DargarWhiteFang Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 (endret) Hei! Har nylig skrevet meg opp hos SiteGround, blant alle ting og tang de har, så tilbyr de Mambo (gratis, såklart) og masse annet snask... Mitt problem er at jeg alldrig har programert CSS script eller brukt SQL databaser eller gjort noe som helst på webben før... Har klart å sette opp litt basic's siden Mambo jo er ment å være brukervennlig, men lurte på om det var noen her som har erfaring med å bruke Mambo? SiteGround Mambo info Mål: Jobber med å starte firma med 2 kompiser. Vi trenger en web-side for å få et "ansikt utad" men nesten ennå viktigere for vårt stadie er en "intranet" del hvor vi kan diskutere å planlegge å jobbe med ulike prosjekter (framtidige produkter etc). Til det bruket har jeg lusket fram aCollab.... om noen vet et bedre (gratis eller 1-2k klassen) program så si gjerne fra!! Har såvidt komt i gang med Mambo (home-page biten), men har fått til aCollab ganske greit. satt opp forum å arbeidsgrupper på 1-2-3. uansett... her er jeg... og om noen har forslag på hvor/hva jeg bør fokusere på nå, så si fra husk at jeg er totalt grønn... TOTALT... (hva bruker man for å redigere SQL db'er med? eller php scripts eller hva det nå er for noe altsammen. Takk www.arcticelectronics.com Endret 11. september 2005 av Dargar Lenke til kommentar
Marti Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Du burde virkelig lese litt på W3Schools og CSSTutorial.net. Du burde også begynne litt i notepad. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 hva bruker man for å redigere SQL db'er med? http://www.phpmyadmin.net/ Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 takker!! Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Du burde virkelig lese litt på W3Schools og CSSTutorial.net. Du burde også begynne litt i notepad. Flott CSS tutorial. Tar ikke mye før en begynner å plukke opp grunnlegende saker i et høynivå "språk". Takk for lenkene! Skal gå løs på .php filen som fulgte med i templaten min, å se om jeg kan fatte noe av hva som foregår der også.. Hvilket grafikk-program er "billig og best" ... open-source templaten jeg bruker har en "grøn" aktig stil, og jeg vil enndre det til en "polar/is-blå" stil. (med samme color gradient etc, bare med blå..) tips? Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 hva bruker man for å redigere SQL db'er med? http://www.phpmyadmin.net/ humm. det var litt mer greier ja... tror jeg lar SQL være SQL foreløpig å satser på at jeg kan gjøre det jeg trenger via MAMBO / Jooma... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Har du ikke cPanel installert på webhotellet ditt? Bruk phpmyadmin derfra. Enkelt. Adressa (tror jeg) er https://www.arcticelectronics.com:2083/ Adressa til phpmyadmin kan være https://www.arcticelectronics.com:2083/3rdp...g=en-iso-8859-1 Lenke til kommentar
Marti Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Du burde virkelig lese litt på W3Schools og CSSTutorial.net. Du burde også begynne litt i notepad. Flott CSS tutorial. Tar ikke mye før en begynner å plukke opp grunnlegende saker i et høynivå "språk". Takk for lenkene! Skal gå løs på .php filen som fulgte med i templaten min, å se om jeg kan fatte noe av hva som foregår der også.. Hvilket grafikk-program er "billig og best" ... open-source templaten jeg bruker har en "grøn" aktig stil, og jeg vil enndre det til en "polar/is-blå" stil. (med samme color gradient etc, bare med blå..) tips? Np . Du mente vel CSSTutorial.net? W3Schools har vel også en CSS tutorial hvis jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 11. september 2005 Forfatter Del Skrevet 11. september 2005 Har du ikke cPanel installert på webhotellet ditt? Bruk phpmyadmin derfra. Enkelt. Adressa (tror jeg) er https://www.arcticelectronics.com:2083/ Adressa til phpmyadmin kan være https://www.arcticelectronics.com:2083/3rdp...g=en-iso-8859-1 Faktisk har jeg cPanel, men jeg kan ikke se noe ikon for PHPmyAdmin der. Derimot fungerte direkte-linken din helt utmerket... nå vet jeg hvordan jeg kan komme "dit".. så er spørsmålet om jeg noen gang finner ut hva jeg skal/kan gjøre der.. men alt til sin tid. Skal modde litt grafikk og sånnt fra templaten først og få ting til å se mer ut som jeg vil, før jeg begynner på eventuelle større prosjekt. Bruker også aCollab, om noen har erfaringer med det.. der har jeg en del (avanserte?) modder jeg skulle ha gjort. f.eks så hadde det vært praktisk med en "siste fra forumet" rute inne på hver gruppe slik at man ikke trenger å trykke på forum-knappen for å se om det har kommet noen nye poster. Ennå bedre om man kan ha en slik helt "ytterst" på "homepagen" for alle gruppene. Slik det er nå, må en først velge Gruppe, og deretter trykke forum for å se forumet for den gruppen.. Egentlig burde jeg se på å få flyttet forums-delen av aCollab ut av gruppene og heller ha et forum med underkategorier for hver gruppe ute i "main" slik at man ikke må trykke seg ihjel... men hva jeg skal begynne å se på for å gjøre noe slikt har jeg ikke peil på. Er det en CSS eller en PHP eller en SQL mod, eller kanskje en kombinasjon?? "only time will tell" eller kanskje noen av dere her inne vil peke ut rettningen! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Har du et forum? "Siste fra forumet" finnes for samtlige forum som er lagd (det var kanskje å ta i, men i hvertfall de største. Hvis ikke kan du jo bare lage en slik funksjon selv) og kan brukes hvor som helst på sida di. Hvilket forum er det snakk om? Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Nå begynner jeg å bli litt spent på siden din! Du kan vel ikke legge den ut nå? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Nå begynner jeg å bli litt spent på siden din! Du kan vel ikke legge den ut nå? http://www.arcticelectronics.com/ ? Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Oi, trodde det var en annen side jeg . Jeg synes faktisk den var kjempekul Dargar! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Oi, trodde det var en annen side jeg . Jeg synes faktisk den var kjempekul Dargar! Tror ikke helt han har startet enda http://demo.mamboserver.com/ Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 11. september 2005 Forfatter Del Skrevet 11. september 2005 (endret) [edit] Dersom noen vil ha tillgang til aCollab, si fra i en PM. Husk å oppgi ønsket e-post, brukernavn og passord i PM'en. passord kan enndres når dere logger inn. Såklart lover jeg på heder å ære å ikke dele e-posten med noen. [/edit] Forumet ligger på intranet og er en del av aCollab, kan desverre ikke gi ut brukernavn og passord til aCollab, sånn helt uten videre. eller.. mulig jeg kan.. skal omstrukturere hele aCollab delen idag, og da kan jeg jo legge inn en "public" gruppe også. Tror ikke helt han har startet enda ...nei og ja... har ikke begynt å spre informasjonen om siden til "kunder" og andre viktige folk ennda, men siden brukes (særlig intranet delen) for å koordinere "oss" (Kjell-Edmund, Johannes og Mikael). Jobber fulltid med hovedoppgave til min Master, og benytter så mye tid som jeg orker på oppstart av firma og web-sidene. Siden jeg er kunstneriskt handikappet har jeg fått to ulike personer til å prøve å hjelpe meg litt på deres fritid.. mulig at vi kunne hatt en "logo-konkuranse" på den åpne delen av aCollab.... faktisk ingen dum idee. Firma navnet er heller ikke låst i stein ennå, men det var det beste forslaget, og vi/jeg behøvde et navn for å komme igang å lære meg å administrere domenet. Vi kan/vil enndre domene og navn dersom vi kommer opp med noe bedre. Takk for innteressen forresten! Endret 11. september 2005 av Dargar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå