Gå til innhold

Bør cannabis legaliseres?

Anbefalte innlegg

Dette er en evigvarende debatt som aldri kommer i mål. Men greit at de svorne tilhengerne får vite at dette ikke bare handler om enkeltpersoners private behov, men at ting også får konsekvenser for andre i samfunnet. Selv om det neppe overbeviser særlig mange.

Hva konsekvenser tror du samfunnet får da?

Mange tror at en legalisering vil koste samfunnet masse penger på grunn av psykisk behandling og alt det der. Poenget er at de som styrer Norge er redd for alt og tørr ikke å risikere en legalisering før de vet alt om hvilke følger det har. De er kritiske til all liberalisme og vil ikke la folket ha frie tøyler. Med andre ord barnepassere for oss alle. Det fungerer rett og slett ikke. Ihvertfall ikke innen kriminal og narkopolitikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med mindre du er skikkelig allergisk, tar du ikke skade av paprika, skjønte poenget, men det var i grunn alt.

Med hvilken rett vil du nekte meg å skade meg selv?

Salg av narkotika omfatter flere enn deg selv.

Hvis du tar løpefart og styrter inn i en fjellvegg med hodet først (f.eks pga DLFs dårlige oppslutning :p ), så er du ene og alene ansvarlig for skaden.

Når det derimot gjelder narkotika, er det et stort apparat av produsenter, distributører og selgere som prakker dette på folk, og endel av dem profiterer også stort på dette. Det er nettopp disse jeg vil til livs, ikke folk som dyrker hasj hjemme for eget forbruk. (Forøvrig er jeg også åpen for legalisering av hasj, men IKKE for sterkere/farligere stoffer.)

Lenke til kommentar

Narkotika handler om mer enn penger og kostnadsposter på statsbudsjettet! Vi har nok sydommer, sult og annen nød og elendighet å stri med, hvorfor skal vi frivillig skape mer? Hvorfor er dette noe man ønsker? Dette handler ikke om moral. Det handler kun om hvilken fremtid vi vil ha, hvilket samfunn vi vil ha. Folk blir ikke akkurat "kvikkere" av å dope seg ned. Dop burde man holde seg unna, det gjør deg ingenting godt. Jeg har snakket med personer som har brukt litt av hvert, det er ingen som IKKE angrer. Hva det koster i penger er irrelevant, det som er relevant er hva det koster mennesket.

Edit: Men selvfølgelig, - om det brukes til utvikling av nye legemidler etc. så står det ingenting i veien for dette. Det er ikke ødeleggende bruk. Det er utvikling, som kanskje kan bidra til å redde liv senere!

Endret av Decline
Lenke til kommentar
Dette er en evigvarende debatt som aldri kommer i mål. Men greit at de svorne tilhengerne får vite at dette ikke bare handler om enkeltpersoners private behov, men at ting også får konsekvenser for andre i samfunnet. Selv om det neppe overbeviser særlig mange.

Hva konsekvenser tror du samfunnet får da?

Mange tror at en legalisering vil koste samfunnet masse penger på grunn av psykisk behandling og alt det der. Poenget er at de som styrer Norge er redd for alt og tørr ikke å risikere en legalisering før de vet alt om hvilke følger det har. De er kritiske til all liberalisme og vil ikke la folket ha frie tøyler. Med andre ord barnepassere for oss alle. Det fungerer rett og slett ikke. Ihvertfall ikke innen kriminal og narkopolitikken.

Jeg snakker om privat bruk. Hva konsekvenser får samfunnet av det? var spørmålet. hehe

Lenke til kommentar
Narkotika handler om mer enn penger og kostnadsposter på statsbudsjettet! Vi har nok sydommer, sult og annen nød og elendighet å stri med, hvorfor skal vi frivillig skape mer? Hvorfor er dette noe man ønsker? Dette handler ikke om moral. Det handler kun om hvilken fremtid vi vil ha, hvilket samfunn vi vil ha. Folk blir ikke akkurat "kvikkere" av å dope seg ned.

Hva får deg til å tro at alt dette vil skje? Det er det som er spørsmålet. Dessuten er ikke cannabis noe som "doper" deg ned. Man er fortsatt seg selv etter inntak, men blir bare litt mer "moody" ;)

Selv tror jeg det ville bidratt til å få Nordmenn litt å bli litt mindre stive. Vi er så stive vi Nordmenn og en mer liberal holdning ville ha gjort oss til et mer trivelig folk. I Danmark er også hasj og cannabis ulovlig, men folk er mer liberale og trives bedre. Og mange røyker også hasj og mange vet at andre gjør det, men ser ikke på det som noe negativt. Noe det heller ikke er.

Det er først og fremst snakk om å få ut riktig informasjon og ikke skremme folk med alt mulig. Det er det som skjer, folk er redd for hasj og vet ikke helt hva det er.

Nylig var det jo også et program på Puls om hasj og der vinklet de det på helt feil måte. De fokuserte på psykiske problemer, noe som oftest blir skapt av samfunnet og dets syn på cannabis og ikke at hasjen i seg selv skaper psykoser. Hvordan er ikke da psykoser det største problemet i Jamaica? Der de røyker hele tiden?

Det er mange unge som får psykiske problemer av å røyke, det er jeg enig i. Har selv vært sterkt plaget av angst og sosial adferd, men innså selv at det var noe jeg selv skapte. Jeg fikk dårlig samvittighet overfor foreldrene mine og alle kjente jeg vokste opp med. (har vokst opp på bygda) Dette bidro garantert til problemene. De ble løst ved at jeg leste om emnet og pratet med folk som har røyket i årevis og fant ut at det ikke var noe jeg skulle skamme meg over. Aller først var jeg redd hasj fordi jeg hadde alltid hørt at hasj er farlig når jeg var liten og trodde dermed det. Derfor fikk jeg også ingen god opplevelse når jeg røyket første gangen. Ble helt sjokkert over at bevisstheten kunne forandre seg og fikk dermed et sjokk. Dette hadde ikke skjedd dersom jeg hadde visst mer om det og har kunnet prøvd under kontrollerte omgivelser. Dessuten var det hasj jeg røkte da på pipe, noe som "slår" mye mer enn helt naturlig ubehandlet marihuana.

Men å skyve alt bort hjelper ikke noe.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Selv tror jeg det ville bidratt til å få Nordmenn litt å bli litt mindre stive. Vi er så stive vi Nordmenn og en mer liberal holdning ville ha gjort oss til et mer trivelig folk. I Danmark er også hasj og cannabis ulovlig, men folk er mer liberale og trives bedre. Og mange røyker også hasj og mange vet at andre gjør det, men ser ikke på det som noe negativt. Noe det heller ikke er.

Selfølgelig er hasj negativt, akuratt som røyk og andre uvaner...

Lenke til kommentar

Selfølgelig er hasj negativt, akuratt som røyk og andre uvaner...

Hvorfor er det negativt? En fullstendig subjektiv kommentar fra din side..

Lenke til kommentar

raziel014, mener du at du ikke er subjektiv?

Jeg er enig i at vi burde bli mindre "stive". Men ikke ved å ødelegge kropp og helse! Vi burde forbli kvikke og med mulighet for å engasjere oss, ikke bare ligge halvsovende på et gatehjørne etc.

Det vi trenger er flere festivaler, feiringer osv. Det er alltid motstand mot slikt, fordi det er kun minoriteter som tør gjennomføre noe annet enn et slapt 17. mai tog.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at "brukere" gjør brekk for det at det er ulovlig å bruke narkotika. De skal jo skaffe penger til stoff.Det er jo prisen på dop som gjør rusmisbrukere til kriminelle, ikke om det er lovlig eller ikke.

"Guns don't kill people. People kill people"

I Norge blir man fengslet for å bruke narkotika. Inntil det er bevist at brukeren har gjort seg skyldig i tyveri, så kan du gjerne rettferdiggjøre barnehagementaliteten i den norske loven. Det er en vesentlig forskjell på mord og selvmord, men dette tar loven helt åpenbart ikke med i betraktningen.

Legalisering vil vel ikke automatisk tilsi at det blir rimelig å være narkis?

Slettes ikke. Skadevirkningene uteblir ikke, men man slipper å bli buret inne for noe man gjør med sin egen kropp.

Jeg er ikke helt sikker på om du tuller eller ikke..?

Hvor naiv går det ann å bli? Selfølgelig kan det gå ut over andre at du bruker dop!

Tenk lenger enn til nesa...

Lenke til kommentar
Hvor naiv går det ann å bli? Selfølgelig kan det gå ut over andre at du bruker dop!

Nemlig. Men saken er at i dag er man kriminell om man bruker dop. Selv om det ikke skulle gå ut over andre. Eller retter sagt man får kun bruke alkohol og tobakk som rusmiddel. Vil man ha sterkere stoffer kan disse skaffes lovlig ved å misbruke legemidler.

Lenke til kommentar
raziel014, mener du at du ikke er subjektiv?

Jeg er enig i at vi burde bli mindre "stive". Men ikke ved å ødelegge kropp og helse! Vi burde forbli kvikke og med mulighet for å engasjere oss, ikke bare ligge halvsovende på et gatehjørne etc.

Det vi trenger er flere festivaler, feiringer osv. Det er alltid motstand mot slikt, fordi det er kun minoriteter som tør gjennomføre noe annet enn et slapt 17. mai tog.

Ok det du skrev her var jo fullstendig subjektivt! Hva får deg til å tro at hasj ødelegger kropp og helse?? Da tror jeg du bør sjekke kildene dine igjen. Selv har jeg røkt hasj i 6 år og har aldri merket noe ødelegger noe som helst. Det du skriver om hasj er helt villedende og har ikke rot i noen som helst sannhet.

Jeg vil gjerne se den steine personen du tilsynelatende har sett halvsovende på et gatehjørne. Tror du har misforstått fakta litt her. Alkohol og dop gjør at man ligger halvsovende på et gatehjørne. Hasj gjør ikke det for da tror jeg jeg ville ha merket det.

Tror du vil bli overrasket over at halvparten av Norge røyker. Særlig i middelklassen og gjerne voksne du har kjent resten av livet. Så røyking forandrer ikke en person eller noe. Se på det som en medisin. Den gjør ikke noe skader på kropp eller noe, bortsett fra at man faktisk innhalerer røyk. Sier seg selv at det ikke er bra, men så røyker man ikke hasj like ofte som sigaretter heller da!

Det nytter ikke å sitte å debattere om et emne man ikke vet en dritt om vet du. Selv holder jeg meg unna diskusjoner jeg ikke har peiling på. Råder deg til å gjøre det samme, eller lese litt ordentlig info om det. Gå på www.normal.no og les litt. Det er jo også subjektivt, men der får du ser litt av de positive effektene av hasj og en legalisering. Deretter kan du se over punktene og sjekk hva du mener er riktig, men å sitte her å si at hasj ødelegger kropp og helse og gjør at folk ligger halvsovende på et gatehjørne er ren propaganda-oppgulp og det vet du!

Lenke til kommentar

Synest ikke noen narkotiske stoffer bør legaliseres. Det er greit nok å bruke dem til medisinsk bruk, men ser ikke vitsen med å bruke dem til noe annet.

En som tidligere røykte hasj (sannsynligvis ikke særlig lenge) fortalte meg for en stund siden at hasj kunne endre hjernestrukturen hvis det bli røykt over en lengre tid, og at han ikke anbefalte noen å prøve det.

Lenke til kommentar

Hasj forandrer hjernestrukturen, det er jeg helt enig i. For meg har det vært det beste som har skjedd meg. Om jeg ikke hadde begynt å røkt hadde jeg aldri i verden vært musiker i dag, ei kunstner. Man kommer i en mer filosoferende ånd og kommer i bedre kontakt med seg selv, mer som meditering.

Og det er klart at det ikke passer alle, men i all helhet så skader det ingen i omfattende grad. Hasj er tross alt det mildeste narkotikum og er ikke på langt det som folk tror det er.

Lenke til kommentar
Hasj forandrer hjernestrukturen, det er jeg helt enig i.

Forandre hjernestrukturen innebærer fysiske forandringer i hjernen. Hasj gjør ikke det, den bidrar kun til å stimulere deler av hjernen til aktivitet.

Jo, men opplevelsene forandrer personligheten til vedkommede. Deretter også hjernebanene til videre interesser. Likt som utallige andre ting. Men det er opplevelsene som forandrer og ikke hasjen i seg selv som du sier Feynman.

Hadde f.eks jeg aldri røkt hasj ville jeg sikkert vært i militæret nå, så sånn sett så har jo hasjen indirekte forandret hjernebanene mine. Ikke til det negative om jeg så må si det. :p

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...