Gå til innhold

Ny "kraftbudsjettspc" til 7-10.000

Anbefalte innlegg

God kveld.

Hovedkortet på min gamle traver gikk til skeis for noen dager siden, og jeg trenger noe nytt. Av gamle deler har jeg fortsatt dette som jeg planlegger å ta med meg vidre:

- 2x80GB 2/8MB WD som skal byttes ut over tid

- 1x250GB 8MB Hitachi

- Geforce 4 Ti4400 128MB

- Audigy 2

- Trådløst nettverkskort

Mine hovedspørsmål er om dette er et system å satse på, med tanke på hovedkort, chipset, ytelse osv. Vil ha noe jeg kan oppgradere litt over tid, derfor gikk jeg for S-ATA "2" og SLI. Er det noe vesentlig jeg mangler?

--

Originalforslaget:

Hovedkort:

EPoX EP-9NPAJ SLI - 1079,-

Minne:

Corsair TWINX1024-3200C2 - 1149,-

Prosessor:

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz - 2395,-

Strømforskyning:

bZerk 500W - 595,-

Kabinett:

Cooler Master Cavalier 3 Sort - 695,-

Harddisk:

Western Digital Caviar 250GB SATA2 16MB - 1050,-

DVD-Brenner

NEC DVD recorder ND-3540A - 395,-

+ Fellowes verktøyset til 145,-

Sum: 7503,-

--

Etter litt forbedringer:

Fra gamle pcen:

- 1x80GB 8MB IDE

- 1x250GB 8MB Hitachi IDE

- Audigy 2

- Trådløst nettverkskort

- Skjerm

- Mus

- Muligens noen vifter

Kabinett:

Cooler Master Cavalier 3 Sort - 695,-

Strømforskyning:

bZerk 500W - 595,-

Hovedkort:

Abit AN8 SLI - 1199,-

Prosessor:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz - 1995,-

Minne:

Corsair XMS PRO3200 1024MB - 1399,- (Skal oppgradere til 2 etter hvert, i forbindelse med musikkproduksjon)

Skjermkort:

XFX GeForce 7800GT 256MB - 3395,-

Harddisk:

Western Digital Caviar 250GB SATA2 16MB - 1050,-

DVD-Brenner

NEC DVD recorder ND-3540A - 395,-

Tastatur:

Keytronic Multimedia Tastatur - 159,-

Sum: 10882,-

Endret av Eskil87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort, SLI bruker PCIe og det du har er nok AGP. Du får sjekke ut hovedkort med nforce3 chipset for s939, eller kjøpe et PCIe skjermkort. 6600GT er billig og bra, og du kan sette inn et til i SLI senere. Ikke at 2stk 6600GT i SLI er så veldig bra men det er kult :)

Lenke til kommentar

Hva med dette oppsettet?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=8925

MPX (har alle varene) Lagerstatus Pris

AMD Athlon 64 3000+ ''Venice'' 1275,-

AOpen H600B 739,-

ASRock 939Dual-SATA2 575,-

Hitachi Deskstar 7K250 250 GB 1-3 dager 849,-

Thermaltake Big Typhoon 393,-

Veritech DDR400 512 MB (2 stk.) 730,-

TOTALT 4561,-

Skjermkort:

7800gt 3095,-

Totalt uten skjerm/dvd/tast/mus som man kan knabbe fra forrige pc:

7656,-

Man må logisk nok overklokke prosessoren noe, burde gå greit.. her er en test av kjøleren på en 3000+ overklokket til 2,7ghz

http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...ol-comp_12.html

b2.png

Det er brukt et par low-end komponenter her, men prisen ble riiimelig lav...

review av hovedkortet her: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2524

Alternative komponenter er:

Abit AN8 SLI +600kr

2x1gb cl2.5 ram fra mpx +1000kr

Fant ikke noe kabinett jeg hadde spesiellt lyst på hos mpx som har resten av delene...

Synes det er litt morsomt, men boxed kjøleren klarer faktisk å kjøle ned 3000+ selv på 2,7 ghz og 1,55v.. Veldig imponerende.. ihvertfall inntil man hører støynivået tenker jeg... ;)

Hvis du er ute etter en high-end spillepc så er 7800gt kortet. Max ytelse for pengene. I tillegg så overklokker det bra.

7800gtx er bedre, men man må nesten ha en skjerm som takler 1600x1200 for at det skal være noe poeng.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Takk for forslaget, blackbrrd. Skal tenke på det! Er det noen som vet om det er noen vesentlig forskjell på s. 939 og NF4 SLI?

Antar at du lurer på hva forskjellen på hovedkortet jeg postet og et typisk nforce4 sli hovedkort er?

Vel, det jeg postet er _low end_ dvs, ytelsen er akkurat like bra som nforce4 sli (du kan sjekke det selv i benchmarkene jeg linket til), men det er definitivt ikke like "polished" som de fleste nforce4 hovedkort. Mao, det har nok endel barnesykdommer (se konklusjonen av reviewet jeg linket til).

Personlig hadde jeg vel gått for Abit AN8 SLI, prisforskjellen er ikke så stor og jeg hadde følt meg litt tryggere... Hovedkortet er jo tross alt en veldig viktig komponent i pc'n.

For all del, samme hva du velger av hovedkort, velg et uten chipsett vifte! Chipsett vifter har en tendens til å bråke og å gå i stykker.

Abit og Asus har ett nforce4 hk hver uten chipsett vifte.

Oppsettet jeg lagde ovenfor ble mest lagd for å se hvor billig man kunne få en svært høytytende spillepc for.

Ingen grunn til å bruke 15-20000 når man kan bruke 7-10000 og få 90% så bra ytelse.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde tatt deg tiden til å lese review'n jeg linket til ville du sett at selv billig-hovedkortet jeg linket til var helt på topp når det gjaldt overklokking... :)

Abit AN8 SLI som jeg også foreslo har en temmelig solid heatpipe som leder varme ut av kabinettet. Hvis du ender opp med å kjøpe cpu kjøleren jeg linket til i tillegg, så vil den sørge for nok luftflyt til at jeg ikke ser noen problemer med varme... :)

En ting angående den cpu kjøleren, den er kjempestor, så jeg hadde spurt evt webshopper om cpukjøler+hk+kabinett passet sammen.. :) En liten mail fikser det... Og samtidig kan du spørre om hk+cpu+ram går bra sammen. Alltid greit å dobbeltsjekke sånt.. ;)

Lenke til kommentar

På ingen måte.

Du ville antageligvis ikke har merket noe særlig forskjell på en ata66 kontroller og en sata150 kontroller....

Harddisker overfører 99% av tida små filer og det klarer de ikke i større hastigheter enn kanskje 20-30mbyte/s, mens det er båndbredde for 66-150mbyte/s

Det eneste som evt vil kunne skje er at solid state disker blir en realitet*, men da tenker jeg at 300mbyte/s også blir for tregt... ;)

*Solid state disker finnes men de er latterlig dyre i forhold til prisen og har heller ikke så god holdbarhet.

Lenke til kommentar

Takk for svaret igjen :) Da går jeg for AN8 SLI. Utbytting av prosessorkjøling får jeg ta etterhvert om det trengs, har sprengt budsjettet ganske godt allerede.

Forresten, kan man bruke en S-ATA 2 disk på en S-ATA 150 kontroller?

Endret av Eskil87
Lenke til kommentar

XP64 har kommet ja... litt dårlig driverstøtte enda... og nesten ingen programmer yter noe bedre og noen yter verre. Med andre ord, ikke så veldig spennende enda.

99% sikker på at sata2 er bakoverkompatibelt med sata 150 ja, noe annet ville vært rimelig tåpelig.. ;)

Den gamle standarden, p-ata var bakoverkompatibel sånn at selv pio-mode 1 disker kunne brukes på ata 133 kontrollere

(i mellom der så har du: pio mode 2-4, ata 33, ata 66, ata 100)

Lenke til kommentar

s-ata 300 funker på s-ata 150 og motsatt ja. mene det er 16mb cashe disker som gir mest ytelsesøkning.

jeg vet ikke hva forskjellen på de to ram pakkene du har satt opp er, mene corsair leverer bra ram, så de funker sikkert bra uansett hve m du velger.

jeg vet ikke om abit kortet er noe bedre valg enn epox kortet, mene du burde ta asus a8n sli premium med i vurderinga, da det har passiv heat pipe kjøling på nordbrikka. plus at det er vistnok et veldig bra hovedkort

bortsett fra det så tror jeg du får en bra pc.

Lenke til kommentar
s-ata 300 funker på s-ata 150 og motsatt ja. mene det er 16mb cashe disker som gir mest ytelsesøkning.

jeg vet ikke hva forskjellen på de to ram pakkene du har satt opp er, mene corsair leverer bra ram, så de funker sikkert bra uansett hve m du velger.

jeg vet ikke om abit kortet er noe bedre valg enn epox kortet, mene du burde ta asus a8n sli premium med i vurderinga, da det har passiv heat pipe kjøling på nordbrikka. plus at det er vistnok et veldig bra hovedkort

bortsett fra det så tror jeg du får en bra pc.

... lurer på hvorfor alle må nevne at det asus kortet har passiv heatpipe osv osv osv når jeg allerede har nevnt et annet kort som har det og er 300kr billigere :p

overklokking og nforce4... vel.. la meg si det sånn, chipsettet klarer et sted mellom 300 og 400 mhz, men det tilsier en cpu overklokk på 50-100%, noe du ikke kommer til å klare uten minusgrader på prosessoren...

Har sett at abit an8 sli takler opptil 340 mhz som vil tilsi opptil 70% overklokking av cpu'n. Mao, hvis du kjøper en 3000+ og overklokker den så langt hovedkortet går, så vil det tilsi 1800*1,7 = 3060 mhz. 3000+ klarer oftest mellom 2400 og 2700 mhz. Mao, det er cpu som kommer til stoppe evt overklokking, ikke hovedkortet.

Lenke til kommentar

har ikke hatt flaks med hovedkorta mine enda, mene den booter på 2500mhz i alle fall. er stabil med stock volt på 2400. venter på mitt 3dje ultra d kort nå, så får vi se om det funker som det skal. (det første var åpna, ble sendt tilbake med en gang, det andre var også åpna, mene testa det ut, nekter å klokke noe som helst)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpa gutta :)

Er ganske sikker på det Abit kortet, siden det har heatpipe og virker rimelig solid.

Har hørt at SLI ikke klokker like bra, men tror det klokker godt og vel det jeg trenger.

Forskjellen på rampakkene var at den ene bestod av 2x512, og den siste 1x1024. Skal kjøpe den siste, så en til når jeg får råd og sette i dualchannel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...