Gå til innhold

CRT vs. LCD

uthufhtrhyhfg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er så mange spill du vil klare å kjøre med 1600*1400 med fin grafikk, så lenge du ikke har en ganske så god pc. 1248*1024 er mer en nok til spill. Skal du kjøpe noe nå så anbefaler jeg en LCD skjerm, jeg har en Samsung SyncMaster 913n som jeg kjøte sist måned, og til nå har jeg ikke klart å legge merke til noe særlig etterslep i spill.

LCD ftw!

Lenke til kommentar
Maks pris er ca 2500kr.. plass har jeg mer enn nokk av så det har ikke noe å si.. dette med oppløsning, har det mye å si for grafikk i spill?

Hvis du har en PC som ikke har problem med å vise et spill med maks eye candy AA og AF er det vært surt å ikke kunne kjørt høyere enn 1280*1024 synes jeg, snakker av erfaring...

Høyere oppløsning vil si at det vises flere bildepunkter på skjermen (pixler) og de bildepunktene må derfor være mindre og det blir vanskeligere å se hver enkelt av de enn når du har lav oppløsning. Med andre ord det vil se mer realistisk ut og mindre digitalt!

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så mange spill du vil klare å kjøre med 1600*1400 med fin grafikk, så lenge du ikke har en ganske så god pc. 1248*1024 er mer en nok til spill. Skal du kjøpe noe nå så anbefaler jeg en LCD skjerm, jeg har en Samsung SyncMaster 913n som jeg kjøte sist måned, og til nå har jeg ikke klart å legge merke til noe særlig etterslep i spill.

LCD ftw!

Det var det dummeste jeg har hørt så langt i dag.. Han sier jo at han skal kjøpe seg ny PC og han kjøper sikkert ikke noe sarv iom at han spør her på HW...

Spill jeg kan kjøre greit i 1600*1200 med maks eye candy: WoW, CS (hehe), Fable: The Lost Chapters, Max Payne, Breed osv...

A64 3000+, X800XT PE, 1024mb PQI ram. Dette er ikke dyrt å matche i dag...

Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på bildekvaliteten ja, hvis man ser bort fra etterslep (som strengt tatt ikke går inn i bildekvalitet?), har LCD bedre kvalitet, så fram til du kjører nativ oppløsning (1280*1024 på de fleste LCDer), er bildet uslåelig skarpt. Skal du derimot kjøre andre oppløsninger som 1024*768 og lignende, er CRTer med "universale" da de er like skarpe uansett oppløsning, men som sagt, med nativ oppløsning (bare LCD) har du et uslåelig skarpt bilde. ;)

Håper dette løste opp litt. :)

Edit: Hvis plass ikke er noe problem og du har en CRT ville jeg fortsatt å bruke den, med mindre du synes den er alt for uklar.

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar

Jeg byttet for ikke lenge siden ut min 17" CRT (max 1280x1024) med en 17" LCD (Max 1280x1024). Begge skjermer er Nec Multisync.

Jeg legger ikke merke til noen form for etterslep. Det jeg la merke til, er at LCDen er mye klarere. Hvis du tar en titt på min avatar. På CRTen (VGA) var band navnet i blått ganske utydelig, med min LCD (DVI) er den helt tydelig. Det er med samme oppløsning.

Men om prisforskjellen på rundt 1500,- er verdt pengene? Nei, har man plass til en CRT så er det langt mer skjerm for pengene enn en LCD. Men det var utrolig hvor mye ryddigere det ser ut på min rotete pult når skjermen ble 80%+ mindre.

Lenke til kommentar
Er det sånn at crt skjermene ikke har etterslep i det hele tatt??

Så hva er konklusjonen, gratis crt eller lcd til +- 2500k?? :hmm:

Har du god plass, ikke bryr deg om at skjermen er stor i bakkant, og vil spare litt penger... gå for en CRT. Vil du ha en liten skjerm, men med dårligere fargegjengivelse og fare for etterslep, samt har pengene, gå for LCD.

De fleste nye LCD har ikke så mye etterslep at det har mye å si, og bildekvaliteten ser de færreste forskjell på om man ikke gjør en direkte sammenligning. CRT har ikke etterslep da det brukes en helt annen teknologi.

Lenke til kommentar

Afseth:

Skremmende å se at du ikke sier det er forskjell i bildekavlitet på LCD vs CRT.

LCD er langt langt mer skarp enn en CRT. Noe som kommer av firkanta piksler vs ovale. En CRT har nemmelig no way in hell sjans til å bli like skarp som en LCD (om du da ikke lar LCD'en kjøre i andre oppløsninger enn den native).

En LCD er også mer fargesterk og lyssterk enn en CRT. I normale lysforhold er LCD knusende overlegen. Enkelte CRT fanatikere legger seg bak fargegjengivelsen til proffesjonelle CRT skjermer, men for å parrere det sier jeg at fargegjengivelsen til profesjonelle LCD skjermer som Spectraview fra NEC og Coloredge fra Eizo voldtar tidligere CRT skjermer. FOr den vanlige mann i gata som bytter ut sin vanlige 17" CRT og går over til LCD vil som regel juble over fargene.

Men ok, CRT har sine fordeler. Det er i første rekke innen FPS spill. Alle andre spill er nok LCD bedre. CRT har også bedre sortnivå, men du må jo ha det tilnærmet mørkt i rommet for å ha gleden av det. Jeg foretrekker å se film på min vanlige TV som har størrelsen til det.

Når det gjelder prisnivå er dette så og si likt om dagen.

CRT har fortsatt sitt område, og det er for ekstreme spillere. Ellers er det ingen i målgruppen. Noe som kanskje gjenspeiler seg i at så og si alle produsenter har sluttet å produsere disse.

Lenke til kommentar

Har selv levd med en gammel CRT i mange år nå, og nå begynnte den og ta farvel. Derfor kjøpte jeg meg en 19" LCD (Samsung 930BF) Å må si jeg ble døds overraska over den. Aldri opplevd noe form for etterslep ghosting etc, fargene er knall, aldri i mitt liv har jeg sett en så klar skjerm før. Det første dama sa var, oi så skarpt og fint bilde det var på den å det er jeg enig i.

spilte GW på den, trodde jeg skulle bli slukt inn i den for fargene bare slukte meg.

Når det kommer til fps spill som F.E.A.R her jeg forventet at det måtte komme noe etterslep siden alt går så ekstremt raskt forbi på skjermen ble jeg tatt på senga. Absolutt ingen form for noe etterslep og skjermen ga heller fra seg et utrolig utrykk av klarhet, detalj nivå jeg aldri har sett før og en utrolig god underholdning den timen jeg holdt på.

Dette høres heller ut som en showoff til samsung skjermen men det er bare for og gi eb liten smakebit hvor bra en LCD kan være og hvor mye glede man får ut av den.

Valget er ditt..

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

Aldri i verden om jeg hadde kjøpt crt i dag. Muligens kan fargene være noe ukorrekte, men det tenker jeg lite over når jeg f.ex spiller Guild Wars eller BF2. De knakende bra fargene og kontrasten, og etterslep jeg ikke legger merke til, holder i lange baner for meg. Og om f.ex blåfarga på sidene i forumet her ikke er lik den du finner på en crt, så får du vel selv finne ut om det er avgjørende grunn for å sitte med en diger crt.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...