Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ikke stemme FrP? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Dette vil jo i de meste tilfeller stride mot deres religion. Moseloven sier klart ifra at den mann som har samkvem med en annen mann skal steines.

Moseloven sier mye rart. Det er mye bibelen forbyr som mange kristne ignorerer eller "tolker bort". Hva som tolkes bort varierer fra kristen til kristen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rasisme, for ordens skyld, er et begrep der religion faktisk kan hentes inn helt uproblematisk. Nettopp fordi rasisme handler om en etnisk opprinnelses overlegenhet i forhold til sin egen, så blir ofte kultur, samfunn og religion dratt inn som 'bevismateriale' for intellekt.

 

Noe abstrakt dog, siden Frp ikke bruker muslimers kultur, religion og samfunn som beviser for at vi som hvite nordmenn er overlegen dem... men kun for at vi skal ikke skal integrere noe særlig med muslimer + eventuelt høyne satsen på politi i Norge.

 

Argumentene er dog akkurat de samme. Peking på Islam som en farlig og primitiv religion, peking på samfunn og sammenligner det med vesten, enkelte hendelser og enkelte muslimers holdninger osv osv.

 

Nå har Frp en nokså brun fortid likevel, selv om det nok hører fortiden til. Vi kjenner jo dette utifra Anders Langes tid der han både støttet fascisme og andre høyreekstreme retninger i Europa samt apartheidregimet i Sør-Afrika(som de også fikk pengestøtte fra for å opprettholde partiet). Uansett hva man sier, så er jo røttene til Frp rasistisk derfor og hovedgrunnen til den strenge innvandringspolitikken til å begynne med. Selv om den strenge innvandringspolitikken selvsagt bygger på andre ting den dag i dag.

 

Det må selvsagt være lov å kritisere innvandring og å peke på statistikk uten å bli stemplet som rasist, og Frp tar i følge partiprogrammet deres klar avstand fra rasisme også.

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
Så du mener at det er greit å verdsette seg selv og sin egen rase høyere enn andre og si at min rase er smartere enn din, min rase er sterkere en din, min rase er mer sivilisert enn din. Blir ikke dette noe ala rase ideologisk som var på 30 tallet?

6059317[/snapback]

Du ser jo i denne tråden at de som IKKE stemmer FrP ser på seg selv som normale, og de andre er det noe feil med.

 

Så jeg tror ikke FrP tilhengere i denne tråden som ser på seg selv som en overlegen rase(gruppe).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hagens landsmøtetale som ligger ute på piratbay.com...(er det tilfeldig?)

 

 

Hagen går inn for å tenke nytt i eldreomsorgen og angrep de andre partiene til å være for opptatt av foreldede løsninger i en ny tid. Han foreslo en sterkere satsning på å kjøpe eldreomsorgstjenester i utlandet, for de eldre som ønsker det og pekte på Middelhavslandene som egnede plasser hvor dette er mulig.

 

Er ikke det å globalisere eldreomsorgen?, og hvis det er det så hva blir det neste??

Når kostnadnivået rundt Middelhavet har kommet til et punkt hvor det er mere lønnsomt å heller etablere servicen i la oss si Afrika, ville det være logisk å flytte dit, tja hvorfor ikke?

 

Lurer egentlig litt på den stadige gjentatte visen om at de eldre har det så forferdelig. Har de nå det? Isåfall hvem?, og hva er det som plager dem, hvordan hjelper man dem best?

 

Personlig ser jeg en hurv med spreke, og oppgående eldre som strutter av energi rundt meg. Når jeg har samlet nok mot nok til å dra på Harrytur til Svinesund, så er det med et visst snev av dødsangst man går inn i butikkene.

 

Der raser eldre i hundre rundt med overfylte handlevogner, og slenger olme blikk på en stakkars ungdom som ikke viser dem tilbørlig respekt, og forståelse for at man såklart har vikeplikt for eldre i alle henseender.

Det som er ekstra spennende er at alle som en av dem er tunghørt, eller later som.

 

Spøk tilside. Erkjenner at det sikkert endel eldre som man ikke får øye på. De sitter kanskje som enslig og er ikke så oppegående. Hva er det som plager dem?

Kan det være ensomhet, menneskelig omtanke eller?

Isåfall kan den tilføres dem etter markedsøkonomiske prinsipper? Tviler på det. Den kan vanskelig måles. Mener å huske et hjertesukk fra Håkon Lie for en stund tilbake. Han var fortvilt over den måten å yte service på. Han så ikke ut til å mangle noe som helst på det materielle, men var likevel ikke fornøyd.

 

Jeg tror at det som er farligst er å bli enslig uavhengig av alder, uten venner eller familie som kan dekke slike menneskelige behov, havne på en institusjon og lide under dårlige systemer og lav bemanning.

 

Men uansett så havner kanskje disse etterhvert i utlandet. Kan bli interessant!

Lære nye kulturer og språk å kjenne. Etterhvert kanskje være så heldig at man havner i Afrika, kan sitte å se på løvene ja og hvis det blir for kjedelig, så kan man gå ut å leke med dem.

 

:p

Lenke til kommentar
Man kan kritisere et partis politiske utsagn og deres meninger. Det er mange som ser at deres politikk ikke vil føre til et varmere samfunn.

Dette "varmere samfunn"-tullet er bare usaklig. Du får ikke et "varmere samfunn" av å late som alle er gode venner og at alle støtter hverandre. Dette "varmere samfunnet" er nok et eksempel på at enkelte politiske partier er mer opptatt av å se bra ut på papiret enn noe annet.

 

F.eks. skal vi være så flinke så med å hjelpe u-land. Men å fjerne tollbarrierer, noe som faktisk ville fungert i praksis, det kan vi ikke gjøre! For da kan det jo være at - Gud forby - vi må effiktivisere for å faktisk konkurrere med andre land! Og det går jo ikke.

 

Enkelte partier er mer opptatt av "et varmere samfunn", altså å sitte og prate om hvor flinke og snille vi er, og så blir det med praten. Ja, praten og en enorm sløsing med penger da.

Lenke til kommentar
Herregud, Skjerp deg Smoothie. Nå blir dette bare patetisk.

Det er jo du som blåste opp og svarte på denne lille fillesaken. Å komme etterpå å klage på at den ikke er relevant til tråden blir jo bare rent idioti. Jeg har presisert flere steder at dette bare var en liten bi-ting, og det var i sammenheng med en post til Pricks om frekkhet i Frp.

 

Jeg har aldri sagt at det er en grunn til å ikke stemme Frp. Jesuskristus.

Nå virker du bare desperat.

 

S,

6058539[/snapback]

Nå er det vel strengt tatt du som nok en gang ble tatt i å spre skrøner om partiet :thumbup:

 

Rasisme, for ordens skyld, er et begrep der religion faktisk kan hentes inn helt uproblematisk.

Nei, dette er en del av den PK-utvidede hersketeknikk-definisjonen som sosialister har bruk i mange år til å hindre saklig debatt rundt emnet.

 

Rasisme har en helt presis definisjon, og det ligger i ordet. Det har med raser å gjøre, ikke noe annet.

 

Nettopp fordi rasisme handler om en etnisk opprinnelses overlegenhet i forhold til sin egen, så blir ofte kultur, samfunn og religion dratt inn som 'bevismateriale' for intellekt.

Det er da irrelevant.

 

Argumentene er dog akkurat de samme. Peking på Islam som en farlig og primitiv religion, peking på samfunn og sammenligner det med vesten, enkelte hendelser og enkelte muslimers holdninger osv osv.

Observer: Relativisme - det som førte oss inn i denne smørja i utgangspunktet.

 

Nå har Frp en nokså brun fortid likevel, selv om det nok hører fortiden til. Vi kjenner jo dette utifra Anders Langes tid

Nå er dette irrelevant siden ALP er et helt annet parti enn dagens Frp. Dette har du blitt tatt på fersken i å prøve å skrøne om før.

Lenke til kommentar
Fjerne halvparten av bøndene og de resterende bøndene har å øke produktivitene. Jordbruket i Norge er ganske så marginalt som det er. Det er faktisk ikke så mange bønder igjen og de er avhengige av støtte for å produsere mat i vårt høykåst land. Men ifølge FRP er det bare å øke handelen fra U-Land. Det går jo så bra. Da glemmer de nasjonal matsikkerhet. Dvs at vi skal kunne klare å produsere noe mat selv i krise situasjoner.

Selv i dag er vi helt avhengig av å importere mat, så dette er ikke et gyldig argument.

 

FRP har også nevnt at de skal ha økt handel med utlandet for å ikke få et alt for høyt prisnivå her til lands. Da er jo Sosial dumping midt i blinken da. Det kan også se på som FRP's svar på U-hjelp. De kan komme her å jobbe og slite for luselønn og når jobben er ferdig er det bare å kaste dem ut igjen.

Det er ikke "sosial dumping" å øke handelen med u-land. Du blander begrepene.

Lenke til kommentar
Av og til lurer jeg på hvorfor folk absolutt skal følge FRP, ser de ikke at de lager ris til egen bak? Når man prøver å argumentere konstruktivt med sympatisøren så blir denne såå fornærmet at diskusonen er avsluttet før man vet ordet av det, og det uten fornuftig grunn. Det henvises til eget program men likevel er det "mobbing". Hva er det som feiler FRP sympatisøren? Har han lavt selvbilde kanskje?

Hvem er denne "FRP sympatisøren" (sic)? Du snakker tydeligvis om helt spesifikke personer?

Lenke til kommentar
*snip*

6057136[/snapback]

*snap*

6058898[/snapback]

 

Ok, jeg er enig med at de fleste av de gruppene (annet enn rasister) ikke burde stemme FrP (på lik linje med alle andre partier, samt på lik linje med alle andre velgere, men det er en annen historie). Men det virket som en dårlig parole på hvorfor en BURDE stemme FrP, og virket da meget ignorant og korttenkt.

 

Beklager, men det var en sær måte å svare på innlegget på.

Endret av norman
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Av og til lurer jeg på hvorfor folk absolutt skal følge FRP, ser de ikke at de lager ris til egen bak? Når man prøver å argumentere konstruktivt med sympatisøren så blir denne såå fornærmet at diskusonen er avsluttet før man vet ordet av det, og det uten fornuftig grunn. Det henvises til eget program men likevel er det "mobbing". Hva er det som feiler FRP sympatisøren? Har han lavt selvbilde kanskje?

Hvem er denne "FRP sympatisøren" (sic)? Du snakker tydeligvis om helt spesifikke personer?

6060799[/snapback]

 

Spar meg!

Du skjønte sikkert at innlegget ikke var rettet mot noen spesielt, så ikke gi meg vann på mølla for å si at den vanlige "sympatisøren" i tillegg til å spille fornærmet, også har paranoide trekk.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Av og til lurer jeg på hvorfor folk absolutt skal følge FRP, ser de ikke at de lager ris til egen bak? Når man prøver å argumentere konstruktivt med sympatisøren så blir denne såå fornærmet at diskusonen er avsluttet før man vet ordet av det, og det uten fornuftig grunn. Det henvises til eget program men likevel er det "mobbing". Hva er det som feiler FRP sympatisøren? Har han lavt selvbilde kanskje?

Hvem er denne "FRP sympatisøren" (sic)? Du snakker tydeligvis om helt spesifikke personer?

6060799[/snapback]

 

Spar meg!

Du skjønte sikkert at innlegget ikke var rettet mot noen spesielt, så ikke gi meg vann på mølla for å si at den vanlige "sympatisøren" i tillegg til å spille fornærmet, også har paranoide trekk.

6060935[/snapback]

 

Dette er jo et kongeeksempel på stråmannsargumentasjon! Med slik retorikk kan man jo tillegge hvem som helst alle de egenskaper man måtte ønske.

Uten konkrete eksempler er innlegget fullstendig verdiløst...

Lenke til kommentar
Fjerne halvparten av bøndene og de resterende bøndene har å øke produktivitene. Jordbruket i Norge er ganske så marginalt som det er. Det er faktisk ikke så mange bønder igjen og de er avhengige av støtte for å produsere mat i vårt høykåst land. Men ifølge FRP er det bare å øke handelen fra U-Land. Det går jo så bra. Da glemmer de nasjonal matsikkerhet. Dvs at vi skal kunne klare å produsere noe mat selv i krise situasjoner.

Selv i dag er vi helt avhengig av å importere mat, så dette er ikke et gyldig argument.

 

FRP har også nevnt at de skal ha økt handel med utlandet for å ikke få et alt for høyt prisnivå her til lands. Da er jo Sosial dumping midt i blinken da. Det kan også se på som FRP's svar på U-hjelp. De kan komme her å jobbe og slite for luselønn og når jobben er ferdig er det bare å kaste dem ut igjen.

Det er ikke "sosial dumping" å øke handelen med u-land. Du blander begrepene.

6060794[/snapback]

 

 

Det jeg mente med sosial dumping er å hente inn arbeidskraft som vi betaler under tarriflønn fordi de ikke er ansatt her i norge bare jobber her. Det er når man ikke gir de samme rettighetene som oss til personer som kommer hit. Det er som å ha en polakk som skal slite 12 timer om dagen for 8 kroner timen på en slavekontrakt. Det er sosial dumping. Mens det å drive med vare handel er ikke en sosial dumping. Tjeneste handel i arbeidskraft til den billigste krone er sosial dumping.

 

Men forventer du at FRP skal handel etter verdensmarkedets fluktuerende priser? Noe som ikke gagner u-landene i særlig grad. Du ser bort på andre store land og handels organisasjoner. EU har verdens billigsdte sukker å kjøpe men det er samtidig verdens dyreste å produsere takket være støtte til bønder. Dette er riktignok de har planer om å bygge ned over tid. WTO prøver å bygge ned tollbarierer for nettop å øke handel hos u-land. Men på verdensmarkedet kjøper man opp varer så billig som de bare kan. Se på kina. De har hatt en fantastisk økonomisk vekst. det er en økende middels klasse men det er og de som må arbeide 10 timer om dagen for 800 kroner og bo i et stort hybelhus og dele rom med 11 andre. Ikke mulighet til a danna fagforenionger.(Henviser her til en svensk dpkumentar om arbeidsforhold i Kina)

 

Hvem er det som får det godt ved økt handel med U-land? Er det arbeideren på banan plantasjen som får sparken fordi han har snakket med fagforenings personer? Eller er det de store grossistene og de multnasjonale selskapene som kan øke profitten?

Selv om vi i dag er avhengig for å importere mat for å opprettholde dagens diversitet innen maten så er vi avhengig av en viss nasjonal matsikkerhet i tilfelle kriser, slik jeg ser det. Det er jo en selvfølge at vi ikke kan gro bananer her til lands. Men fremdeles er det slik at det meste av kjøttet vi spiser er fra norge. Bønder i dag er en marginell gruppe som driver på marginelle steder. Det er ganske vanskelig å drive mer effektivt og ha en større avkastning. Med den logikken kan man legge ned landbruket på vestlandet fordi det blir for arbeids intensivt. Det er bare på indre østland derr landet er flatt nok at man kan drive gårdsbruk

Lenke til kommentar

Hvorfor stemme FRP? Hmmm. Er det slik at partiene har forandret seg fra at de skal styre oss til å bli en tjeneste leverandør?

 

Dette er en grunnlegende ting å få med seg. Har folks holdninger forandret seg? Er vi blitt mer egosentriske. Skal vi prøve å karre til oss så mange ting som mulig?

 

Høyresiden vant i USA i 1980 fordi Reagen sa at staten ikke skulle blande seg inn. Da det ble økt arbeids ledighet så kuttet han skattene til industrien fordi han var hellig overbevist om at industrien kunne hjelpe folk i arbeid bedre enn det staten kunne. Folk skulle være mer klar over sine egne handlinger og følgene av de.

 

Margareth Tatcher (Som forresten var kjemiker før sin tid som Primeminister og fant ut en måte å gjøre Iskrem billigere på ved å sprøyte inn luft) gikk og vant på det samme grunnlaget. Hun sørget også for minst mulig statlig innblanding og privatiserte mest mulig.

 

 

Tony blairs valgkamp i 1996 ble drevet etter markedsførings prinsipper der han konsentrerte seg om hva folk ville. Problemet med den var at han fortsatte den politikken etter at han ble valgt. Ett eksempel er før valget skulle han kutte i jernbanen fordi folk syns de hadde brukt for mye på den men etter at han kom til maikten og gjorde det folket ba han om å gjøre viste markedsundersøkelser at de mente egentlig det motsatte. Noe som førte til en ganske så vinglete politikk.

 

FRP går jo mot de samme takter. Det taler til det individuelle blant oss. Vilke tjenester kan vi få. Kan vi få det billigere. Mest mulig frihet til folket. Det at de rødgrønne kunne ta makten ser jeg på et tegn at folk er litt redd for å miste velferds staten til profittsultne private aktører. Men denne vinden har beynt å snu for lenge siden. Nå er det Jeg som skal ha. Kast ut snyltere. Sett narkomane i fengsel. Fjern statlig kontroll. For avgifter er en måte å kontrollere folk på. Hvor mye en kan kjøre. hvilke veier enn kan kjøre. Hvor mye enn kan drikke. Folk føler seg umyndigjort hvis de ikke kan drikke seg drita på billig sprit. Grunnlaget for vinmonopolet var jo legitimt i sin tid da vi hadde russer tedenser med øl til frokost og sprit til middag. Det var og derfor vi fikk en forbuds tid. Har folk forandret drikke vanene i slik grad at de skal få lov til å handle alkohol til en billig penge uten å gå berserk?

 

Skal vi høre på ett parti som sier det vi skal høre eller skal vi prøve å undersøke legitimiten bak slike uttalelser og om de er gjennomførbart? Ettersom FRP for større og større oppslutning på partibarometeret så må de nok revurdere enkelte ting. Jeg har tatt fram ett par eksempler i mine tidligere innlegg som viser dette. Dette er med linker. Siv Jensen fant ut at det er ike greit å gi all støtte til barnetrygd på bekostning av barnehage. Fordi 29.000 barn vil da få 184.000 hver og de bor i Utlannet. Men de har jo samme rettigheter som oss. Men Siv Jensen vil da ikke gi penger til utenlandske barn. Per Sandberg fant ut at det ikke var så lurt å kutte i støtte til kollektiv transport alliekvel siden det da ville føre til økte priser og økt biltrafikk. Det er sikkert flere saker som kan komme til å forandre seg fra deres sider fordi de ser at det er umulig å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Av og til lurer jeg på hvorfor folk absolutt skal følge FRP, ser de ikke at de lager ris til egen bak? Når man prøver å argumentere konstruktivt med sympatisøren så blir denne såå fornærmet at diskusonen er avsluttet før man vet ordet av det, og det uten fornuftig grunn. Det henvises til eget program men likevel er det "mobbing". Hva er det som feiler FRP sympatisøren? Har han lavt selvbilde kanskje?

Hvem er denne "FRP sympatisøren" (sic)? Du snakker tydeligvis om helt spesifikke personer?

6060799[/snapback]

 

Spar meg!

Du skjønte sikkert at innlegget ikke var rettet mot noen spesielt, så ikke gi meg vann på mølla for å si at den vanlige "sympatisøren" i tillegg til å spille fornærmet, også har paranoide trekk.

6060935[/snapback]

 

Dette er jo et kongeeksempel på stråmannsargumentasjon! Med slik retorikk kan man jo tillegge hvem som helst alle de egenskaper man måtte ønske.

Uten konkrete eksempler er innlegget fullstendig verdiløst...

6061009[/snapback]

 

Beklager hvis jeg har forvirret, eller fornærmet noen. :dontgetit:

 

Ett eksempel på at talsmenn for FRP har en uvane med å ta motstand personlig, og handle snurt. Når Carl I Hagen fikk dask på lanken av KRF/H som sa klart ifra om at han var uaktuell som statsministerkandidat i en fremtidig samarbeids-regjering, og en fornærmet Hagen torpederte videre dialog evnt. kompromisser.

 

Det er sikkert ikke så farlig om "hvem som helst" oppfører seg slik, men når topplederen agerer slik er det uheldig

 

At FRP sympatisører har generelt sett samme tendens, ikke bare i dette forum, er såklart min subjektive vurdering, og jeg forundres litt over oppstyret ...?

 

Nå skal det sies at endel av de lokalpolitikerne fra FRP som jeg kjenner til, har hatt et mere pragmatisk syn, og derfor kunnet samarbeide med "hvem som helst".

Så det er ikke bare ræva!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Men det virket som en dårlig parole på hvorfor en BURDE stemme FrP, og virket da meget ignorant og korttenkt.

6060856[/snapback]

 

Lite jeg kan gjøre med at folk leser ting mellom linjene som ikke er intensjonen. Derfor det er lurt å forholde seg til hva man faktisk skriver.

 

Det er mange gode grunner å stemme FRP, men dette er avhengig av hvordan man er som person og hva som er viktig. Og det finnes mange grunner til ikke å stemme FRP.

 

Personlig finner jeg grunnene til å ikke stemme partiet som så sterke at det ikke er verdt å stemme på partiet. Dette føler jeg for ordens skyld overfor alle andre partier også. Politikerforakten er for stor i så måte.

 

Paradoksalt nok stemte jeg FRP ved valget, men det var mer av et resultat at jeg overhodet ikke ønsket en rødgrønn regjering og ikke ønsket en regjering med KRF. Som småbarnsfar og forsvarsansatt ser jeg på den poltikken de fører som skremmendes. Jeg la endel prinsipper på hyllen og stemte ikke blankt som jeg pleier. Jeg gidder ikke angre på slikt, men jeg ville ikke gjort det samme om valget var idag. Men det er en annen diskusjon.

 

FRP må bli mer liberal i verdispørsmål og ikke la konservative bibelske ideer styre fremfor sunn fornuft og vitenskap. Om de makter det vil de bli langt mer spiselig.

Lenke til kommentar
F.eks. skal vi være så flinke så med å hjelpe u-land. Men å fjerne tollbarrierer, noe som faktisk ville fungert i praksis, det kan vi ikke gjøre! For da kan det jo være at - Gud forby - vi må effiktivisere for å faktisk konkurrere med andre land! Og det går jo ikke.

Norge har fjernet tollmurer i forhold til en rekke MUL-land. Problemet er at selv om tilbudet er der så værger svært mange aktører å importere fra dem.

Lenke til kommentar
F.eks. skal vi være så flinke så med å hjelpe u-land. Men å fjerne tollbarrierer, noe som faktisk ville fungert i praksis, det kan vi ikke gjøre! For da kan det jo være at - Gud forby - vi må effiktivisere for å faktisk konkurrere med andre land! Og det går jo ikke.

Norge har fjernet tollmurer i forhold til en rekke MUL-land. Problemet er at selv om tilbudet er der så værger svært mange aktører å importere fra dem.

6062322[/snapback]

 

 

Hva kan grunngivningen til eventuelle importører være for at de vegrer seg mot å ta inn varer fra disse MUL-landene? Kan det være at det er dårlig kvalitet? Dyrere enn forventet? Dårlig fortjeneste? Dårlige sosiale kår for arbeidere? Er det noen som har undersøkt dette?

Lenke til kommentar

Årsakene kan være mange, faktumet er likevel at økonomien i utrolig stor grad går mellom I-land. Råvarer som er primæreksport fra disse landene har også erfart prisfall over lengre tid imens ferdigproduserte varer har gått opp. Dette betyr altså at U-land selger råvarer billig, og må kjøpe tilbake produserte varer til dyrere pris, og prisfallet på råvarer vitner om et økende problem, selv om eksport forekommer. Det er mer å ta tak i ang. land på den sørlige halvkule annet en tollgrenser.

 

Dårlige arbeidsvilkår har ikke stoppet Friele Kaffe og fortjenesten til selskapet er formidabel. Men regioner som Sør-Amerika og Afrika har pga. politisk uro, diverse konflikter og lav utdanning en generel stor risiko for potensielle investorer.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...