Gå til innhold

Bruker du sikkerhetssele/-belte i bil?

morra

Bruker du bilbelte?  

1 011 stemmer

1. 1. Bruker du bilbelte?

• Ja
      909
    • Nei
      13
    • Av og til
      75
    • Når jeg sitter på
      4
    • Når jeg kjører selv
      10

Anbefalte innlegg

Edit: Du sier justert i ørehøyde... kommer an på hva som er i ørehøyde (toppen av nakkestøtten/midten av nakkestøtten) og hvor høyt/lavt ørene sitter på hodet ditt  :D, men en nakkestøtte (kanskje riktigere å si hodestøtte) skal egentlig fange opp bakhodet og må følgelig være justert til den høyden. Les her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=32270

5481258[/snapback]

Det var noe kjørelærern min sa, han kalte det ørehøyde pga at når hodet er bøyd bakover så er bakhodet i ørehøyde... eller noe sånt.

Poenget er i alle fall at nakkestøtten skal ta imot bakhodet, og at den ikke er stilt for lavt...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Vel vel, selv om det ikke er påbud om å bruke den, er det jo en grunn til at den er der.

Ville ha brukt den uansett, man vet aldri hva som skjer når man er ute i trafikken, man kan være uheldig selv og krasje, eller det kan komme en tulling og krasje med deg.

Lenke til kommentar

Kvifor er det ikkje påbudt for ein drosjesjåfør å ha sele? Ville det ikkje falle som ein selvfølge at den yrkesgruppa som brukar mest tid i trafikken har sikkerhetsbelte? Å kjøre utan er ein leik med livet som innsats.

Lenke til kommentar

Bruker ikke bil belte.synst det er ekkelt og ha på :tease: .Mitt bilbelte er og holde meg fast i rattet vist det går galt funker fint. Smalt en gang i 160 i et autovern uten bilbelte :) men smalt jo ikke forntmot front da, tok smellen med venster side av froten inn i autovernte.hele bilen sprakk (totalt vark).eg smalt på grunn av at det var hull i veien rett frem for en sving :/. hadde ikke det hullet vert i veien hadde eg ikke smelt. staten gjør en dårlig jobb med veiene i norge, mye farlige hull i veien.

Lenke til kommentar

Blei stoppet uten belte forrige uke, men som han sa til meg: Du er mulig en så flink sjåfør at du velger å stole på deg selv, men han idioten der (han pekte på en skamklipt 240 som sladda ut fra en parkeringsplass) kan være dum nok til å legge den ut før en sving der han møter deg i utgangen..

Altså havner du i unødvendig fare uten at det er din skyld med ditt ansvar..

Han sa bare, tenk deg om, alle de andre med bil som er "idioter" (du vet ikke hva de tenker eller gjør i neste sekund) ga meg heller ingen bot :) (jeg lærte mer av det han sa til meg enn 750,- mindre på kontoen)

Bruker belte, men hadde akkurat kjørt ut fra en P-plass, så hadde ikke fått det på (vet du skal ta det på før du begynner å kjøre, men stressa så vilt :s )

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Bruker ikke bil belte.synst det er ekkelt og ha på :tease: .Mitt bilbelte er og holde meg fast i rattet vist det går galt funker fint. Smalt en gang i 160 i et autovern uten bilbelte :) men smalt jo ikke forntmot front da, tok smellen med venster side av froten inn i autovernte.hele bilen sprakk (totalt vark).eg smalt på grunn av at det var hull i veien rett frem for en sving :/. hadde ikke det hullet vert i veien hadde eg ikke smelt. staten gjør en dårlig jobb med veiene i norge, mye farlige hull i veien.

5744929[/snapback]

Du høres ut som en person man helst ikke vil møte.

Lenke til kommentar

5744929[/snapback]

Du høres ut som en person man helst ikke vil møte.

5898819[/snapback]

Hadde den historien vært sann, så hadde han HVERTFALL ikke vært her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg bruker helst ikke bilbelte, føler at jeg kveles med bilbelte på! Var i en ulykke hvor en kvinne kjørte i ræva på bilen jeg satt i (den sto i ro i et kryss), hun kom i 60 Km/t og jeg fikk nakkesleng i sammenstøtet, sliter ennå med stiv nakke idag....

5441839[/snapback]

Jeg har vært ute for akkurat det samme faktisk. Jeg hadde ikke belte på meg, og akkurat i den situasjonen der er jeg sjeleglad for det. Bilen min (jada.. enda en 240) blei dytta inn i bilen foran, bilen som kjørte på meg (Toyota Camry) ble vrak. Jeg kjørte hjem uten andre skader på meg selv eller bil enn ergrelse, to-tre lykter og en grill.

Kjører som regel med belte på lengre turer, men aldri under bykjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...