Gå til innhold

problemer med ATI-drivere i Slackware 10.1

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøver å installerer drivere til mitt ATI Mobility Radeon 9600-kort. Har lastet ned driveren og brukt rmp2tgz. Men jeg sliter på det siste punktet, nemlig hvor jeg skal kjøre make_install.sh. Logger inn som root og skriver "./make_install.sh". Da får jeg opp denne feilmeldingen:

./make_install.sh: Permission denied

Skriver jeg "sh make_install.sh" får jeg denne feilmeldingen:

- creating symlink
- recreating module dependency list
- trying a sample load of the kernel module
FATAL: Error inserting fglrx (/lib/modules/2.6.12.5/kernel/drivers/char/drm/fglrx.ko): Operation not permitted
failed.

Hvor ligger problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var også root før jeg prøvde å kjøre make_install.sh. Startet med å logge inn som root før jeg utførte alle punktene.

make_install.sh var ikke kjørbar, men tok en "chmod +x" på den nå uten at det gjorde store forandringer. Eneste som skjedde var at jeg fikk samme feilmelding på kommandoen "./make_install.sh" som jeg fikk da jeg prøvde "sh make_install.sh".

Lenke til kommentar
Kjør 'dmesg', burde stå hvorfor fglrx.ko ikke kan lastes der. Tipper det er klassikeren, kjernen modulen ble kompilert mot matcher ikke den som kjører.

Feil, modulen kompileres lokalt på systemet, kildekoden er bare skjult. Men problemet er at ATI ikke alltid oppdaterer driverne slik at modulene kompilerer på den aktuelle kjernen.

Lenke til kommentar
Kjør 'dmesg', burde stå hvorfor fglrx.ko ikke kan lastes der. Tipper det er klassikeren, kjernen modulen ble kompilert mot matcher ikke den som kjører.

Feil, modulen kompileres lokalt på systemet, kildekoden er bare skjult. Men problemet er at ATI ikke alltid oppdaterer driverne slik at modulene kompilerer på den aktuelle kjernen.

Hæ? Les posten min en gang til, så leser du svaret ditt.

Lenke til kommentar
Stikk innom Linux-delen av forumene på www.rage3d.com . Det er en kjent sak at ati-drivere må patches *hver* eneste gang det kommer en ny versjon av kernelen.

Stemmer det. Sinnsykt irriterende, men sånn er det nå engang. nVIDIA kommer ut med nye Linux-drivere hvis det kommer ut en ny kjerne som skaper problemer for driverne deres. Og da drar de som regel med seg FreeBSD- og Solaris-driverne i oppdateringsrunden.

Lenke til kommentar

Eh, ATI-drivaren støttar til-og-med 2.6.13. Så det burde ikkje vere noko problem.

Poenget var at det tok ATi over en måned å få ut en driver som ville kompilere mot 2.6.12. Nå har jeg heldigvis kassèrt dritten og skiftet til et Geforce 6600GT. Driverne var nesten alt for enkle å installere :w00t:

Lenke til kommentar

Eh, ATI-drivaren støttar til-og-med 2.6.13. Så det burde ikkje vere noko problem.

Poenget var at det tok ATi over en måned å få ut en driver som ville kompilere mot 2.6.12. Nå har jeg heldigvis kassèrt dritten og skiftet til et Geforce 6600GT. Driverne var nesten alt for enkle å installere :w00t:

Og dessuten, det skjermkortet fungerer også i FreeBSD, og etter all sannsynlighet også i Solaris...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...