WonderBjarne Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Hei. Prøver å installerer drivere til mitt ATI Mobility Radeon 9600-kort. Har lastet ned driveren og brukt rmp2tgz. Men jeg sliter på det siste punktet, nemlig hvor jeg skal kjøre make_install.sh. Logger inn som root og skriver "./make_install.sh". Da får jeg opp denne feilmeldingen: ./make_install.sh: Permission denied Skriver jeg "sh make_install.sh" får jeg denne feilmeldingen: - creating symlink - recreating module dependency list - trying a sample load of the kernel module FATAL: Error inserting fglrx (/lib/modules/2.6.12.5/kernel/drivers/char/drm/fglrx.ko): Operation not permitted failed. Hvor ligger problemet? Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 (endret) Kjør som root. EDIT: du var det ja. Er filen kjørbar (chmod +x) Endret 9. september 2005 av olear Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 hehe...var nok det ja Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Hm, vart du ikkje root før du køyrde make_install.sh? Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Jeg var også root før jeg prøvde å kjøre make_install.sh. Startet med å logge inn som root før jeg utførte alle punktene. make_install.sh var ikke kjørbar, men tok en "chmod +x" på den nå uten at det gjorde store forandringer. Eneste som skjedde var at jeg fikk samme feilmelding på kommandoen "./make_install.sh" som jeg fikk da jeg prøvde "sh make_install.sh". Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Hvorfor ikke bare laste ned hele .run filen? Mye lettere installering. Bare pass på å gjøre en chmod 755 *filnavn* som root. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Kjør 'dmesg', burde stå hvorfor fglrx.ko ikke kan lastes der. Tipper det er klassikeren, kjernen modulen ble kompilert mot matcher ikke den som kjører. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Kjør 'dmesg', burde stå hvorfor fglrx.ko ikke kan lastes der. Tipper det er klassikeren, kjernen modulen ble kompilert mot matcher ikke den som kjører. Feil, modulen kompileres lokalt på systemet, kildekoden er bare skjult. Men problemet er at ATI ikke alltid oppdaterer driverne slik at modulene kompilerer på den aktuelle kjernen. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Kjør 'dmesg', burde stå hvorfor fglrx.ko ikke kan lastes der. Tipper det er klassikeren, kjernen modulen ble kompilert mot matcher ikke den som kjører. Feil, modulen kompileres lokalt på systemet, kildekoden er bare skjult. Men problemet er at ATI ikke alltid oppdaterer driverne slik at modulene kompilerer på den aktuelle kjernen. Hæ? Les posten min en gang til, så leser du svaret ditt. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Stikk innom Linux-delen av forumene på www.rage3d.com . Det er en kjent sak at ati-drivere må patches *hver* eneste gang det kommer en ny versjon av kernelen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Stikk innom Linux-delen av forumene på www.rage3d.com . Det er en kjent sak at ati-drivere må patches *hver* eneste gang det kommer en ny versjon av kernelen. Stemmer det. Sinnsykt irriterende, men sånn er det nå engang. nVIDIA kommer ut med nye Linux-drivere hvis det kommer ut en ny kjerne som skaper problemer for driverne deres. Og da drar de som regel med seg FreeBSD- og Solaris-driverne i oppdateringsrunden. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 (endret) Eh, ATI-drivaren støttar til-og-med 2.6.13. Så det burde ikkje vere noko problem. Endret 11. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Eh, ATI-drivaren støttar til-og-med 2.6.13. Så det burde ikkje vere noko problem. Husker f.eks. den forrige ATI-driveren (tror det var 8.14.13) som ikke støttet 2.6.12-kjerner uten patch. Den støttet til og med 2.6.11.12. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Eh, ATI-drivaren støttar til-og-med 2.6.13. Så det burde ikkje vere noko problem. Husker f.eks. den forrige ATI-driveren (tror det var 8.14.13) som ikke støttet 2.6.12-kjerner uten patch. Den støttet til og med 2.6.11.12. Det stemmer. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Altså, fglrx 8.16.20 funker på 2.6.13, dette er ikke problemet i hele tatt her, og heller ikke det jeg sa. Det jeg sa var at fglrx.ko mest sannsynlig ble kompilert mot et linux-tre som ikke matchet kjernen som kjørte. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Eh, ATI-drivaren støttar til-og-med 2.6.13. Så det burde ikkje vere noko problem. Poenget var at det tok ATi over en måned å få ut en driver som ville kompilere mot 2.6.12. Nå har jeg heldigvis kassèrt dritten og skiftet til et Geforce 6600GT. Driverne var nesten alt for enkle å installere Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Eh, ATI-drivaren støttar til-og-med 2.6.13. Så det burde ikkje vere noko problem. Poenget var at det tok ATi over en måned å få ut en driver som ville kompilere mot 2.6.12. Nå har jeg heldigvis kassèrt dritten og skiftet til et Geforce 6600GT. Driverne var nesten alt for enkle å installere Og dessuten, det skjermkortet fungerer også i FreeBSD, og etter all sannsynlighet også i Solaris... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå