Gå til innhold

Formatering ang. Windows gone bad

mannyboi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to harddisker i PCen min, ene på 80gb (IDE, delt opp i 2x40) og andre på 200 gb (S-ATA)

Hadde nylig en windows-installasjon på min 200gb som gikk skeis...

Nå har jeg reinstallert windows på den ene delen av den andre 80 gb harddisken min, etter å ha formatert den.

Nå vil jeg ha windows over tilbake på min S-ATA igjen, fordi den er mye kjappere... så planen min er:

-Flytte over alt jeg MÅ ha til den ene delen av 80gberen, og formatere 200gberen og den andre delen av 80 gben...

-så installerer jeg XP på 200gben igjen, flytter alt fra den ene delen av 80gben over til 200gben, og formaterer den...

jeg har støtt på et lite problem nå når jeg skal formatere 200gben, så får jeg opp: kan ikke formatere, sjekk at ingen program bruker denne harddisken, og at ingen vinduer viser innholdet på harddisken (eller en lignende feilmelding)

kan jeg formatere ifra XP cden i gjennopprettingskonsollen? "Format d:/", hvis det er det som er kommandoen, ville det virket?

og jeg lurer også litt på om siden jeg har gamle installasjoner som ikke er i bruk av XP, ville det bli noen komplikasjoner pga det?

må verken uninstallere eller noe, bare formatere?

takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har planer om å installere en clean install av Windows på en S-ATA harddisk, må du installere S-ATA driverne før Windows Installasjonsprogrammet starter.

Har du gjort dette?

Etter du har bootet fra Windows cd'en, så vil det komme nederst på skjermen noe som dette: "Trykk F* hvis du vil installere på en SCSI disk" eller noe slik. Du må derfor har disketten med S-ATA driverne på, installere disse rett før installasjonsprogrammet til Windows starter.

Lenke til kommentar

ømmm....

Vel, jeg fikk alt installert og det fungerte fint i en uke eller to, før jeg styrte med noen vifter og litt inni der, og plutselig manglet det noen filer...

så jeg trenger nok ingen drivere, alt fungerte fint før filene "forsvant".

tenkte bare på formateringen jeg!

btw: kjører Home Edition SP2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...