Debauchery Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Såvidt jeg har oppfattet eksisterer egentlig ikke noe som heter SATA2, men det er nå likevel det som står på pakken til disken jeg har kjøpt. Problemet er at jeg ikke får installert Windows på den (bruker et socket A HK, Asus A7N8X Deluxe). Jeg har laget en diskett med SATA-drivere, men når jeg booter fra Windows CDen stopper prosessen opp før jeg kommer til selve setupen på CDen. Skjermen blir blå, og det står Unmountable_boot_volume. Jeg har helt riktige innstillinger i BIOS så vidt jeg vet... Hadde ikke dette problemet når jeg installerte en vanlig SATA disk på samme hk i fjor. Noen råd? Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Hvis du går inn i bios, finner du den nye disken din der. Hva mener du med riktige innstillinger i bios, hva står ting på? Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Ja, disken blir funnet i BIOS. Og med det mener jeg boot-rekkefølge og at SATA er enablet. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Tror/trodde at det skulle fungere med en sata2 disk, så mener at problemet egentlig ikke ligger, men er dog ikke helt sikker. Foreslår at du prøver å koble til den gamle disken din igjen for å se om du får samme feilmelding da. Kanskje er det skjedd noe med xp cd´n din. Sorry jeg ikke kan være mer til hjelp, men lykke til. Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Har prøvd å ta den samme disken inn i min nye PC med DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D, og der fikk jeg installert Windows helt fint med akkurat den samme CD-en. Prøvde så å sette den tilbake i den andre maskinen, men jeg fikk ikke bootet fra den. Da prøvde maskinen istedet å boote fra enheten som stod som secondary boot device (CD-rom). Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 (endret) Er det en seagate disk? edit: hadde du cd som 1.st boot device da du prøvde å installere os på a7n8x kortet, hvis ikke, prøv det også. Endret 9. september 2005 av MorePower Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 (endret) Det hadde jeg, ja. Og det er en Samsung disk. Endret 9. september 2005 av Sasuke-kun Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 (endret) Unmountable_boot_volume betyr jo at BIOS søker etter noe å boote på og ikke finner noe, den går (selvfølgelig) til det som du har satt til first boot device først, hvis ikke denne kan bootes fra går den til second og deretter neste osv. Hvis du har satt CD-rom'en til first boot device og i den ligger XP-CD'en (som er boot-bar) vil jeg tro feilen ligger der. Det er det samme om CD'en står som second etter den nye disken, da BIOS ikke finner MBR på den vil gå videre til second. Så jeg vil anta at feilen ligger enten på selve CD'en eller CD-rom'en. Endret 26. november 2005 av mantra17 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Du trykker F6 heelt i starten når det står "Trykk F6 for......" eller "Press F6 blablabla"? Eller vil den overhodet ikke starte fra CD en gang? Lenke til kommentar
vinterstum Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Det kan hende problemet er at SATA-kontrolleren ikke klarer å snakke med disken når den er i SATA II modus. I så fall kan disken tvinges til å identifisere seg som SATA I med en jumper. Sjekk den lille lappen som fulgte med Samsung disken din. Hvis du har en P120 250 GB så er det iallefall jumper nr. 3 fra venstre som skal dekkes. Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Mantra 17 hadde rett... Byttet CD-drev, og da funket det plutselig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå