KimS Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Ok, det har blitt en del av topic'er av meg i dag mens jeg har jebbet med siden min. Så nå velger jeg å holde mine spørrsmål i en tråd Jeg har jobbet litt med CSS'en nå: body { font-family: arial, helvetica, sans-serif; font-size: 80%; color: black; background-color: #E8E8E8; margin: 1em; padding: 0; } /* DIV */ #headertop { background-color: #00E900; height: 30px; width: 610px; margin: 0 auto; border-left: 1px solid #ccc; border-right: 1px solid #ccc; #header { background-color: #00E900; height: 458px; width: 610px; margin: 0 auto; border-left: 1px solid #ccc; border-right: 1px solid #ccc; } Så langt har jeg kommet. #headertop skal jeg ha som en liten kant før selve headeren, mens #header skal være selve headeren. Et ganske stort bilde som jeg legger inn som backgound-image. Men problemet mitt er hvordan jeg må legge dette in i html filen for å få #headertop og #header under hverandre. Nå er det kun #headertop som vises. Noen som har løsningen? - Kim Lenke til kommentar
joe45 Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Et par ting. Du har lik bakgrunnsfarge på header og headertop. Du har glemt å avslutte headertop. Lenke til kommentar
KimS Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Så at jeg hadde glemt å avslutte ja, det fikk slutt på problemet Men når et problem løser seg, så kommer det ofte nye... Sånn ser siden min ut så langt: kim.nux.no Problemet jeg har nå er padding på teksten i #main. Når jeg legger inn padding holder teksten samme plass, og selve #main blir breiere. Slik ser CSS koden ut nå: body { font-family: arial, helvetica, sans-serif; font-size: 17px; color: #E8E8E8; background-color: #E8E8E8; margin: 1em; padding: 0; } /* DIV */ #headertop { background: #00E900 url(img/hbg2.jpg) no-repeat; height: 258px; width: 610px; margin: 0 auto; border-left: 1px solid #E8E8E8; border-right: 1px solid #E8E8E8; border-bottom: 2px solid; } #main { background-color: #00E900; min-height: 600px; height: auto !important; /*prioriteres av opera og FF osv*/ height: 600px; /*ignoreres av opera osv, leses av IE*/ /*IE tolker height som min-height */ width: 610px; margin: 0 auto; border-top: 2px solid #E8E8E8; border-left: 1px solid #E8E8E8; border-right: 1px solid #E8E8E8; } Noen som ser hva jeg gjør galt? - Kim PS: JEg har ikke rukket å se noe på hvordan man endrer på skrift å linker i cutenews, hvis noen hvet det, så sleng med det også Edit: Endret lenke og la til PS. Endret 8. september 2005 av KimS Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 For å løse problemet ditt med avstanden mellom teksten og kanten av designet må du se grundigere på tabellstrukturen din. Enkleste fiksen er vel å legge til en høyere verdi under cellpadding for tabellen. Et par andre ting jeg kom over i farta: Fiks for de resterende validasjonsfeilene. Gjør om head til <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1"> <title>KimS - Step by Step...</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"> </head> Når det gjelder CSSkoden din kan du godt gjøre om den til: body { font-family: arial, helvetica, sans-serif; font-size: 17px; color: #E8E8E8; background-color: #E8E8E8; /*fjernet margin: 1em; padding: 0; */ } /* DIV */ #headertop { background: #00E900 url(img/hbg2.jpg) no-repeat; height: 258px; width: 610px; /*La til:*/ margin: 2px auto; margin-top: 9px; /*fjernet margin: 0 auto; border-left: 1px solid #E8E8E8; border-right: 1px solid #E8E8E8; border-bottom: 2px solid; */ } #main { background-color: #00E900; min-height: 600px; height: 600px; /*ignoreres av opera osv, leses av IE*/ /*IE tolker height som min-height */ width: 610px; /*La til:*/ margin: 0 auto; margin-top: 4px; /*Fjernet height: auto !important; /*Med/uten denne linja i IE, Opera og FF gav ingen forskjell*/ border-top: 2px solid #E8E8E8; border-left: 1px solid #E8E8E8; border-right: 1px solid #E8E8E8; */ } Uten at dette forandrer på utseende på siden din. Lenke til kommentar
KimS Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Tusen takk =) Men disse bordene vil jeg gjerne ha, når jeg tenker vidre ut i designet kan det hvere jeg vil ha de der , går dette bra? Lenke til kommentar
lillegrill Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Ser du bruker cuteNews, er du fornød? tenkte jeg også skulle lage en blog basert på det. Ser at du ikke har spurt om kritikk til designet eller fargevalg, men jeg klarer ikke å la være...designet er greit, ...... fargevalg kjenner epelepsien komme.. Lenke til kommentar
KimS Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Hehe, vet at ikke fargevalget er det beste, men siden er kun laget for øving med CSS og teste CuteNews. Foreløpig er jeg fornøyd med Cutenews, siden det er veldig lett og sette inn i siden, men jeg har ikke fått testet det noe veldig enda Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Men disse bordene vil jeg gjerne ha, når jeg tenker vidre ut i designet kan det hvere jeg vil ha de der , går dette bra? Skulle ikke være noe problem det. De hadde bare ikke noen funksjon i det nåværende designet da de hadde samme farge som bakgrunnen. Derfor hadde jeg de ikke i kodeeksemplet over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå