tigerdip Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Ok, jeg er helt grønn når det gjelder linux. Jeg har satt opp en pc med ubuntu. Denne skal brukes som jobb-pc og jeg trenger tilgang til mail fra thunderbird installert på den gamle windowsdisken. Ubuntu er installert på egen hd. Den gamle windowsdisken er på en annen hd. De to harddiskene er tilkoblet hver sin IDE kanal. Planen er å migrere thunderbirdprofilen min fra windows til linux. Akkurat nå ser det ikke ut til at ubuntu har oppdaget den andre harddisken. Må jeg peke på den på et vis ? Mounte (skjønner ikke helt dette med mounting ennå) ? Hvordan skal jeg få tilgang til den andre disken ? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Du kan jo ta en titt her: PANG! Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Takk Skjønner ikke mye av de kommandoene som omtales der, men jeg får prøve meg frem litt så kanskje det blir mer forståelig. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 som root: (administratorbruker. Skriv su - og fyll inn passord for å bli root) fdisk -l (lister diskene du har) mkdir /mnt/win (lager en katalog der du kan mounte windowsdisken, du kan kalle den hva du vil, og ha den hvor du vil. Men mest ryddig å ha den i /mnt katalogen) mount /dev/hde1 /mnt/win Erstatt /dev/hde1 med den partisjonen fdisk -l forteller deg at windows disken ligger på. Dette var basics... nå bør du ha tilgang, og kun med root. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 som root: (administratorbruker. Skriv su - og fyll inn passord for å bli root)fdisk -l (lister diskene du har) mkdir /mnt/win (lager en katalog der du kan mounte windowsdisken, du kan kalle den hva du vil, og ha den hvor du vil. Men mest ryddig å ha den i /mnt katalogen) mount /dev/hde1 /mnt/win Erstatt /dev/hde1 med den partisjonen fdisk -l forteller deg at windows disken ligger på. Dette var basics... nå bør du ha tilgang, og kun med root. Siden ubuntu ikke har root enabled ved defaut kan dette bli enda mer komplisert for stakkaren.. Da er det lettere å bruke kommandoen sudo fremfor det kommandoene som trenger root-rettigheter. Feks: sudo mkdir /media/ntfs sudo mount /dev/hd1 /media/ntfs Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 som root: (administratorbruker. Skriv su - og fyll inn passord for å bli root)fdisk -l (lister diskene du har) mkdir /mnt/win (lager en katalog der du kan mounte windowsdisken, du kan kalle den hva du vil, og ha den hvor du vil. Men mest ryddig å ha den i /mnt katalogen) mount /dev/hde1 /mnt/win Erstatt /dev/hde1 med den partisjonen fdisk -l forteller deg at windows disken ligger på. Dette var basics... nå bør du ha tilgang, og kun med root. Siden ubuntu ikke har root enabled ved defaut kan dette bli enda mer komplisert for stakkaren.. Da er det lettere å bruke kommandoen sudo fremfor det kommandoene som trenger root-rettigheter. Feks: sudo mkdir /media/ntfs sudo mount /dev/hd1 /media/ntfs Takker! Dette var gode tips. Nå nærmer det seg. su: Authentication failure Men med sudo ser alt ut til å gå bra. Men jeg kommer ikke inn i win-mappen. Jeg får beskjed om at jeg ikke har de nødvendige rettigheter. Vil det si at jeg må klare å logge meg inn som root for å få tilgang eller er det en annen løsning ? Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Ok, nå ordnet det seg Takk for all hjelpen Lenke til kommentar
Sabbath Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 (endret) Og for å slippe å gjøre det manuelt etter hver oppstart: Som root i en terminal: gedit /etc/fstab Legg til følgende linje: /dev/hda1 /mnt/windows ntfs ro,defaults,umask=0222 0 0 Her må du jo endre "hda1" til din faktiske "disk" du vil montere, og endre /mnt/windows til ditt aktuelle monteringspunkt. Endret 9. september 2005 av Sabbath Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Men dersom du har muligheten til å legge windows på FAT32 eller ha en FAT "fellesdisk", så kan du skrive fra begge OS og ting blir langt enklere. Lenke til kommentar
Sabbath Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Men dersom du har muligheten til å legge windows på FAT32 eller ha en FAT "fellesdisk", så kan du skrive fra begge OS og ting blir langt enklere. Og hvis man har mulighet til dette skal man ikke se bort fra at man har mulighet til å legge alt på et rent *nix system heller:) Da blir det iaffal enkelt.... Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Det blir et rent ubuntu system, windowsdisken inneholder noen filer jeg trenger å kopiere over. Dette viste seg å bli vrient. Jeg får ikke tilgang til mappene utenom via terminal. Det er kanskje ikke mulig å gjøre det jeg prøver på (flytte thunderbirdprofilen fra windows til linux)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå