? Slik det er nå lar man nesten alt forfalle og så setter man penger på bok.

 

Er planen at hele Norge bare skal bli sosialklient når oljen tar slutt?

Lenke til kommentar
Oljefondet er for å sikre pensjonsutbetalingene til nordmenn i fremtiden.

Jeg er fullt klar over den kortsiktige planen med oljefondet, men hadde det ikke vært bedre å få en bærekraftig fastlandsindustri vi kunne levd av? Hadde det ikke vært mye mer lønnsomt å investere i forskning, utdanning og infrastrukturen i Norge? Slik det er nå lar man nesten alt forfalle og så setter man penger på bok.

 

Er planen at hele Norge bare skal bli sosialklient når oljen tar slutt?

8982672[/snapback]

 

 

Norge burde absolutt tatt seg råd til å invistert i forskning, utdanning og infrastrukturen som sagt over. Er bedre å sette litt mindre på bok eitpar år, og få skuler, veier etc opp på skikkelig nivå, som egentlig berre skulle mangle.

Lenke til kommentar

Regner med at selv Frp'ere innser man ikke kan svi av de omtalte 288 miliarder kronene i et javs uten å skape inflasjons-problemer -hvor skal de "oppbevare" pengene i mellomtiden? Er det liksom ok. at Staten via Oljefondet er aksje-eier/investor i tildels usikre utenlandske aksjefond/selskaper, men FY-FY å beholde vår gullkantede aksje-majoritet i den dønn sikre verpehøna Statoil-Hydro? :roll:

Lenke til kommentar
Regner med at selv Frp'ere innser man ikke kan svi av de omtalte 288 miliarder kronene i et javs uten å skape inflasjons-problemer -hvor skal de "oppbevare" pengene i mellomtiden? Er det liksom ok. at Staten via Oljefondet er aksje-eier/investor i tildels usikre utenlandske aksjefond/selskaper, men FY-FY å beholde vår gullkantede aksje-majoritet i den dønn sikre verpehøna Statoil-Hydro?  :roll:
Jeg aner ikke hva Frp-ere måtte mene om denne saken, men jeg ser absolutt en forskjell på et fond drevet at rent komersielle prinsipper kjøper aksjer i et selskap og at Næringsdepartementet eier aksjomajoriteten i bedrifter for å kontrollere dem.
Lenke til kommentar

Av disse 22 bedriftene Frp vil selge ut, sørger Statoil-Hydro alene for et aksjeutbytte for inneværende år på ca. 30 milliarder kroner til felleskassen.

 

Legg for et øyeblikk tilside prinsippene "jeg er imot at staten skal eie komersielle selskaper", så burde man skjønne at det er dårlig butikk å kvitte seg med aksjene staten eier, slik Frp vil.

Lenke til kommentar
Regner med at selv Frp'ere innser man ikke kan svi av de omtalte 288 miliarder kronene i et javs uten å skape inflasjons-problemer

Nå har aldri Frp snakket om å svi av alt i en jafs, så problemstillingen er ikke reell. Hva med et minimum av saklighet i debatten?

Lenke til kommentar
Angående pengebruk så har tyske økonomer uttalt at de ikke forstår hvorfor Norge ikke bruker MER penger, så vet ikke jeg..

8978477[/snapback]

 

Fordi kronen ville blitt mye svakere.

 

Uansett, hvis du er en arbeider (ikke en sjef) bør du ikke stemme Frp.

FRP vil fjerne arbeidsmiljøloven (Hagen har selv uttalt at en av hans største tabber var å stemme ja for arbeidsmiljøloven i 1977(Litt usikker på akkurat hvilket år det var)). Arbeidsmiljøloven bestemmer at du har krav på 5 ukers ferie, krav på 40% ekstra overtidsbetaling, krav på 8 timers arbeidsdag, krav på maks 200 timers overtid i løpet av et år. De vil gjøre lønnsforkandlingene lokale, altså er det ingen vits i landsomdekkende fagforbund. En sjef vil nå stå mye sterkere da han kan presse arbeiderne til å gå med på stadig dårligere vilkår. Lønnen vil stå i ro, mens ting vil bli enda dyrere (pga. økt inflasjon ved mer bruk av oljepenger). Frp vil også gjøre det enklere å sparke og ansette folk som vil åpne for at sjefene kan presse arbeiderne til å gå med på avtalen, eller mister de arbeidet. Arbeiderne mister også sitt viktigste middel, ved at streik nå blir unyttig. De kan også bli presset til å jobbe overtid uten å få ekstra overtidsbetaling. En person som er redd for å miste jobben kan bli nødt til å jobbe fra 8-20 hver dag, med kanskje en ukes ferie!

 

Hvis du er medlem i et fagforbund bør du ikke stemme frp.

Se over

 

Hvis du er pensjonist bør du ikke stemme Frp.

Frp lover og lover at alt skal bli bedre for pensjonister. Tvert imot gjør de alle til minstepensjonister! De vil at det skal være lik pensjon for alle, altså hvis du ikke er en sjef som har opparbeidet deg en personlig formue, må du klare deg med minstepensjon.

 

Hvis du er sjef bør du stemme Frp.

Det vil nå bli mye lettere å behandle arbeiderne som andrerangs mennesker pga. fjerning av arbeidermiljøloven. Du vil øke omsettningen, og så lenge du selger til utlandet vil du gjøre stor forretning (siden vi i Norge vil bli for fattige til å kjøpe så mye).

 

Hvis du er rik bør du stemme Frp.

Frp er for flat skatt, altså hvis du har en dårlig lønnet jobb må du kanskje betale 60% i skatt. Hvis du er rik må du kanskje betale 4 %. I tillegg kommer sykehusregning, skoleregning og alt annet som før har vært gratis. Pga. at Frp vil privatisere, slik at slikt koster penger, istedenfor at du betaler det du har råd til gjennom skattepenger. Dermed vil arbeideren kanskje bruke 20% ekstra på det, mens han rike mest sannsynligvis ikke vil betale 1& en gang.

 

Det var de punktene jeg kom på i farta. Fortsatt intressert i å stemme Frp?

Lenke til kommentar
FRP vil fjerne arbeidsmiljøloven

Nei, det vil de ikke. Vennligst la være å spre feilinformasjon om Frp.

 

Frp vil også gjøre det enklere å sparke og ansette folk

Det blir mindre risikabelt å ansette folk, og dermed blir det lettere å få jobb.

 

Hvis du er pensjonist bør du ikke stemme Frp.

Det stemmer ikke.

 

Frp lover og lover at alt skal bli bedre for pensjonister. Tvert imot gjør de alle til minstepensjonister!

Nei, nå er du uærlig igjen, og tar ikke med det som faktisk er Frps politikk på området.

 

Hvis du er sjef bør du stemme Frp.

Det vil nå bli mye lettere å behandle arbeiderne som andrerangs mennesker pga. fjerning av arbeidermiljøloven.

Dette er altså feil. Vennligst kutt ut feilinformasjonen.

 

Du vil øke omsettningen

Hvilket betyr at man kan utvide, og da trenger man flere ansatte.

 

Hvis du er rik bør du stemme Frp.

Frp er for flat skatt, altså hvis du har en dårlig lønnet jobb må du kanskje betale 60% i skatt.

Feil. Flat skatt vil være på et lavere nivå enn i dag.

 

Hvis du er rik må du kanskje betale 4 %.

:lol:

 

Vet du i det hele tatt hva "flat skatt" går ut på? Ærlig talt, men dette blir for dumt.

 

I tillegg kommer sykehusregning, skoleregning og alt annet som før har vært gratis.

Ingenting er gratis. Alt dette koster penger. Ikke vet du hva flat skatt er, og du vet heller ikke at ingenting er gratis?

 

Det var de punktene jeg kom på i farta. Fortsatt intressert i å stemme Frp?

9007809[/snapback]

Hvis man baserer seg på din feilinformasjon når man avgjør om man vil stemme på Frp eller ikke så bør man skamme seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...