Gå til innhold

Win98se booter ikke med KVM-switch

Anbefalte innlegg

Fikk i hus en switch for å kjøre samme skjerm, tastatur og mus på to pc'er hjemme. Switchen har en skjermkort-kontakt (VGA) og en USB-plugg for hver PC, altså går tastatur og mus på samme USB-plugg inn i PC'n.

Oppsettet fungerer hvis jeg først har startet opp maskinen. Både mus og tastatur fungerer via switchen.

Men når jeg prøver å boote/starte opp maskinen (en 99-modell IBM Aptiva med Win98SE) uten at et tastatur er koblet til PS/2-porten funker det ikke. Den stopper opp ved det første logo-bildet og kommer ikke med noen feilmelding.

Hvordan i all verden fikser jeg det? Prøvde å fjerne det gamle tastaturet fra Enhetsbehandling/Device Manager uten at det hjalp. Fant heller ingen logiske valg i konfigurasjonen ved oppstart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan i all verden fikser jeg det? Prøvde å fjerne det gamle tastaturet fra Enhetsbehandling/Device Manager uten at det hjalp. Fant heller ingen logiske valg i konfigurasjonen ved oppstart.

Dette har nok ikke noe med Windows å gjøre, men med POST (Power On Self Test) og innstillinger i BIOS. Fordi en del enkle (og antakelig billige) KVM-swithcher bare viderekobler tastatur/mus til valgt "port" og ikke "emulerer" tastatur/mus på den "inaktive" porten vil PCen oppfatte det som om det ikke er tastatur/mus tilkoblet. Enten må du finne en setting i BIOS som gjør at PCen booter selv uten tastatur eller så må du få deg en bedre KVM-switch.

Lenke til kommentar
Enten må du finne en setting i BIOS som gjør at PCen booter selv uten tastatur eller så må du få deg en bedre KVM-switch.

Takker for svar. Det første alternativet er selvsagt det mest fristende, men jeg kan ikke huske at det var slike settinger i BIOS. Men BIOS kan kanskje oppgraderes?

Lenke til kommentar

BIOS kan normalt oppgraderes ja, men det er slett ikke sikkert at en nyere BIOS har den funksjonaliteten du er ute etter. Pass på at du får tak i riktig BIOS til din maskin. Nå pleier vel IBM å ha mekanismer som hindrer deg i å legge inn feil BIOS (i hvertfall så lenge du bruker IBMs BIOSer), men som alltid gjelder det å ha tunga i rett munn. Ikke skyld på meg hvis det går galt.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...