Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte det var på tide med litt programering etter at jeg har php programert i nesten 1 år nå.

Så jeg har google't og jeg har sett i dette forumet og mange andre plasser.

Jeg kom da frem til at Virtual basic vil være best for meg.

Mine mål:

Kunne lage et enkelt program som kjører på Windows

Kansje avansere litt etter hvert.

Lage et Nytteprogramm til Windows om en stund.

Hva JEG tror basic gjør:

Kan lage prog til PC

Kan lage Webløsninger

Er dette riktig, kan jeg bruke basic til web?

Etter at jeg leste en del på webben så er jeg utrolig forvirret, noen mener java er best noen mener C# noen C++ noe VB.

Hva er de forskellige språkene:

Virtual basic passer til = Programm, web?

Virtual C++ = ?

C# = ?

J# = ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du Visual Basic?

Visual Basic blir ikke brukt til Web, men VBScript blir det i ASP, du kan også bruke Visual Basic.NET, C#, J# og C++ i ASP.NET.

Du kan også bruke C/C++ i CGI

ihvertfall,

Visual Basic egner seg til best til å lage GUI programmer, det går fint å lage 2D grafikk også, men det går dårlig å bruker Direct3D og slikt (det går an, men det går ikke akkurat unna)

C# egner seg utmerket til GUI programmer, og ellers det meste, fordelen C# har foran Visual Basic, er at det egner seg godt til å kommunisere med C++/Assembly programmer, siden det har veldig mange funksjoner og mye syntax fra C++

J# er kun laget for å få Java brukere over på .NET, så jeg ville heller anbefale C# framfor det.

C++ er et programmeringsspråk designet for å jobbe tett med hardware og operativsystem, du må passe på å frrigjøre minne etter hvert som programmet går, ellers vil du få minnelekasjer, som kanskje er ufarlig så lenge programmet er lite, og bruker lite ram, men som fortsatt er dårlig praksis.

Java har én fordel framfor de andre språka, det at de kan kjøre på et hvilket som helst OS og prosessor uten noen form for konvertering, men dette kommer på bekostning av ytelse.

Jeg foretrekker C#, ryddigere syntax, og betydelig enklere for designer.

Du har også Delphi, men det begynner å bli utdatert, det bruker et språk som heter pascal, som nå er like gammelt som BASIC (tror de to språka er 30-40 år gamle nå, mens C/C++ er relativt nytt, 20-30 år gamle)

Lenke til kommentar

Tusen takk.. Beklager på virtual og visual :D

Da blir det C#

Begynner og se litt på det og skal søke litt etter noen introduksjoner på google, hvis noen vet om noen så si gjerne i fra :D..

Takker, er glad jeg har dette forumet..

Ses i C# forumet

Lenke til kommentar

hæ? C# er mye enklere en både Java og Visual Basic...

Ikke det at språket Visual Basic er så vanskelig, det er bare utrolig uoversiktelig, og pluss at du ikke kan gjøre alt i Visual Basic som du kan i C#

eks:

Bitwise shift:
uint c = 128<<32;

Pekere
unsafe void use_pointer()
{
 // Dette kan gjøres i VB med System.Runtime.Interop.Marshal klassen, men fungerer ikke helt på samme måten, men samme resultat
 char * buffer;
 buffer = stack_alloc(128);
 *buffer = 'v';
 buffer++;
}

Har du brukt C/C++ så kjenner du igjen koden over.

Og java sin form design metode er helt udugelig.

Det går ikke an å lage alt du kan lage i C++ i Java eller Visual Basic nei, absolutt ikke.

Visual Basic.NET, C# og Java er begrenset av rammeverket, du har ikke direkte tilgang til minnet eller hardware. Det at det er bundet av rammeverket gjør at det blir betydelig tregere, Java enda mer, siden det ikke blir omgjort til native code.

For å få litt hastighet på matrise funksjonene mine i C++ har jeg skrevet en assembly funksjon (inline assembly i C++) som regner ut cosinus og sinus samtidig ved å bruke FSINCOS instruksjonen, assembly kan ikke implementeres i VB og C# fordi en funksjon med assembly kode vil ikke være managed, og i Java fordi java ikke bruker native code.

her er funksjonen forresten:

void sincos(double *cosval, double *sinval, double val)
{
__asm
{
 fld val  // Last inn val i fpu
 fsincos  // regn ut sinus og cosinus, og legg cosinus i ST(0) og sinus i ST(1)
 mov eax, cosval  // flytt pekeren til cosval inn i eax registeret
 fstp QWORD PTR [eax]  // lagre cosinus verdien i cosval og dytt stacken
 mov eax, sinval  // Flytt pekeren til sinval in i eax
 fstp QWORD PTR [eax]  // lagre sinus verdien og dytt stacken
}
}

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Huumm ok jeg å si at jeg ikke skjønte så mye, men jeg takker for innlegget og jeg har faktisk kjøpt meg en C# bok fra Amazon. Gleder meg veldig til jeg får den. VB har jeg lagt fra meg etter at jeg har lest litt på forumet og gått permanent over til C# der jeg har tenkt og fortsette en stund :D. Kansje jeg blir den som lærer meg alle ( VB, Java, C#, C++, J osv ) men det tror jeg aldri :D.

Takk Hilsen Audun og jeg håper og høre fra dere i C# forumet.

Lenke til kommentar

Jeg kan VB, litt Java, C#, C++, Python og Assembly :)

Holder på å skrive en spillengine, så da bruker jeg så mye assembly som mulig, siden ingen gidder å spille et spill som går tregt.

Selvom en på forumet her kalte meg gammeldags fordi jeg skrev en timer funksjon i inline assembly framfor å bruke standard C++ biblioteket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...