Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Både modem og Trådløs router med DHCP

Anbefalte innlegg

Jeg har bredbåndsmodem fra Firstmile og en trådløsrouter fra SMC, begge med DHCP. Jeg kan ikke slå av DHCP på bredbådsmodemet for da mister jeg kontakten med Internett. Jeg kan heller ikke la begge stå på, for da blir det bare kluss med IP-adresser. Og hvis jeg slår av DHCP på den trådløse routern så mister jeg kontakten med den., og det er noen funksjoner der jeg kunne tenkt meg å utnytte. Desuten får jeg med jevne mellomrom bare "begrenset tilkoblig".

Er det noen som har en god løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener.

Mener du at du må ha på begge DHCP-serverne for at begge enhetene skal fungere? Firstmilemodemet må dele ut IP, men bare til en evt. router, som du da har. Videre skal routeren dele ut IPer til maskiner du kobler til den. Gjør den ikke det?

Har du prøvd å skru av DHCP på modemet og bare satt en statisk IP på routeren?

Lenke til kommentar

Var kanskje litt vanskelig forklart...

Hvis jeg skrur av DHCP på modemet har jeg ingen forbindelse med nettet. Så denne må stå på.

Hvis jeg skrur av DHCP på den trådløse routern så har jeg nett ( men får noen ganger "begrenset tilkoblig" ), men får da ikke konfigruert den trådløse routern for å bla. benytte print server og andre funksjoner på denne.

Så problemet er vel kort og godt at jeg vil ha tilgang til å konfigruere begge ( modem og router ) og at jeg vil ha et stabilt nett..

Hjalp denne forklaringen noe?

Lenke til kommentar

Regner med at modemet ditt har en intern og en ekstern IP. Der den eksterne er den folk på utsiden (internett) ser og den interne er den du ser fra nettverket ditt.

Kjapt forklart må du da sette intern-ip 10.0.0.1 på modemet, 10.0.0.2 på routeren og fortelle DHCPen i routeren at den skal dele ut iper mellom 10.0.0.3 og 10.0.0.254.

Så lenge de tre første tallene i IPen er like på alle enhetene og du setter nettmaska til 255.255.255.0 så skal du kunne kommunisere med alle.

Trenger forsåvidt ikke nødvendigvis være akkurat 10.0.0.x, men det er vel det letteste og kjappeste å skrive. :p

192.168.x.x, 172.16.x.x, 10.x.x.x er ikke rutbare adresser som du kan bruke på LAN. Bare å velge og vrake.

Lenke til kommentar

Her er det noe som ikke stemmer. Jeg har aldri hørt om et modem med DHCP. Det høres mer ut som om du har en router (eller routermodem).

Dersom du har et modem fra nettleverenadøren skal du normalt koble dette til WAN-porten på routeren. WAN-porten får så vanligvis tildelt en offisiell adresse, mens du bruker private adresser (10.x.x.x eller 192.168.x.x) på lan siden.

Dersom du har en router (eller routermodem) fra bredbåndsleverandøren bør du koble dette til en av lan-portene på routeren din.

Kan du prøve å forklare litt bedre hvordan du har koblet det hele sammen? En enkel tegning hadde ikke vært dumt.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Hva slags modem/ruter har du fra Firstmile?

Jeg skal hjelpe en venninne med et 100% identisk problem. Hun sitter med en Zyxel Prestige 650 modem/ruter som er ferdig konfigurert fra Firstmile, og som jeg ikke har admin-rettigheter til, med intern ip 192.168.1.1.

Nå har jeg brukt to dager på å få hektet på en trådøs CNet cwr-854 ruter, uten å lykkes.

CNet har fått 192.168.1.33 fra Zyxel, mens jeg har gitt den (CNet) 192.168.1.100 som intern-ip.

Med DHCP på CNet har jeg kontakt med CNet, men ikke Zyxel eller Internett.

Uten DHCP på CNet har jeg ikke kontakt med noe som helst (Liten eller ingen forbindelse)...

Med direkteforbindelse mellom Zyxel og pc går alt som smurt...

Komplett.no trodde kanskje det var noe galt med CNet-ruteren, siden de mente jeg hadde gjort alt riktig, men jeg tror det er noe jeg (og trådstarter) har oversett?

Mvh Primaxx

IP-skisse, som starter i Internett-enden:

Med DHCP på CNet

Internett-Zyxel-192.168.1.1-----192.168.1.33-CNet-192.168.1.100------192.168.1.101-PC

Uten DHCP på CNet

Internett-Zyxel-192.168.1.1-----192.168.1.33-CNet-?.?.?.?------?.?.?.?-PC

Lenke til kommentar

Primaxx:

Du har nå to rutere etter hverandre, og det er i og for seg greit nok (selv om det er overflødig) men du kan ikke ha WAN- og LAN IP i samme subnett på CNet-ruteren din.

Forsøk å sett en LAN IP i et annet subnett på CNet-ruteren (f.eks 10.0.0.1) og la den dele ut IP-adresser i dette subnettet, f.eks. 10.0.0.100->

En mer elegant løsning er å kjøre CNet-ruteren som et rent aksesspunkt:

Gjør flg. med CNet-ruteren:

-Disable internettforbindelsen (WAN-sida)

-Disable DHCP-server

-Sett en statisk IP i rangen til Zyxel-modemet, f.eks 192.168.1.10

-Plugg kabelen fra Zyxel inn i en av LAN-portene

Mulig du må gjøre disse tingene via kabel, da du sannsynligvis vil miste forbindelsen underveis hvis du gjør det trådløst.

Endret av Arne Nåtedal
Lenke til kommentar

Takk Arne, det løste problemet for meg, håper det også gjelder trådstarter...

For øvrig, hvis noen lurer på det, så er det på CNet cwr-854 ruteren ikke mulig å endre ip-rangen fra 192.168 til f.eks. 10.0! Heldigvis kunne jeg endre rangen på Zyxel-ruteren i stedet!

:)

Mvh Primaxx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...