Gå til innhold

GamerPC/ Stille/ +-15k/ komponenthjelp/ selvbygg!

Anbefalte innlegg

Dette blir en slags fortsettelse på min forrige post, som begynner å bli litt tåkete:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=467225

Lurer på om jeg skal bestille ferdigbygd PC (med noen modifikasjoner) fra komplett.no, eller bygge selv. Har etter mye om og men kommet fram til den "beste" løsningen for ferdigbygd. Så nå vil jeg finne ut hvilken selvbygger-PC jeg eventuelt skal skru sammen.

Kom fram til at komplett.no sin ferdigbygde ville bråke noe infernalsk, noe jeg aller helst vil unngå! Derfor vil jeg ha en stille PC, men likevel det kraftigste systemet egnet til spill jeg kan få for ca 15k. Setter slingringsmonnet til et par tusen.

Skjerm, mus, tastatur og høyttalere trenger ikke å inngå i de +-15k, men jeg er åpen for tips om disse delene også, trenger nemlig full pakke! Eneste jeg har er win XP! :w00t:

De komponentene jeg foreslår under har jeg alt fått anbefalt, så det er først og fremst der jeg ikke har peiling at jeg trenger gode tips, men krangle gjerne på de komponente som kommer under dersom du ikke er enig i valgene!

Kraft, "bang for buck" og stillhet er stikkordene!

Jeg vil prøve å begrense innkjøpene til færrest mulig forhandlere pga frakkostnader, derfor er det ikke sikkert jeg har oppgitt den aller billigste leverandøren for en gitt komponent. Må veie pris mot frakt og "street cred" for forhandleren!

Kabinett:

Ingen aning, trenger tips om hva jeg faktisk bør velge for plass/kjøling etc.

Helst litt speisa med neonlys e.l. :p

Strømforsyning:

Aner ikke

Skjermkort:

Komplett.no 3395,-

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz

Hovedkort:

shg.no(kanksje jeg velger en annen litt dyrere leverandør pga frakt) 1408,- Asus A8N-SLI/Premium, nForce4, S939

prosessor:

komplett.no 2.395,-

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED Socket 939 1MB cache "San Diego"

Minne:

MPX 2336,-

PDC2G3200LLK Patriot 2048MB DDR PC3200 DUAL KIT 1024MB x 2, 400Mhz, CL2-3-2-5

DvD-rom:

?

Harddisk:

?

Flott om noen har gode tips! Spesielt om enkelte komponenter passer godt sammen eller ikke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser en post på kabinett-forumet der en bruker har bestilt http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308851 og http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121276 og får gode tilbakemeldinger. Disse kan velges på komplett.nos ferdige GamerPC. Ser at hvis jeg går for samme PSU og kabinett vil jeg få en selvbyggerPC som er mer eller mindre lik komplett.no sin med unntak av HK og RAM. Noen som har synspunkter på hva jeg bør velge? Er snakk om å bygge selv med Asus A8N premium, fremfor vanlig versjon og patriot 2GB ram framfor 2GB corsair eller twinmos. Vil jeg merke særlig forskjell i ytelse og vil jeg kunne gjøre noe fornuftig med det påståtte bråket fra Asus-kortet. Har lest om passiv kjøling, men er dette trygt?

Lenke til kommentar
ser en post på kabinett-forumet der en bruker har bestilt http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308851 og http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121276 og får gode tilbakemeldinger. Disse kan velges på komplett.nos ferdige GamerPC. Ser at hvis jeg går for samme PSU og kabinett vil jeg få en selvbyggerPC som er mer eller mindre lik komplett.no sin med unntak av HK og RAM. Noen som har synspunkter på hva jeg bør velge? Er snakk om å bygge selv med Asus A8N premium, fremfor vanlig versjon og patriot 2GB ram framfor 2GB corsair eller twinmos. Vil jeg merke særlig forskjell i ytelse og vil jeg kunne gjøre noe fornuftig med det påståtte bråket fra Asus-kortet. Har lest om passiv kjøling, men er dette trygt?

Kan bare anbefale det jeg selv kjenne til:

PSU: MIST 500W (Stille og bra) kr.895,-

DVD +/-: NEC 3540A (billig og bra) kr.390,-

MINNE: CORSAIR C2 (2*512 holder vel til gaming, men har du cash til 2 gb så kjør på det) ca.kr.1500 for 1gb CA

Hvis du ikke har tenkt å klokke noe særlig kan du kjøpe noe billigere minne, som f.eks Twinmos.

HD: Seagate Barracuda 250 GB SATA NCQ og WD Raptor 74 GB som systemdisk. kr.995,- og 1550,-

Hovedkortet du har valgt har fått mye positiv omtale, og husker jeg ikke helt feil er det montert på en passive kjøleribbe på chipsetet.

Kabinett: Lian Li :) (sjekk microplex.no) ca.1200

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kan bare anbefale det jeg selv kjenne til:

PSU: MIST 500W (Stille og bra) kr.895,-

DVD +/-: NEC 3540A (billig og bra) kr.390,-

MINNE: CORSAIR C2 (2*512 holder vel til gaming, men har du cash til 2 gb så kjør på det) ca.kr.1500 for 1gb CA

Hvis du ikke har tenkt å klokke noe særlig kan du kjøpe noe billigere minne, som f.eks Twinmos.

HD: Seagate Barracuda 250 GB SATA NCQ og WD Raptor 74 GB som systemdisk. kr.995,- og 1550,-

Hovedkortet du har valgt har fått mye positiv omtale, og husker jeg ikke helt feil er det montert på en passive kjøleribbe på chipsetet.

Kabinett: Lian Li :) (sjekk microplex.no) ca.1200

Lykke til!

:thumbup: Synes det oppsett er ganske bra :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Har nettopp handlet nytt system selv og gikk for dette:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=18638

Da har jeg fått bra deler til fornuftige priser -med unntak av GTX kortet som jeg bare "måtte" ha :love:

Hvis du har råd og lyst kan du eventuelt kline til med en gig ekstra ram og det finnes selvsagt billigere kabinetter, men jeg er lei av Biltemamods og egenkomponerte strikkoppheng av harddisker m.m. :roll:

Synes nok du bør ha en kraftigere prosessor, som 4000+ ellers vil dette være en flaskehals i forhold til skjermkortet. Det vil forsåvidt en 4000+ også, men litt bedre er det iallefall.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

Hvor "stor" flaskehals vil en san diego være koblet mot et xfx7800gt?

Om jeg ikke vil merke særlig forskjell vet jeg ikke om det er verdt en drøy høvding ekstra

Har fått høre at san diego + 7800gt var et godt valg tidligere, vil gjerne ha flere synspunker/froklaringer!

Systemet ditt så knall ut banassi! Ser at du bestilte fra 6 plasser, hvor mye måtte du ut med i frakt?

geriljajoe, det blir nok ikke noen overklokking med det første, så jeg vurderer twinmos sterkt da flere sier at 2GB twinmos vil være helt fint så lenge jeg ikke skal klokke.

Lenke til kommentar
Takk for tipsene!

Om jeg ikke vil merke særlig forskjell vet jeg ikke om det er verdt en drøy høvding ekstra

Har fått høre at san diego + 7800gt var et godt valg tidligere, vil gjerne ha flere synspunker/froklaringer!

Systemet ditt så knall ut banassi! Ser at du bestilte fra 6 plasser, hvor mye måtte du ut med i frakt?

geriljajoe, det blir nok ikke noen overklokking med det første, så jeg vurderer twinmos sterkt da flere sier at 2GB twinmos vil være helt fint så lenge jeg ikke skal klokke.

Du vil ikke merke forskjell mellom 4000+ og Sandiego 3700+, men det vil kansje vere forskjell i benchmark programmer.

Jeg ville gått for 3700 og heller kjøpt 2gb ram elns.

Lenke til kommentar
Er det 4xSATA på strømforsyningen geriljajoe fortalte om?

Ja det er det.

Angående støydemping av pcen ->

Kabinett: Anbefaler Antec P180 på det sterkeste, jeg gikk fra Antec Sonata 1 til dette, og ble positivt overrasket. Kabinettet er stort og solid, kjølig og stille. Hvis stillhet er veldig viktig, vil jeg anbefale at du kjøper en Sunbeam Rheobus (eller lignende viftestyring). Denne viftestyringen har leds, så det blir litt "styla" :p

CPU-kjøler: XP-120 med en vifte med ganske høyt støynivå, det beste er å bruke Cool n Quiet, da får du den kjølingen du trenger til enhver tid.

Skjermkort-kjøler: Jeg har bare erfaring med Zalman VF700-Cu, og den er både bra og lydløs (vifta på 5v)

Edit: Jeg støtter anbefalingen på Mist 500W, den har jeg hatt hodet helt inntil, uten å klare å høre den :thumbup:

Endret av Erik-Tor
Lenke til kommentar

Jeg har Hiper strømforsyningen og jeg kan bare fortelle deg at den er helt genial.

Stillegående selv med 2 vifter.

Setter bare på de kablene du trenger ( :love: )

og effekt messig ser det også ut til at den uten tvil kan hamle opp med noen av de beste der ute.

"Anbefales"

Lenke til kommentar
Takk for tipsene!

Ettersom du ikke kommer til å klokke noe særlig kan du kjøpe noe "billig" ram. Jeg satte opp en ny pc som kanskje faller i smak.

Ny pc :thumbup:

Slengte også med en passiv kjøleribbe for cpu'n. Da slipper du så mye støy!

Har ikke orket sjekket hvordan Geil minnet var, men det kom noe billigere ut enn Twinmos i prisguiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Bestilte ikke fra de seks ulike der, men valgte meg MPX, Datautstyr og Netshop, men ser allerede nå at det er forandringer i prisene så det gjelder å henge med i svingene. Betalte vel rundt en hundrings til hver MPX og Netshop og litt mer til Datautstyr som leverte kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...