Gå til innhold

Bruker du sikkerhetssele/-belte i bil?


morra

Bruker du bilbelte?  

1 011 stemmer

  1. 1. Bruker du bilbelte?

    • Ja
      909
    • Nei
      13
    • Av og til
      75
    • Når jeg sitter på
      4
    • Når jeg kjører selv
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

jeg svarte ja på pollen , men det er med noen forbehold , når jeg kjører store biler ( buss lastebil) så bruker jeg ikke beltet .

 

dette kommer at at jeg ikke er vant til og bruke beltet i store biler og det føles hemmende , vet ikke hvorfor .

 

på bussene jeg har kjørt var det ikke noe problem for der var det ikke montert belter , men i lastebilene er det , men det blir ikke brukt , heller ikke når jeg kjører vareleveirnger med varebiler , skal ut og inn av bilen hvert 5 minutt , da er det i veien hele tiden

 

men di 20 minuttene jeg tilbringer i privatbilen min på tur hjem og fra jobb så er beltet et must :blink:

Lenke til kommentar

Sikkerhetsbelte har reddet mitt liv en gang. Jeg kjører aldri uten.

 

Var passasjer i en utforkjøring i 200km+. Vi rulla rundt sideveis ca. 180m bortover paralellt med svingen med minst to luftige svev som varte så lenge at jeg trodde vi hadde stoppa. (ble stille når vi var i lufta) Jeg kan ikke forestille meg å kunne overlevd uten beltet. Ambulansesjåføren så på vraket og mente han aldri hadde sett noen som hadde overlevd noe sånt. Vi krøp ut av vraket uten andre synlige skader enn små kutt etter å ha blitt spylt av glassplinter.

 

Etter dette har jeg litt problemer med å sitte på med andre i bil, spesiellt om de kjører litt fort eller nerme andre biler. Dette skjedde i 97 og det har blitt bedre siden da. Selv har jeg en vass kjørestil, har kjørt litt på bane og tok mc-lappen i sommer. Uansett, for meg er beltet en automatisk selvfølgelighet.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg ikke komfortabel hvis jeg ikke har belte på, uansett hvor i bilen jeg sitter.

 

Det krever bare én håndbevegelse å få belte på, og det skjer automatisk. Har tatt meg selv i å smelle på beltet selv om jeg bare skal flytte bilen 3-4 meter fram på gårdsplassen :yes:

Lenke til kommentar
Sikkerhetsbelte har reddet mitt liv en gang. Jeg kjører aldri uten.

 

Var passasjer i en utforkjøring i 200km+. Vi rulla rundt sideveis ca. 180m bortover paralellt med svingen med minst to luftige svev som varte så lenge at jeg trodde vi hadde stoppa. (ble stille når vi var i lufta) Jeg kan ikke forestille meg å kunne overlevd uten beltet. Ambulansesjåføren så på vraket og mente han aldri hadde sett noen som hadde overlevd noe sånt. Vi krøp ut av vraket uten andre synlige skader enn små kutt etter å ha blitt spylt av glassplinter.

 

Etter dette har jeg litt problemer med å sitte på med andre i bil, spesiellt om de kjører litt fort eller nerme andre biler. Dette skjedde i 97 og det har blitt bedre siden da. Selv har jeg en vass kjørestil, har kjørt litt på bane og tok mc-lappen i sommer. Uansett, for meg er beltet en automatisk selvfølgelighet.

5032941[/snapback]

 

Noe lignende har jeg også vært med på, men din episode var kanskje et par hakk verre. På sykehuset etterpå hørte jeg sykepleierne og en lege snakke om meg på gangen, og hørte at jeg aldri skulle ha overlevd. Dette var noe de aldri kom å fortalte meg direkte, var også et par andre ting jeg overhørte, som jeg aldri hadde fått vite ellers.

Lenke til kommentar

Den eneste strekningen jeg ikke bruker sikkerhetsbelte er fra der jeg har stoppet bilen foran garasjen for å åpne porten og inn i garasjen. Før jeg går ut av bilen i garasjen trykker jeg alltid på utløserknappen for sikkerhetsbelte i refleks selv om jeg ikke har det på meg.

 

Sikkerhetsbeltebruk burde være en refleks.

Lenke til kommentar

Bruker alltid sikkerhetsbelte ja, uansett hvor langt eller kort bilen skal kjøres. Det er bedre å ta på beltet en gang for mye enn en gang for lite. Jeg krever også at folk som sitter på med meg skal ha belte, for dersom man kolliderer er det ikke bare svært lite behagelig å få en baksetepassasjer most inn i ryggen med en kraft som tilsvarer tyngden av en elefant, det er rett og slett livsfarlig. Skjønner ikke vitsen med å IKKE ha på seg beltet, det finnes jo ikke noe negativt med å ha på beltet, bare positivt!

Lenke til kommentar
Bruker alltid sikkerhetsbelte ja, uansett hvor langt eller kort bilen skal kjøres. Det er bedre å ta på beltet en gang for mye enn en gang for lite. Jeg krever også at folk som sitter på med meg skal ha belte, for dersom man kolliderer er det ikke bare svært lite behagelig å få en baksetepassasjer most inn i ryggen med en kraft som tilsvarer tyngden av en elefant, det er rett og slett livsfarlig. Skjønner ikke vitsen med å IKKE ha på seg beltet, det finnes jo ikke noe negativt med å ha på beltet, bare positivt!

5078669[/snapback]

Jeg er egentlig enig i alt du skrev, bare en kommentar til siste setning.

Det er en del folk som har overlevd av akkurat den grunn at de ikke hadde på seg bilbelte, disse kan få, dersom ønskelig, et eget papir fra vegvesenet eller politiet der det står at de ikke trenger å bruke belte i bil. Grunnen til dette er jo ganske opplagt.

 

Men som sagt, jeg er enig i alt du sa, og bruker alltid bilbelte selv.

Lenke til kommentar

Ja, det grunnet i tilfelle du skulle havne i vennet og farten ikke skal være så høy at det blir noen vesentlig skade på bilene, og da blir det stort sett ingen stor skade på de inni bilen.. (Sier ikke at det ikke kan skje, for det har helt sikkert vært folk som har dødd av det, men sannsynligheten er mindre)

Lenke til kommentar
Det er en del folk som har overlevd av akkurat den grunn at de ikke hadde på seg bilbelte...

Kan du komme med noen eksempler på dette? Jeg har aldri hørt om det. Hvis du er så redd for å sitte fast i bilen når du krasjer kan du kjøpe deg en beltekutter og montere den på et lett tilgjengelig sted i bilen, slike fås bl.a. på Biltema. Nei, les heller denne meget bra artikkelen og bli kvitt dine vrangforestillinger: http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/11/419961.html

Lenke til kommentar

Har en venninne som ble slynget ut av passasjervinduet fordi hun ikke hadde på seg belte. (Kjørte av veien og traff et tre) Bilen ble totalmost på sjåførsiden.

På en annen side døde fetteren min fordi han IKKE hadde på seg belte, så jeg tror nok jeg vet at ting går begge veier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...