howzer Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 CDer og DVDer er overpriset. At underholdningsindustrien klarer å få til kunstig høye priser verden over er ingen unnskyldning. De er jo tidligere dømt for kartellvirksomhet, og de bør få seg en smell igjen. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) CDer og DVDer er overpriset. Enig med deg der! CDer, DVDer og spill er kraftig overpriset her på berget. Så håper den momsgrensa heves noen hundrelapper. Og ja, norske butikker vil få konkuranse, men kanskje det fører til litt reduserte priser og ett bedre utvalg. Det er det som jeg ikke liker med norske butikker. De fleste er kjedebutikker med ett jevnt over trasig utvalg. Endret 8. oktober 2005 av Gromle Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Unnskyld for mitt kanskje dumme spørsmål. Vet noen når tollgrensen blir satt opp? Hvis det i heletatt skjer da. Men har regjeringa sagt noe om når de vil innfri forslaget? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Det siste jeg så om saken var nå etter valget. Og da sa en AP-mann at slike enkeltsaker var da ikke noe å uttale seg om. Så jeg tipper man har nok ett brutt valgløfte... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Glem det. Et momsfritak for varer under 1000,- kommer aldri til å skje. Det er helt urealistisk. I praksis vil det bety at alle varer som koster under 1000,- vil være helt umulig å selge i butikker i hele Norge. Klesbutikker, elektronikkbutikker, platebutikker osv. vil måtte etablere seg i utlandet og sende varer til Norge. Her snakker vi om tap av 10.000 vis av arbeidsplasser. Sannsynligvis er det et toll fritak for varer under 1000,- man snakker om her, men som kjent er det veldig få varer som har toll i dag, så ingenting ville bli endret i praksis. Det som hadde vært løsningen på hele problemet, var å innføre moms fra første krone, og la momsinntektene finansiere tollgebyret. Dermed var tollgebyret fjernet og alle kan konkurere på samme vilkår. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Glem det. Et momsfritak for varer under 1000,- kommer aldri til å skje. Det er helt urealistisk. I praksis vil det bety at alle varer som koster under 1000,- vil være helt umulig å selge i butikker i hele Norge. Klesbutikker, elektronikkbutikker, platebutikker osv. vil måtte etablere seg i utlandet og sende varer til Norge. Her snakker vi om tap av 10.000 vis av arbeidsplasser. Så varer under 200kr er ifølge deg altså umulig å selge i Norge idag? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hey hey... Den rødgrønne regjeringa gjør det enkelt for meg. Jeg går på sosialen og får 300K utbetalt i året uten å gjøre en dritt. Hvorfor skal jeg jobbe når jeg får like mye for å daffe? Dessuten kan jeg jobbe svart ved siden av. Og i tillegg kan jeg spare penger på å kjøpe billige ting i utlandet! Alt under 1000 kan jeg bestille utenfra. På den måten suger jeg til meg masse penger uten å gjøre noe, og i tillegg sender jeg pengene rett ut av landet. Så jeg slipper å bidra med noe i dette landet! Sosialisme er herlig, dere! Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Så varer under 200kr er ifølge deg altså umulig å selge i Norge idag? Nei, men her er summene man sparer relativt små, så det er ikke alle som gidder å bestille fra utlandet. Men hvis grensa øker, vil flere få øynene opp for denne muligheten. Jeg vet ihvertfall at hvis jeg skulle starte en butikk for meg selv, med en sånn regel, så hadde den ikke blitt lokalisert i Norge. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Glem det. Et momsfritak for varer under 1000,- kommer aldri til å skje. Det er helt urealistisk. I praksis vil det bety at alle varer som koster under 1000,- vil være helt umulig å selge i butikker i hele Norge. Klesbutikker, elektronikkbutikker, platebutikker osv. vil måtte etablere seg i utlandet og sende varer til Norge. Her snakker vi om tap av 10.000 vis av arbeidsplasser. Sannsynligvis er det et toll fritak for varer under 1000,- man snakker om her, men som kjent er det veldig få varer som har toll i dag, så ingenting ville bli endret i praksis. Det som hadde vært løsningen på hele problemet, var å innføre moms fra første krone, og la momsinntektene finansiere tollgebyret. Dermed var tollgebyret fjernet og alle kan konkurere på samme vilkår. nei, fordi prisene er for høye de kan selge bukser som koster 1000 for 300 og fremdeles tjene på det.................. jeg tror ikke dere er klar over hvor MYE avanse norske butikker tar for allt, nordmen er noe griske MOFO's alt som vil skje er at butikker blir nødt til å selge ting til fornuftige priser.. og ikke glem de 1.5 milioner folka i norge som aldrig kommer til å handle på nett. unge som ikke har visa, folk som vil PRØVE en vare før de kjøper det. nett handel(spesielt fra utenlanske butikker) er fremdeles ikke vanlig. tror halvparten av de som har handla på nett er registrert på HW. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Frp har kastet hansken: http://www.fpu.no/website/open_document.jsp?id=3543 Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Er det ikke så at varer under 200kr er unntatt moms? For det er vel svært få varer som har toll i det hele tatt. De blir bare stoppet for å registreres inn i landet, og så må man betale moms for dem (dette er det som har skjedd med alt jeg har tatt inn til over 200kr). Og så gebyret til posten da selvfølgelig. Edit: leif Endret 20. oktober 2005 av m-kane Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 bare for å nevne det også da. En naturlig bivirkning av en hevet tollgrense er mindre piratkopiering. Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg håper at dette går, sånn at det blir mulig å kjøpe flere ting fra nettet uten å måtte tenke på tollen. Det er mange rare ting jeg har sett som jeg har hatt lyst til å kjøpe, men på grunn av 200kr grensen så har jeg ikke gjort det. Det er så klart ting man ikke får tak i i Norge, som bare er moro å kunne hatt. Det var på tide å oppdatere denne saken i og med at de satt den grensa i 70 tallet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Frp har kastet hansken: http://www.fpu.no/website/open_document.jsp?id=3543 5034199[/snapback] Men jeg synes det er et litt merkelig utsagn: Hvis forslaget blir vedtatt, ligger det an til at ungdom og andre med slunken lommebok kan glede seg til å kjøpe flere DVD-er, CD-er og andre ting uten å bli flådd av staten. Staten flår jo ingen verken mer eller mindre enn det den gjør på andre varer/tjenester? Synes ikke det er riktig at staten skal fremstå som en stor synder bare fordi den tar moms på alle varer som blir solgt i landet. At man hever tollgrensen vil være et svært positivt tiltak med tanke på konkurranse og tilgjenglighet men dersom problemet er at man mener at man blir flådd hver gang man kjøper noe bør man gripe tak i andre og mer viktigere deler av moms/avgifts politikken som angår langt flere. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Det som hadde vært løsningen på hele problemet, var å innføre moms fra første jeg tror ikke dere er klar over hvor MYE avanse norske butikker tar for allt, nordmen er noe griske MOFO's alt som vil skje er at butikker blir nødt til å selge ting til fornuftige priser.. og ikke glem de 1.5 milioner folka i norge som aldrig kommer til å handle på nett. unge som ikke har visa, folk som vil PRØVE en vare før de kjøper det. Nå vet jeg ikke hva prisen på Calvin Klein bukser er i norge, men kjøpte nettop en i Las Vegas for 40$, og det var ikke salg eller noe. Men her i landet får man jo såvidt en bukse på Fretex til den prisen.... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det at klær og sånt koster mere i Norge har jo noe med hvor mye butikkene har i fortjeneste også da... ikke bare skatter og avgifter. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Hva var det jeg sa? Tollgrensa for netthandel beholdes på 200 kroner. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Pffftt! Hva er det for noe tull? Edit: Fjernet bittelitt. Endret 10. november 2005 av CurSe Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Hva var det jeg sa? Tollgrensa for netthandel beholdes på 200 kroner. 5132335[/snapback] Slenger meg på den og sier også: Hva var det jeg sa.. Jeg så det som veldig veldig lite sannsynlig at de rødgrønne løgnhalsene ville holde dette løftet. Edit: Trådstarter,kanskje på tide å forandre den entusiastiske trådtittelen.. Endret 10. november 2005 av Vice Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Hehe, og jeg kjenner flere som stemte rødt bare pga dette løftet. Makan til idioter. Enhver med litt fart i toppetasjen må jo skjønne at stortinget aldri vil vedta en grense på 1000,- når de får satt seg inn i saken og ser hva slags konsekvenser en slik økning vil få. En generell oppfordring til alle velgere : Les partiprogrammer, og ignorer alt som heter valgkamp de siste 6 måneder før et valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg