Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm under oppstart! [Utfyllende]

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem, det virker som om det er flere her inne som har hatt samme problemet, men har ikke fått noe særlig ut av de andre innleggene her. Så derfor prøver jeg å ligge frem problemet så godt som mulig:

Problem:

Har kjøpt meg nytt HK og Skjermkort.

HK = ASUS A7V600-X

Skjermkort = ASUS GeForce FX5200

Fra før av har jeg en 300w PSU og en AMD XP1800 prosessor.

Det som skjer er at jeg starter PCen opp og alle vifter starter som normalt, men skjermenlyset bare blinker og skjermen forblir svart.

Forsøkt:

Jeg har forsøkt å ta ut alt utenom skjermkort og CPU.

Jeg har prøvd å bytte CPU.

Jeg har prøvd å resette CMOS.

Jeg har prøvd å bytte skjermkort.

Jeg har prøvd med alt i :)

Konklusjon

Skjermen forblir svart uansett hva jeg gjør. Jeg har ikke prøvd å bytte PSU, men er ganske sikker på at den skal holde.

Hvis det er noen som har peiling, og kan komme med konstruktive svar til hva som kan være problemet og har vært borti samme problemet før, vær så snill og hjelp meg her!

Mvh

Janbanan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke får bilde på skjermen, og maskinen ikke gir fra seg noe pip, er det i hovedsak feil enten med skjermkortet eller cpu. I alle andre feiltilfeller skal du få feilsignal i form av pip. Feil med skjermkortet kan være at det ikke sitter skikkelig i sporet, eller er defekt. Feil med cpu er som regel enten at den ikke ble satt skikkelig i, og derfor har bøyde/knekte pinner, eller har blitt toast grunnet at kjølingen er defekt/dårlig montert. Har prosessoren brent opp, kan det i uheldige tilfeller også ødelegge hovedkortet.

Generelt når det gjelder feiltesting, bør man følge en guide som denne:

1) Ta alle delene fra hverandre, og sjekk for fysiske feil.

2) Bare ha hovedkortet tilkoblet, resett bios, og lytt etter feilsignaler/biospip (du skal få flere, da du hverken har cpu, ram, eller skjermkort tilkoblet. I de neste punktene skal du kunne pinpointe hvor feilen ligger, ved hjelp av bios-pip.

3) Sett i cpu. Test

4) Sett i skjermkort. Test.

5) Sett i Ram. Test.

6) Sett i evt andre pci-kort.

Endret av schwami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...