Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bruker du sikkerhetssele/-belte i bil?

morra

Bruker du bilbelte?  

1 011 stemmer

1. 1. Bruker du bilbelte?

• Ja
      909
    • Nei
      13
    • Av og til
      75
    • Når jeg sitter på
      4
    • Når jeg kjører selv
      10

Anbefalte innlegg

Jeg trodde at belte ikke var påbudt ved rygging. Politimannen må ha vært en utrolig kjip politimann hvis han gav deg bot for et par meter kjøring, når du likevel stoppet av egen, fri vilje, etter å ha sluppet bilen fram.

5340621[/snapback]

Da jeg tok lappen (1996) var det en regel at man IKKE måtte bruke belte ved rygging og svært korte distanser fremover i lav fart (f.eks. postbud-situasjoner).

Er dette opphevet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kunne vel velge selv i 1996 om man ville bruke belte eller ikke når man skulle rygge? Høres jo helt idiotisk ut.

Edit: Errmm...Ser ut til at jeg leste den setningen helt galt, se bort ifra det som står ovenfor :blush:.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Tar det automatisk på,,,

En gang da ei jente skulle kjøre meg hjem spurte ho om jeg ikke stolte på ho da jeg tok på sikkerhetsbelte. Litt pussig.

Verdensrekorden i å ta i mot ett krasj ved å holde stive hender på rattet er/var 13 km/t sa sjåførlæreren min. Tenk på 10 km/t med en hand på rattet da... Kan fort gå galt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker helst ikke bilbelte, føler at jeg kveles med bilbelte på! Var i en ulykke hvor en kvinne kjørte i ræva på bilen jeg satt i (den sto i ro i et kryss), hun kom i 60 Km/t og jeg fikk nakkesleng i sammenstøtet, sliter ennå med stiv nakke idag....

5441839[/snapback]

Føler at du kveles? Har du beltet rundt halsen og stramma det kraftig eller?

Nakkesleng kunne du fått utan belte også...kva med den dagen du frontkolliderer med ein bil? På hovudet i frontruta, muligens brukket nakke og medfølgande død.

Lenke til kommentar

Nakkesleng kunne du fått utan belte også...kva med den dagen du frontkolliderer med ein bil? På hovudet i frontruta, muligens brukket nakke og medfølgande død.

5441858[/snapback]

Det originale bilbeltet i Golf 2 kan ikke justeres opp/ned i B-stolpen, så beltet sitter litt høyt på brystkassa... Har dessuten aldri likt de bilbeltene som følger med biler originalt (skråbelter). Vil heller kjøpe racingstoler og 4-punktsbelter etter hvert for de er mer behagelige!

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

5441858[/snapback]

Det originale bilbeltet i Golf 2 kan ikke justeres opp/ned i B-stolpen, så beltet sitter litt høyt på brystkassa... Har dessuten aldri likt de bilbeltene som følger med biler originalt (skråbelter). Vil heller kjøpe racingstoler og 4-punktsbelter etter hvert for de er mer behagelige!

5441889[/snapback]

faktisk så er ikke 4 pungts seler godkjent som belte ( selv om det er sikrere ) , rare greier

Lenke til kommentar
faktisk så er ikke 4 pungts seler godkjent som belte ( selv om det er sikrere ) , rare greier

5442990[/snapback]

Men veltebur blir de bare glad for at du har... Snodige greier, de vil vel ikke at man skal føle seg så trygg at man bryter fartsgrensen hvis du har 4-punktsbelter? :!:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Jeg bruker helst ikke bilbelte, føler at jeg kveles med bilbelte på! Var i en ulykke hvor en kvinne kjørte i ræva på bilen jeg satt i (den sto i ro i et kryss), hun kom i 60 Km/t og jeg fikk nakkesleng i sammenstøtet, sliter ennå med stiv nakke idag....

5441839[/snapback]

Nakkesleng har vel ikke så mye med bilbeltet å gjøre. Nakkesleng får du om du ikke justerer nakkestøtten korrekt.

Lenke til kommentar

jeg bruker belte hver gang jeg kjører bil:)

jeg har også en regel om at de som skal sitte på må ha belte på seg, ellers får de bruke apostlene sine :D

kan jo bli tiltalt for uaktsomt drap dersom noe skulle skje :cry:

edit: vel.. ehm i den ene bilen min er det faktisk ikke beltefeste bak (faktisk ikke påbudt).. hehe :blush: opel ascona a 1971 modell!! da hjelper det lite hvor mye jeg vil ha passasjerene til å bruke belte :p

Endret av Ditchy
Lenke til kommentar
Nakkesleng har vel ikke så mye med bilbeltet å gjøre. Nakkesleng får du om du ikke justerer nakkestøtten korrekt.

5443895[/snapback]

Nakkestøtten var korrekt juster (i ørehøyde) men det var når kroppen for framover igjen at jeg fikk nakkesleng, for beltet strammet jo brystkassen så hodet for som en slengdukke framover...

Lenke til kommentar
jeg har også en regel om at de som skal sitte på må ha belte på seg, ellers får de bruke apostlene sine :D

kan jo bli tiltalt for uaktsomt drap dersom noe skulle skje :cry:

5464253[/snapback]

Er det ikke sånn at man kun har ansvar for at de under 16 år bruker bilbelte?

Lenke til kommentar

5443895[/snapback]

Nakkestøtten var korrekt juster (i ørehøyde) men det var når kroppen for framover igjen at jeg fikk nakkesleng, for beltet strammet jo brystkassen så hodet for som en slengdukke framover...

5470193[/snapback]

Hmm, ja nakken kan vel også bli slengt forover etter at den har blitt slengt bakover ja, men igjen så er jeg ikke helt sikker på om beltet kan ta hele skylden. Leste forresten om en interessant oppfinnelse Volvo hadde kommet med, et slags nett som skulle kastes ned i tilfelle påkjørsel bakfra, og fange opp hodet slik at det ble holdt i ro. Har ikke hørt noe om den senere, så det var kanskje ikke en bra idé allikevel?

Edit: Du sier justert i ørehøyde... kommer an på hva som er i ørehøyde (toppen av nakkestøtten/midten av nakkestøtten) og hvor høyt/lavt ørene sitter på hodet ditt :D, men en nakkestøtte (kanskje riktigere å si hodestøtte) skal egentlig fange opp bakhodet og må følgelig være justert til den høyden. Les her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=32270

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...