Marti Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Jeg sliter litt her (ny med CSS) på hjemmesida mi. Får rett og slett ikke byttet ut fontene mine. Hvis jeg skal bytte font på headeren, er dette riktig? Jeg får det iallefall ikke til å virke. h1 {font-family: arial} Edit: GROV skrivefeil. Endret 8. september 2005 av Marti Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Inkluder alternativer i tilfelle systemet ikke har fonten, f. eks: h1 { font-family: arial, helvetica, sans-serif; } Men, ja, det er riktig implementasjon du har der. Mulig du allerede kjører arial som standardfont i nettleseren din. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Jeg prøvde også mange andre fonter, som Tahoma og Courier, men ingen ga noe forskjell. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Fungerer annen CSSkode? Hvis ikke kan du ha skrudd av stylesheets i nettleseren din. Eller du gjør noe feil... Her er ett eksempel på bruk av h1 og stillegging av denne: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1"> <title>Test av font</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"> </head> <body> <h1> Dette er Arial </h1> </body> </html> Lag så style.css med følgende innhold: h1 { font-family: arial, helvetica, sans-serif; } Eller f. eks. h1 { font-family: tahoma, verdana, geneva, arial, helvetica, sans-serif; } Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Har du riktig path (filsti) til css-filen din da, Marti? Lenke til kommentar
Marti Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Ja jeg ahr definitivt riktig path til CSS fila, så det er ikke noe problem. Jeg har forresten fiksa det nå. Kanskje det bare var semi-kolonet som skulle til på slutten? Forresten jeg ser at du legger til mange fonter her, så går det ann å blande fonter? Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Semikolenet er ikke nødvendig på den siste «regelen»: h1 { font-family: arial, sans-serif } h2 { font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif; line-height: 1em } Hvis du spesifiserer flere skrittyper slik som over, gir det nettleseren flere muligheter. Den starter med den første, hvis den ikke har/finner den, prøver den den neste. Til slutt kan man legge til en skriftfamilie, så velger nettleseren den som passer best i den familien om den ikke finner noen av de andre. Se W3s oversikt over skriftfamilier/-typer. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Tja, kanskje ikke helt riktig det du sier der, AfroDude... Browseren velger ikke den fonten som passer best i den familien, men den som er definert som standardfont for den familien på systemet Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Ok da Poenget var at den valgte en eller annen font ut fra den familien ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå